PARTNERZY PORTALU

1,45 mld zł ma kosztować budowa tunelu w Gdańsku

1,450 mld zł ma kosztować budowa tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. W środę uroczyście uruchomiono maszynę drążącą, która w poniedziałek ma rozpocząć wiercenie pod rzeką. Tunel ma zostać otwarty dla kierowców w pierwszym kwartale 2015 roku.

Tunel, złożony z dwóch równoległych dróg o długości 1072 m, stanowi czwarty, ostatni odcinek Trasy Słowackiego - jednej z głównych arterii w mieście. Trasa łączy port lotniczy z portem morskim oraz z obwodnicami Gdańska i autostradą A1.

Będzie to pierwszy tunel wykonany w Polsce pod wodą metodą TBM (Tunnel Boring Machine), czyli za pomocą gigantycznego "kreta". Maszyna o długości ok. 90 metrów oraz o średnicy 12 metrów należy do największych tego typu urządzeń na świecie.

Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz nie ma wątpliwości, że ten dzień przejdzie do historii miasta, Pomorza i być może Polski. "Tak wielka inwestycja, tak skomplikowana i innowacyjna jest realizowana w kraju po raz pierwszy" - tłumaczył.

Minister transportu Sławomir Nowak powiedział podczas uroczystości, że jest to największa tego typu inwestycja w Polsce. "Z punktu widzenia rozwoju makroekonomicznego całej Polski północnej ta inwestycja jest absolutnie kluczowa" - dodał. Zwrócił uwagę, że dzięki tunelowi porty w Gdańsku będą miały bezpośrednie połączenie z obwodnicą południową miasta, która prowadzi do autostrady A1 i do drogi ekspresowej S7. "To wszystko sprawia, że nie tylko Pomorze i nasze porty stają się konkurencyjne dla portów w całej Europie, ale to jest wielki napęd dla rozwoju ekonomicznego całej północnej Polski" - tłumaczył.

"M.in. dzięki temu tunelowi zwalczamy to wykluczenie komunikacyjne, które przez wiele lat odcinało północną Polskę od reszty kraju i Europy" - powiedział.

Minister poinformował, że do końca 2013 roku ma być otwartych ok. 300 km nowych dróg ekspresowych i autostrad, a do 2015 roku ok. 700 km. Zapowiedział, że w tym roku mają być ogłoszone przetargi na budowę kolejnych 700 km dróg ekspresowych.

Maszyna TBM otrzymała imię Damroka (na cześć księżniczki pomorskiej żyjącej w XIII w.) a matką chrzestną została minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska. Podczas uroczystości przyznała, że jest to jedna z największych inwestycji pod względem finansowym i gabarytowym pilotowanych przez ministerstwo. "To jest inwestycja, która dopina ogromny projekt () połączenia portu lotniczego z portem morskim w Gdańsku" - podkreśliła.

Poinformowała, że w kolejnej unijnej perspektywie finansowej 2014-2020 "będzie mniej więcej tyle samo pieniędzy na drogi, ile było w kończącej się perspektywie 2007-2013". Wyjaśniła, że "planowane jest dopięcie sieci dróg ekspresowych i kilkunastu najważniejszych obwodnic w kraju".

Średnia prędkość wiercenia wynosi ok. 10 metrów na dobę. Za ok. 4 miesiące maszyna TBM spodziewana jest po drugiej stronie Martwej Wisły. W najgłębszym miejscu tunel znajdzie się ok. 35 metrów pod lustrem wody Martwej Wisły. W każdej nitce tunelu będą po dwa pasy ruchu. Rzeczniczka Gdańskich Inwestycji Komunalnych (spółki nadzorującej inwestycję) Magdalena Skorupka-Kaczmarek poinformowała, że pomiędzy dwoma nitkami tunelu powstanie 7 przejść bezpieczeństwa.

Koszt inwestycji wynosi 1,450 mld złotych, z czego 1,150 mld zł pochodzi z UE. Projekt jest współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: 1,45 mld zł ma kosztować budowa tunelu w Gdańsku

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.156.34
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!