PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Relacja z Regionalnego Forum Biznesu Ernst & Young: "Jak prowadzić biznes w Małopolsce?"

 •  18 października 2005

Przedstawiamy Państwu relację oraz galerię zdjęć z Regionalnego Forum Biznesu Ernst & Young, które odbyło się 18 października w Krakowie.

SIŁA INTELEKTU

Kraków to jeden z najatrakcyjniejszych inwestycyjnie regionów w Polsce. Jego atutami są m.in.: duża ilość wykwalifikowanych absolwentów i pracowników, niższe niż w innych regionach koszty pracy, dobra infrastruktura hotelowa i kongresowa, relatywnie niskie koszty inwestycji (koszty powierzchni biurowej, usług zewnętrznych itp) oraz dostępność atrakcyjnych terenów inwestycyjnych. Słabością pozostają, podobnie jak w całej Polsce, braki w infrastrukturze oraz niższy chłonność rynku w porównaniu do najbardziej rozwiniętych regionów kraju. Czynnikiem zniechęcającym inwestorów jest również biurokracja i brak proinwestycyjnego nastawienia urzędów i instytucji za to odpowiedzialnych.


Regionalne Forum Biznesu Ernst&Young przyciągnęło do krakowskiego hotelu Sheraton przedstawicieli władz lokalnych, świata biznesu polityki i kultury. Partnerem merytorycznym Forum był Miesięcznik Gospodarczy Nowy Przemysł.

- Kraków przeżywa w tej chwili okres wzmożonego zainteresowania - powiedział Kazimierz Bujakowski, wiceprezydent miasta Krakowa. Tu się chętnie przyjeżdża. W tym roku odwiedziło nas o 25 procent więcej turystów niż rok wcześniej. Gigantycznym atutem jest znakomita baza naukowa. Ww Krakowie studiuje 170 tysięcy młodych ludzi, prężnie działają instytuty naukowo badawcze. Problemem jest jednak przepływ wyników prowadzonych badań do przedsiębiorstw czyli ich praktycznego wykorzystania.

Siłą Małopolski jest jednak nie tylko Kraków. Prawdziwą gwiazdą Forum był burmistrz podkrakowskich Niepołomic Stanisław Kracik. To w jego gminie ulokował swą inwestycję koncern motoryzacyjny Man.

- Nakłady inwestycyjne naszej gminy od 10 lat nie były niższe niż 30 procent budżetu - powiedział Kracik. W ubiegłym roku przekroczyły nawet 50 procent. U nas nie ma jednak czegoś takiego jak myślenie kadencyjne, czyli działania obliczonego na efekt przed kolejnymi wyborami. Inwestor to dla nas nie tylko ktoś kto tworzy miejsca pracy, a więc zmniejsza bezrobocie, ale ktoś kto zmienia naszą rzeczywistość i otoczenie. my mamy tylko jeden warunek: inwestycja nie może negatywnie oddziaływać na środowisko naturalne.

Kraków ma jednak również szereg specyficznych problemów.

— Tz życie płynie wolniej niż na przykład w warszawie - powiedział Andrzej Zdebski, prezes zarządu Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji zagranicznych SA. - region musi też nastawić się na inwestorów, którzy przystają do możliwości regionu. Tu nie ma wielkich 100 czy 200 hektarowych działek więc trzeba zachęcić tych którzy zmieszczą się na 20, 30 hektarach.

Problemem jest również dający się zauważyć od kilku lat, odpływ z regionu central dużych firm.

- Trzeba zacząć myśleć o potrzebach inwestorów tak by zatrzymać ich na dłużej niż 5 lat - powiedział Rafał Abratański, wiceprezes zarządu Internetowego Domu Maklerskiego SA. - Nie mówmy o niskich kosztach pracy bo w Indiach, Chinach, czy na Ukrainie są one niższe niż u nas. Trzeba jednak przywiązać inwestora do miejsca wykorzystując istniejące na miejscu atuty. To od biznesu powinien wychodzić kierunek edukacji bo wtedy jest szansa na długotrwałe inwestycje.

Jarosław Latacz

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.