PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Innowacje i Start-upy

Rio Tinto dostarczyło rudę żelaza pociągiem autonomicznym

Autor: PAP/PSZ
14-07-2018 10:31
Rio Tinto dostarczyło rudę żelaza pociągiem autonomicznym

To drugi przejazd pociągu autonomicznego Rio Tinto i pierwszy z ładunkiem

Fot. Rio Tinto, mat. pras.

Pociąg autonomiczny należący do spółki górniczej Rio Tinto z sukcesem dostarczył transport rudy żelaza do portu Cape Lambert w Australii. Musiał w tym celu pokonać 280-kilometrową trasę z kopalni w Tom Price - podał serwis The Next Web.

  • Pociąg przewiózł 28 tys. ton rudy żelaza.
  • To pierwszy taki przejazd Rio Tinto z ładunkiem.
  • Podobny przejazd bez ładunku wykonano w październiku 2017 roku.
Transport obejmował 28 tys. ton rudy żelaza. Skład wagonów ciągnęły trzy lokomotywy. To druga tego rodzaju operacja, której podjęła się spółka Rio Tinto. Wcześniejszy pilotażowy przejazd pociągu autonomicznego należącego do tej firmy miał miejsce w październiku 2017 roku. Trasa przejazdu miała wówczas długość 100 km, pociąg jednak nie przewoził wówczas ani ładunku przemysłowego, ani pasażerów.

Serwis The Next Web ocenia, że autonomiczne pociągi mogą w przyszłości stać się doskonałym rozwiązaniem dla logistyki lądowej. Maszyny tego rodzaju operują w czterostopniowej skali autonomii, zbliżonej do tej, która towarzyszy samochodom samojezdnym.

Pierwszy stopień w skali umożliwia automatyzację kontroli prędkości pociągu i zatrzymuje skład, gdy prędkość zostanie przekroczona. Drugi stopień pozwala na zautomatyzowanie niektórych funkcji kontroli nad jazdą pociągu, takich jak np. zmiana toru, wstrzymanie bądź ruszenie składu z miejsca. Trzeci stopień z kolei zezwala na jazdę bez obecności maszynisty, jednak we współpracy z nadzorującym ruch pociągu pracownikiem bezpieczeństwa. Czwarty i najwyższy stopień w skali autonomicznej jazdy pociągów pozwala natomiast na w pełni samodzielne działanie lokomotywy, bez konieczności nadzoru ze strony człowieka.

Serwis The Next Web odnotowuje, że pierwsze trzy stopnie autonomii są już wykorzystywane w logistyce kolejowej w niektórych krajach. Państwa takie jak Niemcy, Kanada czy Francja opracowały już systemy przeznaczone do obsługi pociągów pasażerskich, nad podobnym rozwiązaniem pracuje również Londyn i spółka kontrolująca metro w Kopenhadze.

Zdaniem serwisu, pociągi autonomiczne są jednak zdecydowanie bardziej odpowiednim wynalazkiem dla celów logistyki towarowej. The Next Web podkreśla, że większość tego rodzaju maszyn nie jest wyposażana w systemy wykrywania przeszkód na trasie, a ich działanie obecnie zostało sprawdzone w warunkach prostej trasy bez ryzyka wystąpienia nagłej zmiany warunków jazdy bądź wtargnięcia na tory.

W przypadku przewozów pasażerskich pociągi będą musiały być zdaniem serwisu wyposażone również w system rozpoznawania stacji, a także odpowiednie rozwiązania z zakresu cyberbezpieczeństwa. Osiągnięcie najwyższego stopnia autonomii w przypadku przewozów kolejowych zdaniem The Next Web jest możliwe, jednakże będzie wymagało użycia zaawansowanej technologii rozpoznawania obrazów, jak i przetwarzania danych o wielu parametrach pociągu i warunkach jazdy.

Serwis zwrócił również uwagę na problemy wiążące się z automatyzacją pracy na kolei. Wraz z upowszechnieniem się autonomicznej logistyki kolejowej pracę może stracić wielu kolejarzy, jak i pracowników infrastruktury kolejowej.
Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


30 202 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

577 112 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.