PARTNERZY PORTALU

Sukces start-upu wymaga sięgnięcia do własnej kieszeni

Start-upy nie powinny ustanawiać swoich celów na pozyskiwanie dotacji Fot. Shutterstock, Inc.
  • Paweł Szygulski
    Autor: Paweł Szygulski
  • Dodano: 09-10-2019 14:00

Start-upy kojarzą się w dużej mierze z pozyskiwaniem dotacji. Nie są one jednak wcale składnikiem niezbędnym do osiągnięcia sukcesu, a zbytnie skoncentrowanie się na ich pozyskiwaniu może go wręcz zaprzepaścić. O wiele ważniejsze są pieniądze pochodzące od klienta, a tu bardzo istotne jest budowanie wiarygodności i wykorzystanie posiadanego doświadczenia.

  • Start-upy w dużo większym stopniu powinny zabiegać o klientów niż pieniądze z dotacji.
  • Dla działalności start-upu bardzo ważne jest szybkie skalowanie biznesu.
  • Są jednak przypadki, w których sprawdza się brak pośpiechu.

Jakie są więc najważniejsze składniki sukcesu w działalności start-upowej?

- Bycie przedsiębiorczym to odkrywanie, poszukiwanie szans rynkowych, odkrywanie niszy. Szansę ma więc wszystko, co zaspokoi konkretne potrzeby, które zostały zidentyfikowane - ocenia Anna Daszuta-Zalewska, dyrektor Białostockiego Parku Naukowo-Technologicznego.
- Dobrze do tego jeszcze, żebyśmy bazowali na potencjale, którym dysponujemy albo który możemy zbudować i wykorzystywali sprytnie trendy, bo wiadomo, że rzeczywistość nie stoi w miejscu, wszystko się zmienia. Szukajmy nowych trendów, szukajmy nisz rozwojowych dla siebie - radzi.

Czytaj także: Energetyczny gigant szuka start-upów do współpracy

Przy czym nie jest wcale powiedziane, że start-up musi opierać swoje produkty na innowacyjnych rozwiązaniach.

- Mamy spaczoną skłonność do oceniania wszystkiego pod kątem innowacyjności, czy to już było. Jak było, to już słabo, jak nie było, to super - uważa Jakub Sochacki, menedżer Zespołu Innowacje i Pomoc Publiczna w firmie doradczej PwC.
Przytacza przy tym przykład Instagrama, którego składniki nie były niczym innowacyjnym, a mimo to odniósł on światowy sukces.

- Podobnie było w przypadku Facebooka. Zanim powstał, raczej nikt nie uważał, że mu go brakuje. Nie chodzi więc o to, by po prostu odpowiadać na istniejące już potrzeby - ocenia Jakub Sochacki.

Czytaj również: Kropki warte miliardy. Polska firma na czele wyścigu po wielkie pieniądze

Dążeniu do sukcesu nie musi wcale towarzyszyć pośpiech.

- Ja stwierdziłem na samym początku, że żeby do czegoś dojść, trzeba mocno i dużo pracować. Postawiłem na cierpliwość, mnie się nigdzie nie spieszyło, po prostu chciałem zbudować coś wartościowego - mówi Adam Zdanowicz, założyciel MAD Bicycles, start-upu, który produkuje customizowane rowery.
×

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.134.98
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!