PARTNERZY PORTALU

Airbus A321XLR zagrożeniem dla Centralnego Portu Komunikacyjnego?

Pierwsze zamówienia na Airbusa A321XLR już są Fot. mat. pras.
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Dariusz Malinowski
    Dariusz Malinowski
  • Dodano: 12-11-2019 02:47

Pierwsze zamówienia już są, kolejni przewoźnicy rozważają zakup maszyny. Mały, wąskokadłubowy Airbus spędza sen z powiek największym lotniskom. Może bowiem spowodować odpływ z nich pasażerów. Maszyna może bić w plany także naszego Centralnego Portu Komunikacyjnego.

  • W wersji A321XLR mały Airbus nadaje się do obsługi połączeń transatlantyckich.
  • Pierwsze zamówienia na samolot już zostały podpisane.
  • Nowa wersja A321 to odpowiedź na zmieniające się trendy wśród pasażerów, którzy nie chcą się przesiadać.

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego ma przygotować nasz kraj na rosnący ruch lotniczy. Prognozowane są przyszłe przepływy pasażerów i w związku z tym planowane są inwestycje związane z CPK. Problem w tym, że rynek lotniczych przewozów pasażerskich także ewoluuje.

Mały ale dalekiego zasięgu

W styczniu 2018 roku europejski Airbus stwierdził, że bada wariant A321LR z dalszym wzrostem MTOW, wymagającym wzmocnionego podwozia. Pod skrótem MTOW (z języka angielskiego Maximum Take-off Weight) kryje się maksymalna masa startowa maszyny.

Generalnie im większa, tym samolot ma większy zasięg. I podobnie jest w przypadku największego wąskokadłubowego Airbusa - modelu A321. Podczas gdy samolot w zwykłej wersji ma zasięg 3 720 mil morskich (około 6,9 tys. km), to w przypadku wersji LR o ponad 500 kilometrów więcej.

Czytaj też: LOT beneficjentem ruchu bezwizowego do USA. "Zrobiliśmy to!"

To jednak nie koniec. Inżynierowie z Airbusa stwierdzili bowiem, że maszyna może mieć jeszcze większy zasięg. W wersji XLR aż o 1 300 km dalszy niż wersja LR – czyli 8 700 kilometrów. Było to możliwe dzięki wzrostowi masy samolotu (ponad 100 ton), spowodowanemu dodatkowymi zbiornikami paliwa. Ze względu na większą masę samolotu wzmocniono także jego podwozie.

Jak to się ma do możliwości sprzedażowych maszyny?

- Dzięki temu zwiększonemu zasięgowi linie lotnicze będą mogły obsługiwać tańsze samoloty wąskokadłubowe na dłuższych i mniej uczęszczanych trasach, z których wiele może teraz być obsługiwanych tylko przez większe i mniej efektywne samoloty szerokokadłubowe – tłumaczy Airbus.

Takie podejście w Airbusie to swego rodzaju rewolucja i przyznanie się do tego, że nie zawsze – jak w przypadku gigantycznego A380 – duże jest najlepsze. A małe samoloty o znacznym zasięgu mogą być świetną oferta rynkową. Zwłaszcza że, jak twierdzi europejski producent, maszyna spala aż o 30 proc. mniej paliwa w porównaniu z samolotami podobnej wielkości (Boeing 757-200), lecz poprzedniej generacji.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (3)

Do artykułu: Airbus A321XLR zagrożeniem dla Centralnego Portu Komunikacyjnego?

  • Grzegorz 2019-11-14 05:21:12
    Ależ to żadne novum. Ta sama przyczyna jest źródłem porażki największego Airbusa. Tyle że to naszych władz to od początku nie trafia.
  • Pasażer 2019-11-12 11:18:46
    Zdarza mi się polecieć samolotem i dla mnie oczywistym jest, że decyzję podejmuję ze względu na cenę i wygodę połączenia. Pomysł z CPK to kompletna porażka, dużo wygodniej jest latać z lokalnych lotnisk. Dla osób z południa są to np. Katowice, Kraków, gdzie po prostu jest blisko i żadne CPK z nimi nie wygra. Tłuczenie się do CPK nie ma żadnego sensu. CPK to po prostu wielki Miś za publiczne pieniądze.
    • nanader 2019-11-13 12:43:29
      Trudno się z Panem zgodzić. Największym wydatkiem w przypadku CPK jest zbudowanie sieci połączeń kolejowych (integracja systemu kolejowego) i autostrad do lotniska, a nie samo lotnisko. Popyt na podróże, i też podaż (liczba kierunków) są funkcją dostępności lotniska dla dużej liczby podróżujących. Tak naprawdę projekt CPK jest siebie wart nawet bez samego lotniska, szczególnie jeśli chodzi o połączenia kolejowe. Jeżdżę sporo pociągami w Polsce i piszę z doświadczenia. Lotnisko jest tam dodane dlatego, że Warszawa i Łódź wiele zyskają mając jedno, duże lotnisko z wieloma połączeniami. Wydatek się zwróci z nawiązką.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.95.131.208
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!