PARTNERZY PORTALU

Sztuczna inteligencja wchodzi do sklepów

Algorytmy uczenia maszynowego w oparciu o AI liczą wyłącznie liczbę "sylwetek" w zasięgu danej kamery. fot. Shutterstock

System polskiej firmy Itmagination z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI) analizującej ruch i kolejki w sklepie w czasie rzeczywistym ma wspomóc efektywne zaplanowanie pracy obiektu oraz zarządzanie personelem.

  • Firma stworzyła system pomagający w optymalizacji zatrudniania i efektywnego rozmieszczania towarów na półkach. Poprzez wysyłane na bieżąco powiadomienia, SMS-y i maile informuje, kiedy należy otworzyć kolejną kasę, zanim jeszcze pojawi się kolejka.
  • Zebrane dane historyczne pozwalają także na prognozę i optymalizację obsługi z dużym wyprzedzeniem.
  • System bierze pod uwagę trendy, ułożenie produktów, dzień tygodnia, godziny odwiedzania sklepu, nadchodzące święta i wydarzenia, dane regionalne i pogodowe.

"Dzięki rozpoznawaniu obrazu, analizie ułożenia produktu i przeprowadzanych transakcji jesteśmy w stanie zidentyfikować czynniki oraz konfiguracje, przy których ruch w sklepie jest największy. System podpowie nam, kiedy będziemy potrzebowali dodatkowych kas oraz pracowników i na ile godzin. Co więcej, stosowane algorytmy i analiza danych historycznych pomagają wykryć produkty i półki, które cieszą się największym zainteresowaniem klientów, a które są dla nich najmniej dostępne" - wyjaśnił Łukasz Dylewski z Itmagination.

"Celem biznesowym produktu jest wsparcie sklepu od strony operacyjnej oraz poprawa odczucia konsumentów poprzez niwelowanie kolejek" - dodał.

Według badania Mastercard blisko połowa Polaków rezygnuje z zakupów, gdy kolejka jest zbyt długa.

Na podstawie danych przechowywanych przez sklep oraz tych zbieranych w czasie rzeczywistym, system tworzy raport z wynikami i zaleceniami dot. optymalnego rozmieszczenia półek i towarów. Tym samym, jest on w stanie przygotować rekomendację najlepszej oferty (Next Best Offer) dopasowanej do realnych i aktualnych potrzeb klientów danego sklepu.

Itmagination u jednego ze swoich klientów wdrożyło już prototypowo system pozwalający prognozować ruch w sklepie i w porę wykrywać i informować, kiedy kolejka może się utworzyć. Firma zapewnia, że rozwiązanie sprawdzi się zarówno w sklepie spożywczym czy odzieżowym, jak i restauracji.

Do zbierania danych system rozpoznawania kolejek wykorzystuje istniejącą infrastrukturę sklepu, czyli kamery już zainstalowane w budynku, historyczne dane sprzedażowe oraz cechy, zbierane w każdym systemie CRM. Pozyskiwane informacje są w pełni anonimowe, co eliminuje ewentualność jakichkolwiek problemów związanych z ochroną danych osobowych.

Algorytmy uczenia maszynowego w oparciu o AI liczą wyłącznie liczbę "sylwetek" w zasięgu danej kamery. Kolejki identyfikowane są natychmiast, a dzięki synchronizacji kamer w sklepie, kierownictwo otrzymuje dokładną liczbę kas potrzebnych w danym momencie do obsługi precyzyjnie przewidzianej liczby klientów - zapewnia firma.
×
EEC Trends: poznaj megatrendy decydujące o przyszłości gospodarki, szansach rozwojowych i jakości życia. Osiem zróżnicowanych tematycznie i formalnie sesji, od dynamicznych debat poprzez indywidualne rozmowy na scenie po prezentacje dobrych praktyk i case studies. Już 25 lutego w Warszawie. Zarejestruj się!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Sztuczna inteligencja wchodzi do sklepów

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.94.202.172
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!