Transport drogowy odgrywa krytyczną rolę przy wytwarzaniu połowy polskiego PKB, a branża rozwija się w tempie około 10 proc. rocznie. Od 2019 roku polskie firmy, po wyprzedzeniu firm niemieckich, są liderem w pracy przewozowej na rynku europejskim. Czekają je teraz poważne wyzwania: pakiet mobilności, regulacje klimatyczne, brak pracowników, a ostatnio wojna w Ukrainie.
- W Polsce działa 125 tys. firm zajmujących się transportem drogowym towarów. Kluczowe dla rozwoju branży, ze względu na jej międzynarodowy charakter, jest 38 tys. firm posiadających licencję wspólnotową.
- W transporcie międzynarodowym zarobki plasują się w przedziale 7-11 tys. zł na rękę, nie dziwi wynagrodzenie 15-16 tys. zł. Polscy kierowcy pod tym względem dogonili niemieckich kolegów.
- Kierowców mimo to brakuje. Najbardziej w spedycji międzynarodowej, ale widać również poważne braki w strukturach samorządowych i spółkach zajmujących się np. komunikacją miejską.