11 kwietnia w Poznaniu odbyła się kolejna konferencja z cyklu Regionalne Forum Biznesu Ernst & Young. Przedstawiamy Państwu relację z konferencji, galerię zdjęć oraz prezentacje wykorzystywane przez panelistów.
11 kwietnia odbyła się w Hotelu Mercure w Poznaniu konferencja „Regionalne Forum Biznesu Ernst & Young. Wizje i perspektywy rozwoju Wielkopolski do 2010 roku i dalej” organizowana przez firmę doradczą Ernst & Young przy wsparciu merytorycznym ze strony Miesięcznika Gospodarczego „Nowy Przemysł”.
Uczestnikami konferencji byli manadżerowie i politycy związani z regionem m.in. Tomasz Kayser – Wiceprezydent Miasta, Kazimierz Marchlewski – Wójt Gminy Tarnowo Podgórne, Przemysław Smulski – z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego, Stanisław Stec i Maria Wiśniewska – posłowie Sejmu RP, prof. dr hab. Tadeusz Kowalski z Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Piotr Kardach – Prezes Zarządu Emax SA, Piotr Nowakowski – Prezes Zarządu Novol Sp. z o.o.; Jörn Reimers – Prezes Zarządu, Volkswagen Poznań Sp. z o.o.; Bogusław Zalewski – Prezes Zarządu, Międzynarodowe Targi Poznańskie Sp. z o.o.
W ramach sesji plenarnej uczestnicy starali się wskazać podstawowe atuty województwa wielkopolskiego, a także wskazać jego najsłabsze strony. Szczególnie akcentowano wyzwania, jakie stoją przed politykami i biznesmenami, którym sprostanie pozwoliłoby Wielkopolsce zachować status jednego z najlepiej rozwijających się regionów w kraju.
Najczęściej powtarzane oczekiwania przedstawicieli biznesu dotyczyły większej elastyczności i życzliwości ze strony władz, zachęty dla inwestorów czy wręcz umożliwienia sprawnego inwestowania poprzez załatwienie kwestii planów zagospodarowania przestrzennego, tworzenia przyjaznej infrastruktury socjalnej oraz rekreacyjnej - i to nie tylko w Poznaniu, ale także w pozostałych gminach Wielkopolski.
Wielokrotnie podnoszono kwestię edukacji - m.in. w aspekcie dopasowania profilu kształcenia na szczeblu średnim i wyższym do potrzeb przedsiębiorców, co gwarantowałoby absolwentom zatrudnienie. Szansę można znaleźć także we współpracy firm informatycznych z władzami - podkreślano bowiem znaczenie nauczania poprzez sieć i potencjału edukacyjnego zwykłego powszechnego dostępu do Internetu.
Równie często podkreślano niezbędne potrzeby w zakresie infrastruktury transportowej. Chodzi nie tylko o brakujące 107 km autostrady, która połączyłaby Poznań z Berlinem, ale również o szybkie pociągi i zwiększenie połączeń lotniczych z lokalnym lotniskiem. Dla innych niż Poznań miast i gmin regionu istotną kwestią pozostają sprawne drogi lokalne oraz wygodne dojazdy do planowanych i już istniejących odcinków autostrady.
- Najistotniejsze jest jednak wzbudzenie endogenicznego wzrostu, który dał Wielkopolsce impuls do rozwoju na początku lat 90., a potem nieco przygasł. Lokalna przedsiębiorczość - szczególnie w obszarze małych i średnich przedsiębiorstw - jest najcenniejszym kapitałem, jaki w tej sytuacji można sobie wyobrazić. A region słynie przecież z zaradności i ambicji jego mieszkańców - przypominał prof. Kowalski.
- Za planami, dyskusjami i wyznaczaniem priorytetów musi pójść szeroko zakrojone planowanie. Dziś nawet nie dostęp do środków finansowych jest problemem - kredytowych, unijnych. Brakuje rzetelnych projektów, które pozwoliłby takie środki skutecznie pozyskać. Efekty będą wtedy, jeśli zamiast rozmów zacznie się poważna praca nad konkretami. Nie gonimy Wrocławia czy Krakowa. Gonimy Amsterdam, Marsylię, Turyn i Sztokholm - zwracała uwagę poseł Wiśniewska.
(ŁK)