19 października odbyło się kolejne Regionalne Forum Biznesu, zorganizowane przez Ernst&Young wraz z miesięcznikiem gospodarczym Nowy Przemysł - partnerem merytorycznym spotkania. W forum wzięło udział ponad dwieście pięćdziesiąt osób. Na spotkanie przybyli przedstawiciele władz regionalnych, parlamentarzyści, zagraniczni inwestorzy oraz czołowi przedsiębiorcy z regionu.
Forum rozpoczęła debata publiczna: "Aglomeracja Śląska - szansa dla regionu?", podczas której uczestnicy dyskutowali o przyszłości aglomeracji - czy też, jak chcieli niektórzy, metropolii katowickiej.
Wszyscy zgadzali się co do konieczności istnienia i rozwoju powołanego 20 września br. Górnośląskiego Związku Metropolitalnego oraz tworzenia skupionego wokół Katowic organizmu miejskiego. Kontrowersje wywołała nazwa przyszłej metropolii i jej status: luźny związek gmin, czy możliwie jednolite "wielkie miasto Katowice".
Debata zakończyła się ogólnym porozumieniem strategicznym, natomiast konkrety pozostały w sferze domysłów i dalekosiężnych przewidywań.
Zobacz relację z debaty "Aglomeracja Śląska - szansa dla regionu?",: Powrót Śląska na mapę Polski i Europy
Polecamy również inne materiały, które powstały podczas tej debaty:
Metropolia Śląsk - to się opłaci krajowi
W drugiej części Regionalnego Forum Biznesu odbyły się dwie równoległe sesje dotyczące sektora motoryzacji w Polsce oraz zarządzania, finansowania, podatków, inwestycji.
W sesji poświęconej sektorowi motoryzacji, interesującym przyczynkiem do dyskusji nad sytuacją w polskim przemyśle motoryzacyjnym, ze szczególnym uwzględnieniem rynku pracy, był raport, który powstał na bazie wyników badań przeprowadzonych przez Work Service.
Pracownicy sektora motoryzacyjnego w Polsce stanowią 4,2 proc. wszystkich osób, zatrudnionych w przemyśle. Na dziś, to 190 tys. osób. Biorąc pod uwagę poddostawców, liczba ta przekracza 220 tys. Spośród firm sektora 9 na 10 poszukuje pracowników. Przez cały czas występuje bardzo duża rotacja ludzi - powiedział Tomasz Szpikowski, prezes Work Service.
W ub. roku, w branży motoryzacyjnej zatrudniono 24 tys. nowych pracowników. W tym roku znowu: od 18 tys. do 20 tys. nowych miejsc pracy. Mimo wszystko mamy do czynienia z potężną branżą, która ciągle się rozwija.
Znaczącym czynnikiem, który ma wpływ na polskie realia są otwarte rynki zatrudnienia krajów Unii Europejskiej i tu możliwość wyjazdu do pracy do Wielkiej Brytanii, Irlandii, Włoch, Hiszpanii i Holandii. Co istotne, od 1 listopada, rynek niemiecki stanie otworem przed polskimi inżynierami.
Prezes Szpikowski zwrócił uwagę na ogólne trendy, takie jak: spadek bezrobocia, brak specjalistów w sektorze zatrudnienia średniego i wyższego, protesty związków zawodowych, wzrost płac przy braku wzrostu wydajności, zmienne otoczenie polityczne i społeczne, wzrost roli firm rekrutujących pracowników przy dużej rotacji kadr, sporym poziomie absencji i liczby osób, przebywających na chorobowym.
Najważniejsze wnioski po analizie wyników badań, to: niebezpieczeństwo występowania rotacji pracowników w branży Automotive - produkcji części zamiennych czy gotowych samochodów, a także brak poczucia stabilności produkcji w związku z protestami czy migracją pracowników.
Raport przygotowany przez Work Service zaprezentowano podczas sesji "Sektor motoryzacyjny w Polsce", towarzyszącej Regionalnemu Forum Biznesu w Katowicach.
Zapraszamy do zapoznania się z innymi materiałami, które powstały podczas sesji:
Czy moto-branża dostała zadyszki?
Szef KSSE: klimat dla inwestycji ciągle dobry
Sektor motoryzacyjny trzyma się dobrze
Kolejne spotkanie w ramach cyklu Regionalne Forum Biznesu Ernst & Young odbędzie się w Poznaniu, już 6 listopada br.
Wszyscy zgadzali się co do konieczności istnienia i rozwoju powołanego 20 września br. Górnośląskiego Związku Metropolitalnego oraz tworzenia skupionego wokół Katowic organizmu miejskiego. Kontrowersje wywołała nazwa przyszłej metropolii i jej status: luźny związek gmin, czy możliwie jednolite "wielkie miasto Katowice".
Debata zakończyła się ogólnym porozumieniem strategicznym, natomiast konkrety pozostały w sferze domysłów i dalekosiężnych przewidywań.
Zobacz relację z debaty "Aglomeracja Śląska - szansa dla regionu?",: Powrót Śląska na mapę Polski i Europy
Polecamy również inne materiały, które powstały podczas tej debaty:
Metropolia Śląsk - to się opłaci krajowi
W drugiej części Regionalnego Forum Biznesu odbyły się dwie równoległe sesje dotyczące sektora motoryzacji w Polsce oraz zarządzania, finansowania, podatków, inwestycji.
W sesji poświęconej sektorowi motoryzacji, interesującym przyczynkiem do dyskusji nad sytuacją w polskim przemyśle motoryzacyjnym, ze szczególnym uwzględnieniem rynku pracy, był raport, który powstał na bazie wyników badań przeprowadzonych przez Work Service.
Pracownicy sektora motoryzacyjnego w Polsce stanowią 4,2 proc. wszystkich osób, zatrudnionych w przemyśle. Na dziś, to 190 tys. osób. Biorąc pod uwagę poddostawców, liczba ta przekracza 220 tys. Spośród firm sektora 9 na 10 poszukuje pracowników. Przez cały czas występuje bardzo duża rotacja ludzi - powiedział Tomasz Szpikowski, prezes Work Service.
W ub. roku, w branży motoryzacyjnej zatrudniono 24 tys. nowych pracowników. W tym roku znowu: od 18 tys. do 20 tys. nowych miejsc pracy. Mimo wszystko mamy do czynienia z potężną branżą, która ciągle się rozwija.
Znaczącym czynnikiem, który ma wpływ na polskie realia są otwarte rynki zatrudnienia krajów Unii Europejskiej i tu możliwość wyjazdu do pracy do Wielkiej Brytanii, Irlandii, Włoch, Hiszpanii i Holandii. Co istotne, od 1 listopada, rynek niemiecki stanie otworem przed polskimi inżynierami.
Prezes Szpikowski zwrócił uwagę na ogólne trendy, takie jak: spadek bezrobocia, brak specjalistów w sektorze zatrudnienia średniego i wyższego, protesty związków zawodowych, wzrost płac przy braku wzrostu wydajności, zmienne otoczenie polityczne i społeczne, wzrost roli firm rekrutujących pracowników przy dużej rotacji kadr, sporym poziomie absencji i liczby osób, przebywających na chorobowym.
Najważniejsze wnioski po analizie wyników badań, to: niebezpieczeństwo występowania rotacji pracowników w branży Automotive - produkcji części zamiennych czy gotowych samochodów, a także brak poczucia stabilności produkcji w związku z protestami czy migracją pracowników.
Raport przygotowany przez Work Service zaprezentowano podczas sesji "Sektor motoryzacyjny w Polsce", towarzyszącej Regionalnemu Forum Biznesu w Katowicach.
Zapraszamy do zapoznania się z innymi materiałami, które powstały podczas sesji:
Czy moto-branża dostała zadyszki?
Szef KSSE: klimat dla inwestycji ciągle dobry
Sektor motoryzacyjny trzyma się dobrze
Kolejne spotkanie w ramach cyklu Regionalne Forum Biznesu Ernst & Young odbędzie się w Poznaniu, już 6 listopada br.