Airbus idzie w wodór. Pierwsze samoloty w 2035 roku

Airbus idzie w wodór. Pierwsze samoloty w 2035 roku
Wodór nie jest jedyną alternatywą dla Airbusa. Fot. mat. pras.

Airbus chce do 2035 roku opracować samolot napędzany wodorem. Na początku tego roku firma przedstawiła trzy studia koncepcyjne jego konstrukcji. Przestawienie z produkcji samolotów na paliwo naftowe na modele stosujące paliwo wodorowe nigdy wcześniej nie miało miejsca.

  • Airbus, europejskie konsorcjum zajmujące się produkcją samolotów, w 2035 roku, czyli już za 14 lat, chce wprowadzić na rynek samolot wodorowy. Grupa chce napędzać transformację energetyczną i przyczynić się do ochrony klimatu.
  • - Patrzymy na ciekły wodór jako obiecujące rozwiązanie, ale pracujemy również nad tzw. zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF), którego będziemy potrzebować na trasach długodystansowych – wyjaśnia Sabine Klauke, dyrektor ds. technologii Airbusa.
  • W UE podjęto niedawno decyzję o wprowadzeniu obowiązkowych kwot dla linii lotniczych na wykorzystanie pewnej ilości paliw zrównoważonych, a rząd USA planuje wielomiliardowe inwestycje w rozwój mocy produkcyjnych tego typu paliw.
Airbus, europejskie konsorcjum zajmujące się produkcją samolotów, w 2035 roku, czyli już za 14 lat, chce wprowadzić na rynek samolot wodorowy. Grupa chce napędzać transformację energetyczną i przyczynić się do ochrony klimatu.

- Na początku swojej kariery wraz z kolegami pracowaliśmy nad samolotem napędzanym wodorem. Wtedy mówiliśmy, że zanim technologie będą gotowe do użycia, potrzeba od 20 do 25 lat. I właśnie teraz jesteśmy w tym miejscu – mówi w portalu businessinsider.de Sabine Klauke, inżynier pracująca w koncernie lotniczym, która od lipca zasiada także w Radzie Wykonawczej Airbusa jako dyrektor ds. technologii.

Klauke i jej zespół muszą wykonać pionierską pracę, aby uczynić wodór użytecznym źródłem energii. Silniki, systemy i koncepcje bezpieczeństwa muszą zostać opracowane na nowo. Kolejnym problemem jest sam nośnik energii, gdyż do latania na duże odległości potrzeba odpowiednich ilości wodoru. Zajmie on dużo miejsca, dlatego kadłub samolotu będzie miał szczególną konstrukcję. Ponadto sam wodór musi być produkowany w sposób zrównoważony, w przeciwnym razie nie uzyska się pozytywnego efektu dla ochrony środowiska.

Czytaj: Szef Ryanaira ostrzega: polski rynek lotniczy utraci konkurencyjność

Wodór plus biopaliwa

Ale wodór nie jest jedyną alternatywą dla Airbusa - zwraca uwagę 48-lenia inżynier.

- Patrzymy na ciekły wodór jako obiecujące rozwiązanie, ale pracujemy również nad tzw. zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF), którego będziemy potrzebować na trasach długodystansowych – wyjaśnia Sabine Klauke.

Celem jest wykorzystanie do końca dekady wyłącznie biopaliw syntetycznych. Inicjatywy w Unii Europejskiej i USA mają na celu wsparcie w tym zakresie producentów samolotów. W UE podjęto niedawno decyzję o wprowadzeniu obowiązkowych kwot dla linii lotniczych na wykorzystanie pewnej ilości paliw zrównoważonych, a rząd USA planuje wielomiliardowe inwestycje w rozwój mocy produkcyjnych tego typu paliw.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Airbus idzie w wodór. Pierwsze samoloty w 2035 roku

  • Miroo 2021-09-27 15:22:46
    Airbus niech sobie odpuści - nie ma takiego silnika jeszcze na świecie - Airbus jest producentem samolotów a nie silników... najpierw musi zamówić odpowiednio mocny silnik na wodór u producentów silników - jak taki powstanie niech wtedy dopiero zacznie projektować kształt samolotu uwzględniając ograniczenia konstrukcyjne związane z trudnymi zbiornikami paliwa z takim napędem...

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.192.54.67
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!