Radykalna zmiana w logistyce. Szlak ukraiński zastępuje Jedwabny

- Jeszcze parę miesięcy temu uwaga przewoźników kolejowych skupiała się na Małaszewiczach i na usprawnieniu przepływu towarów z Chin. Dziś stoimy przed radykalną zmianą - mówi Marek Staszek, prezes DB Cargo Polska. W jego ocenie ważniejszy od Nowego Jedwabnego Szlaku może stać się szlak ukraiński.

  • Kolej ratuje dziś ukraińską gospodarkę, która mimo wojny powinna prężnie działać, aby dać młodemu państwu siłę do walki o swoją przyszłość. Buduje także więź Ukrainy z Europą Zachodnią.
  • W rozmowie z prezesem DB Cargo Polska także o tym, jak na rynek kolejowy w Polsce wpłynie zmiana kierunku dostaw węgla po nałożeniu embarga na węgiel z Rosji.
  • Więcej ten temat - podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, który rozpoczyna się już w poniedziałek, 25 kwietnia. Możliwa jest jeszcze rejestracja. Zapraszamy.

Z Ukrainy trzeba pilnie wywieźć 20 tys. wagonów zboża, żeby uwolnić miejsce w silosach. Inaczej po żniwach nie będzie gdzie zgromadzić nowych plonów, a wiadomo, że dla gospodarki broniącego się przed rosyjską agresją państwa, to kluczowa sprawa. Kolejarze robią, co mogą, żeby wyekspediować ładunki z Ukrainy w świat.

- Musimy pomóc naszym kolegom w zapewnieniu komunikacji ze światem za pośrednictwem Polski, Rumunii, Słowacji i Węgier, krajów graniczących z Ukrainą, w których jako Grupa DB Cargo jesteśmy obecni - mówi Marek Staszek, prezes DB Cargo Polska.

Otwiera to możliwość dostępu do portów w Polsce, ale też do portu w Hamburgu czy dalej na zachód - do portów ARA (Amsterdam, Rotterdam, Antwerpia).

- Będziemy także oferować kierunek Triest-Koper, ale główny szlak wywozu towarów z Ukrainy przebiega przez Polskę i zachodnią Europę - dodaje Marek Staszek.

Bardzo ważne jest teraz, aby transport ładunków z Ukrainy był płynny. Wiele zależy tu od ich odprawy na granicy z UE, w przypadku zbóż - fitosanitarnej. Potrzebne jest tu wsparcie. Pytanie także, jak ze wzrostem ruchu z Ukrainy poradzi sobie infrastruktura kolejowa w Polsce? Niestety, można spodziewać się zatorów.

Kolej na ratunek Ukrainie i dla jej integracji z Europą

Kolej ratuje dziś ukraińską gospodarkę, która mimo wojny powinna prężnie działać, aby dać młodemu państwu siłę do walki o swoją przyszłość. Buduje także więź Ukrainy z Europą Zachodnią.

- Jeżeli Europa zdecyduje się na integrację Ukrainy, jeżeli Ukraina będzie mieć polityczną możliwość integracji z Zachodem, będzie się to odbywać m.in. dzięki szlakowi kolejowemu, który dzisiaj budujemy - ocenia Marek Staszek, przypominając, że Deutsche Bahn już kilka dni po wybuchu wojny stworzyła most humanitarny do Ukrainy, w którym Polska ma kluczową pozycję.

- Wykorzystaliśmy istniejący produkt, pociąg liniowy Silesia, który kursuje praktycznie codziennie i do którego włączane są wagony z kontenerami. Te kontenery są później przeładowywane w naszym terminalu w Sławkowie na linię LHS i tą drogą trafiają na terytorium Ukrainy, gdzie przejmują je nasi koledzy z kolei ukraińskich. To naprawdę duża satysfakcja widzieć, jak pomoc trafia do Kijowa czy do Charkowa - mówi Marek Staszek.

Czytaj także: Deutsche Bahn uruchamia humanitarny most kolejowy do Ukrainy

W rozmowie z prezesem DB Cargo Polska także o tym, jak na rynek kolejowy w Polsce wpłynie zmiana kierunku dostaw węgla po nałożeniu embarga na węgiel z Rosji.

Marek Staszek mówi również o ambitnym celu przejścia DB Cargo Polska na zasilanie trakcyjne zieloną energią. Ma się to wydarzyć już w 2023 roku.

Marek Staszek weźmie udział w debacie pt. "Zielony transport" na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach, 25 kwietnia, w godz. 16.30-18.00. Dowiedz się więcej.

 

×

KOMENTARZE (8)

Do artykułu: Radykalna zmiana w logistyce. Szlak ukraiński zastępuje Jedwabny

  • skorpion 2022-04-23 14:27:52
    Zbiór bzdur+pobożne życzenia. Czy was ju zupełnie z tą ukrofilią powaliło? Do przedsięwzięcia tych rozmiarów Ukraina przystaje jak pieść do nosa! Ale marzenia... każden jeden może mieć ogromne... I tu szukałbym źródła bredni. Dopóki Europa nie zakończy konfrontacyjnego kursu wobec członków porozumienia jeden pas jedna droga - to pozostają jej jedynie takie mokre sny... a na koniec - pusty portfel.
  • Fakt 2022-04-22 15:13:07
    Wywalić DB z Polski
  • Lord Farkład 2022-04-22 15:01:44
    Z jednej strony nie jest to dobra wiadomość, z drugiej... Nie zarobią na tym ani Rosjanie ani Białorusini...
  • Piotr 2022-04-22 14:32:34
    Komentarze ponizej krytyki, do tego kompromitujące nas jako Polaków. Kompletny brak rozeznania w geopolityce i ekonomii zastanawiający u czytelników portalu gospodarczego. Panowie licznie dalej swoje grosiki, może uzbieracie na tanią kradzioną kokoszkę od rosjan, bo na takim działaniu wasze horyzonty sie kończy.
  • nex 2022-04-22 13:26:31
    chciałbym żeby tak było ale jako prometeusze Europy sądze że jeszcze dopłacamy do tego interesu niestety
    • Won za Don 2022-04-22 13:52:59
      kacapska śmierdząca onuco
      • Wschodnioniemiecka Yugosłowacja 2022-04-27 13:32:30
        potrzebujesz lekarza od nóg bo na tego od głowy to już za późno the bilu

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.50.252
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!