Najnowszy raport Siemensa pokazuje, że polska gospodarka jest coraz bardziej cyfrowa, jednak stopień cyfryzacji nadal jest dość niski. W 2022 roku wskaźnik digitalizacji DIGI INDEX dla wszystkich branż wzrósł do 2,4 punktów z 1,8 punktów. Największy wzrost odnotowały branże: motoryzacyjna i maszynowa.
- 38,7 procent przedsiębiorców badanych przez Siemensa uznało, że cyfryzacja przyniesie im zmniejszenie kosztów.
- Wysoki stopień digitalizacji osiągają przede wszystkim firmy motoryzacyjne.
- 53,3 procent przedsiębiorstw wskazało, że brak wsparcia finansowego hamuje ich ambicje digitalizacyjne.
Przemysł motoryzacyjny i maszynowy liderami polskiej cyfryzacji
Publikacja Siemensa ocenia digitalizację przy użyciu czteropunktowej skali, gdzie rezultat poniżej 2 punktów oznacza bardzo niski wynik, oznaczający, że należy pilnie zabrać się za cyfryzację.
Wzrost wskaźnika digitalizacji to sygnał, że większość firm przeszła już z etapu przygotowań do tworzenia podstaw cyfryzacji.
Raport wziął pod uwagę 4 branże; przemysł motoryzacyjny, maszynowy, chemiczno-farmaceutyczny i spożywczy. Wskaźnik cyfryzacji dwóch pierwszych wyniósł 2,6, podczas gdy chemiczno-farmaceutycznego 2,4, a najniżej uplasowała się branża spożywcza, ze wskaźnikiem 2,2.
Czytaj także: Cyfryzacja produkcji przemysłowej w Polsce przyspieszyła
- Wynika to z faktu, że planowanie oraz zarządzanie wdrożeniem ma w ich przypadku wymiar bardziej holistyczny - komentuje wynik branży motoryzacyjnej i maszynowej Monika Bogucka, manager ds. projektów i infrastruktury w Mercedes-Benz Manufacturing Polska.
Branża motoryzacyjna dotkliwie odczuła pandemię, bo od początku 2020 roku zamykane były fabryki. Lockdowny spowodowały także spadek popytu na samochody i części samochodowe. Straty producentów są liczone w miliardach euro. Jednak przeznaczają średnio 8,36 procent zysków na cyfryzację, a w zeszłym roku było to 8,35 procent.
Niepewność rynkowa zmotywowała niektóre polskie firmy do digitalizacji
Dane przedstawione w raporcie wskazują, że zawirowania gospodarcze zmobilizowały niektóre firmy do cyfryzacji. Wzrosła ich świadomość dotycząca korzyści płynących z digitalizacji. Chociaż w tym roku przedsiębiorstwa zadeklarowały, że przeznaczą mniejsze środki na digitalizację niż rok temu to radykalnie zmniejszyła się liczba firm, które nie mają w ogóle zamiaru się cyfryzować, co pokazuje poniższy wykres.
38,7 procent przedsiębiorców badanych przez Siemensa uznało, że cyfryzacja przyniesie im oszczędność kosztów, 38 procent stwierdziło, że pociągnie za sobą wyższą wydajność, a 27,3 procent większe bezpieczeństwo.