PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

CSR w energetyce

 •  27 września 2010

Liczba firm energetycznych deklarujących, że mają strategie działania zgodne z ideą społecznej odpowiedzialności biznesu przekracza ilość firm potwierdzających, że mają koordynatorów do ich realizacji. To oznacza, że przedsiębiorstwa ciągle dość powierzchownie traktują ideę społecznej odpowiedzialności biznesu - wynika z raportu "Polski sektor energetyczny w świetle międzynarodowych standardów CSR", który przygotowała firma doradcza Deloitte.

Firma doradcza Deloitte we współpracy medialnej z Nowym Przemysłem przedstawiła w poniedziałek raport "Polski sektor energetyczny w świetle międzynarodowych standardów CSR". Międzynarodowe tło jest dosyć imponujące, bo z zaprezentowanych danych wynika, że z roku na rok rośnie liczba firm raportujących działania zgodne z ideą społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw(CSR – Corporate Social Responsiblity ) i tym samym liczba raportów CSR przekazywanych do organizacji Corporate Register. O ile jeszcze w 1999 roku takie raporty przekazało mniej niż 500 firm to w 2009 roku zrobiło to już ponad 3500 przedsiębiorstw. Najczęściej takie raporty robi energetyka.

- Energetyka od dwóch- trzech lat jest absolutnym liderem jeśli chodzi o działania CSR-owe. Liczba raportów zgłaszanych do Corporate Register rośnie. Widać, że to trend. Europa absolutnie w tym trendzie przoduje. Europa jest tym regionem, w którym CSR przeżywa rozkwit. To jest nie tylko trend . To już w tej chwili jest obowiązek na dojrzałych rynkach - mówiła Halina Frańczak , dyrektor marketingu w Deloitte podczas prezentacji raportu.

Firmy wdrażają strategie CSR, czyli przyjmują zobowiązania wobec swoich klientów, dostawców, czy społeczności lokalnych przekraczające zobowiązania wymagane przez prawo, bo widzą w tym szanse na poprawę reputacji, wizerunku , czy zwiększenie lojalności odbiorców.

- Generalnie różnica miedzy firmami energetycznymi, a pozostałym rynkiem , który w Polsce patrzy jeszcze na CSR przede wszystkim przez pryzmat wypełniania obowiązków prawnych jest taka, że firmy energetyczne stawiają dużo mocniejszy akcent po pierwsze na ochronę środowiska, a po drugie na transparentność działania – mówiła Halina Frańczak.

Z przedstawionych przez Deloitte badań wynika, że zdaniem liderów firm z branży energetycznej w Polsce firma społecznie odpowiedzialna to taka, która poza tym, że działa zgodnie z prawem to chroni środowisko naturalne ( 44 proc. wskazań ) i działa w sposób przejrzysty ( 43,8 proc. ). Natomiast zdaniem szefów polskich firm energetycznych dzięki społecznie odpowiedzialnemu działaniu można przede wszystkim zyskać na reputacji i wizerunku ( 62,1 proc. wskazań), w dziedzinie ochronie środowiska (61,1 proc.), ale także na lojalności klientów ( 30,6 proc.) i wzroście udziału w rynku ( 13,5 proc. ).

Joanna Maderska z Enei oceniła, że prowadzenie przez firmę polityki społecznie odpowiedzialnej jest na pewno korzystne wizerunkowo, usprawnia decyzyjność, a poza tym odpowiada m.in. na oczekiwania inwestorów i społeczności lokalnych.

Z raportu Deloitte wynikało jednak także, ze chociaż 85 proc. zbadanych firm energetycznych postrzega siebie jako działające społecznie odpowiedzialnie to jednak w praktyce prawdopodobnie aż tak dobrze nie jest. Zarazem bowiem 88 proc. firm, które wzięły udział w badaniu twierdziło, że przyjęło strategię społecznej odpowiedzialności lub że uwzględnia ją ogólna strategia, ale tylko 38 proc. wyznaczyło koordynatora do spraw społecznej odpowiedzialności biznesu w firmie. Oznacza to, że deklaracje raczej dominują nad praktycznymi działaniami, a idea działania zgodnie z zasadami społecznej odpowiedzialności ciągle jest traktowana dość powierzchownie.

- Moim zdaniem zdecydowanie różowo nie jest, ale nie można się spodziewać się, że w ciągu kilku lat, a właściwie taki jest okres CSR w Polsce, nagle wszyscy się wszystkiego nauczą – mówiła Ewa Zamościńska z CSR Info podczas dyskusji, którą po prezentacji raportu Deloitta poprowadził Zbigniew Gajewski, z-ca dyrektora generalnego PKPP Lewiatan.

Podobnie krytyczną opinię na temat CSR w polskiej energetyce przedstawiła także Anna Bednarska, naczelnik wydziału do spraw rynków detalicznych URE, powołując się na raport regulatora w sprawie stosowania CSR w energetyce.

- Tak naprawdę raport odkrywa jednak raczkujący poziom zrozumienia CSR – mówiła Anna Bednarska wskazując, że regulator zajmuje się problematyką CSR widząc w tym przede wszystkim szanse na zaangażowanie firm energetycznych w proces dbałości o odbiorców energii elektrycznej, gazu i ciepła, ale też szanse wymuszenia na przedsiębiorstwach samoregulacji.

Eksperci oceniają, że z uwagi na specyficzny charakter produktu jakim jest energia elektryczna trudno znaleźć mogące przyciągnąć klientów indywidualnych elementy różnicujące oferty firm energetycznych i że wyróżnikiem firm mogą być działania w zakresie CSR. Słowem, przynajmniej w teorii działania z zakresu CSR mogą ostatecznie zostać przekute w przewagi biznesowe, ale w Polsce dzieje się to jeszcze rzadko. Nawet z przejrzystością działania firm energetycznych nie jest dobrze chociaż menadżerowie transparentność doceniają. Z badań Deloitt wynika, że w ogólnie dostępnych źródłach można znaleźć średnio około 21 proc. informacji, których zgodnie z międzynarodowymi standardami można by oczekiwać. Najwyższy wskaźnik pod tym względem według badań Deloitte uzyskała PGE – dostępność 43,3 proc. poszukiwanych informacji, na drugim miejscu uplasowała się RWE Polska – 35,6 proc., a na trzecim Dalkia Polska – 34,4 proc.

Uczestnicy panelu dyskusyjnego – Ewa Zamościńska, Anna Bednarska – oceniali ,że CSR raczkuje w energetyce , bo na temat tej koncepcji ciągle w firmach brakuje wiedzy, co nie znaczy, że jest trudno dostępna. Inni dyskutanci oceniali z kolei, że ostatnio w polskich firmach energetycznych CSR to zapewne po prostu nie był priorytet .

- Struktura organizacyjna naszej energetyki jest młodsza od CSR i w moim przekonaniu w ostatnich 2-3 latach przedsiębiorstwa energetyczne w naszym kraju skupiły się na budowaniu strategii i budowaniu organizacji swoich grup w takim kierunku, aby skutecznie mogły te strategie realizować. I w ramach tych strategii na pierwszym miejscu postawiono to co wynika z podstawowej działalności , to co się wpisuje w pojęcie bezpieczeństwo energetyczne. Przypuszczam, że CSR został potraktowany jako swego rodzaju narzędzie pomocnicze – mówił Edward Słoma, naczelnik wydziału rynku energii Ministerstwa Gospodarki.

- Wydaje mi się, że kiedy mówimy o wdrażaniu polityki odpowiedzialności społecznej zawsze głównym problemem jest zaangażowanie zarządu. To jest przewaga, albo to jest główna bariera i rozumienie odpowiedzialności społecznej jako odpowiedzialności osób zarządzających firmą ,wplatanie tego w cały proces biznesowy to jest ogromna umiejętność, której nauczyły się firmy, które są liderami w energetyce i wszystkich innych branżach – oceniła Halina Frańczak.

Organizator:

PTWP SA
ul. Jana Matejki 3
40-077 Katowice
e-mail: promocja@ptwp.pl
www.wnp.pl

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.