PARTNERZY PORTALU

250 km/h na CMK?

  • Rynek Kolejowy
    Autor: Robert Wyszyński
  • Dodano: 21-06-2013 10:01

W 2021 r. minie ok. 50 lat od czasu, kiedy polscy inżynierowie i naukowcy wizjonersko zaprojektowali pierwszą polską linię dedykowaną dużym prędkościom: Centralną Magistralę Kolejową Śląsk - Warszawa. Było to w podobnym okresie, kiedy Francuzi zaczęli projektować swoją pierwszą linię KDP: LGV Paryż - Lyon. Ci ostatni w 2021 r. będą obchodzić 40 rocznicę uruchomienia tej linii z prędkością rozkładową 260 km/h, a potem 270 km/h i w końcu 300 km/h. Czy do tego czasu w ruchu rozkładowym uda nam się - pomijając jazdy testowe - pojechać 250 km/h choćby po fragmencie CMK?

Obecnie jest to pytanie z gatunku zagadek kolejowego bytu, ale - co ważne - rodzą się całkiem realne pomysły wykorzystania projektowanej prędkości na CMK oraz - co bardzo istotne - parametrów składów Pendolino, nawet przy zasilaniu 3 kV napięcia stałego. Powszechnie uważa się, że od granicy 250 km/h (lub powyżej) zastosowanie systemu 3 kV DC nie sprawdza się eksploatacyjnie, gdyż potrzebny jest zbyt duży okład mocy na dany odcinek zasilania, sieć musi być bardzo ciężka i np. na linii Rzym - Florencja ma przekrój 610 mm2 przy jedynie 60-metrowych odległościach pomiędzy "bramkami", czyli konstrukcjami wsporczymi ciężkiej sieci (bramki zastosowano tam właśnie głównie z powodu ciężkości sieci). Dla porównania na CMK nowa sieć przystosowana do V = 250 km/h ma przekrój 440 mm2.

Okład mocy oraz moc wizerunku

A gdybyśmy chcieli jeździć po CMK z prędkością 280-300 km/h, co też rozważano jako opcję? Zasilanie sieci w systemie 3 kV DC wymagałoby zabudowania potężnych transformatorów oraz gęstego rozmieszczenia podstacji, co w konsekwencji oznacza duże koszty eksploatacyjne i utrzymaniowe. Przytoczmy fragment specjalistycznego artykułu z czasopisma "Technika Transportu Szynowego" (TTS nr 5-6/2005), poświęconego w całości zagadnieniom linii dużych prędkości na przykładzie projektowania zasilania sieci na szybkiej linii we Włoszech:

"Moce zespołów projektowanych do zainstalowania na linii Rzym - Neapol w rozpatrywanym tu wariancie 3 kV DC (ostatecznie wybrano system 2 x 25 kV AC 50 Hz), dla przewidywanego ruchu pociągów o prędkości 300 km/h wynosiły 2 x 10 MW (moce transformatorów) z dodatkowym zespołem rezerwowym, co dawało okład mocy linii powyżej 1,1 MW na km. Przewidywano zastosowanie zasilania dwustronnego z podstacji oddalonych o 12 km bez kabiny sekcyjnej, zespołów prostownikowych 12-pulsowych z filtrami typu LC oraz wyłączników szybkich o zdolności wyłączania prądów powyżej 50 kA. (...) Dla porównania do przewidywanej modernizacji linii CMK zainstalowany okład mocy wyniósłby 700-800 kW/km".

Dodać należy, że na CMK w ramach obecnie projektowanej modernizacji zasilania na istniejących podstacjach zostaną zamontowane transformatory o mocy ok. 2 x 6 MW, co przy dobudowaniu sześciu nowych podstacji pozwoli prowadzić ruch pociągów o poborze mocy do 6 MW i prędkości do 220-230 km/h. Jednak pod warunkiem utrzymania czasowej odległości pomiędzy pociągami szybkimi na jednym torze wynoszącej minimum 10 minut. Czy wobec tego po modernizacji zasilania, mającej się zakończyć w połowie 2015 r., byłyby możliwe jazdy eksploatacyjne (nie testowe) z V 250 km/h? I na przykład uruchomienie w 2017 r. odcinka o prędkości rozkładowej 250 km/h dla Pendolino? To jest bardzo dobre pytanie i całkiem poważne wyzwanie.

W przypadku uzyskania V maks. = 250 km/h wykorzystujemy marketingowo i wizerunkowo maksymalną prędkość składów Pendolino, podobnie jak robią to Włosi na linii Direttissima Rzym - Florencja oraz rosyjski Sapsan na 40-kilometrowym odcinku Okulowka - Mstinskij linii Moskwa - Petersburg. W przypadku CMK mógłby to być odcinek Psary - Góra Włodowska - km 213, choć niekoniecznie akurat ten. Przy czym w Europę i świat poszłaby informacją, że w Polsce jeździmy 250 km/h, czyli weszliśmy - podobnie jak ostatnio np. niegdyś zacofana kolejowo Turcja - do cywilizowanego klubu tzw. "rasowego" high speedu, który wedle nieformalnej klasyfikacji zaczyna się właśnie od 250 km/h (formalnie wedle specyfikacji HSR TSI już 200 km/h jest dużą prędkością).
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: 250 km/h na CMK?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.156.34
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!