Akcje PKP Cargo w debiucie zdrożały o 17,9 proc.

Akcje PKP Cargo w debiucie zdrożały o 17,9 proc.
fot. PTWP

W środę, 30 października, na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie nastąpiło pierwsze notowanie akcji największego w Polsce przewoźnika towarowego, PKP Cargo wraz ze spółkami zależnymi. Wartość akcji spółki wzrosła w debiucie o 17,9 proc. osiągając 80,20 zł za papier.

Ze względu na liczbę oferowanych akcji (20.926.171) i ustaloną cenę (80,20 zł/akcję), skala tego publicznego debiutu jest niewątpliwie wydarzeniem sezonu.

Każde przebicie wartości akcji podczas pierwszego notowania będzie wyznaczało skalę optymizmu. Stanie się symbolicznym sygnałem, że także GPW w Warszawie – wzorem np. Wall Street – odnotowuje wreszcie fakt ożywienia gospodarczego.

W przypadku inwestorów indywidualnych przeważa optymizm. Złożyli oni 24.087 ważnych zleceń na łączną ofertę, przekraczającą przeznaczoną dla nich pulę 3,6 mln akcji (ok. 17,2 proc. oferowanych). W efekcie emitent, czyli PKP SA, musiał zredukować maksymalny przydział do 244 akcji na jedno zlecenie. Stopa redukcji wyniosła 51,2 proc., co przypomina kilka debiutów atrakcyjnych spółek z okresu hossy.

Zdaniem niektórych analityków, tak duże zainteresowanie może oznaczać, że inwestorzy indywidualni liczą na zwyżkę akcji w pierwszym notowaniu (skala od 3 do 10 proc.) i szybki zarobek, po ich sprzedaży. Ale podkreśla się też, że niekoniecznie takim rozumowaniem kieruje się wielu „drobnych” posiadaczy.

Po pierwsze, liczyła się dla nich atrakcyjna wycena, skoro dobry jest wskaźnik prognozowanego na 2014 rok zysku (344 mln zł) do maksymalnej ceny (74 zł/akcję). Po drugie, posiadanie pakietu akcji PKP Cargo jest alternatywą dla lokowania kapitału, bowiem spółka zapowiedziała przeznaczanie co najmniej 35 proc. zysku na dywidendę.

Ostatecznie, o poziomie pierwszego notowania zadecydują jednak inwestorzy instytucjonalni, do których skierowano 82,8 proc. akcji. Tu mogą brać górę nie tyle kalkulacje fundamentalne, co także inne sprawy, od zaangażowania się OFE w tę pozycję, do różnego postrzegania zagrożeń dla PKP Cargo i oceny jej perspektyw.

Dla niektórych dużych inwestorów liczy się duże uzwiązkowienie spółki, czy potrzeba wydatków inwestycyjnych w sytuacji, gdy w istocie wpływy z prywatyzacji przewoźnika nie mają na celu jego wzmocnienie kapitałowe i realizację planów inwestycyjnych. Przecież w całości będą one przeznaczone dla właściciela publicznego - PKP SA, aby ten spłacił „historyczny” dług po byłym przedsiębiorstwie państwowym PKP.

Inwestorzy uwzględniają też silną konkurencję na rynku cargo, czy brak benchmarku – notowanej podobnej spółki na giełdzie. Ale być może kluczowe jest pytanie, czy skarb państwa w przyszłości zrezygnuje z większościowego pakietu (50 + 1 akcja) i zdecyduje się sprzedać ją inwestorowi branżowemu lub strategicznemu, bo to zrodziło by szansę podbicia ceny akcji.

Odpowiedź na to pytanie jest trudne do przewidzenia, skoro w wieloletniej historii prywatyzacji PKP Cargo już je zadawano i udzielano zmiennych odpowiedzi.

Ostatecznie inwestorzy powinni więc liczyć na rozwój PKP Cargo, który już jest drugim przewoźnikiem kolejowym w UE i dzięki restrukturyzacji, wyprzedził o kilka lat kilku konkurentów.

W sumie, już dziś można zakładać, że IPO polskiego przewoźnika będzie udane. A to oznacza m.in., że wyznaczy też nowy standard na tym rynku. Warto pamiętać, że największy w Europie przewoźnik, DB Schenker, planował debiut giełdowy na październik 2007 roku, ale nie miał szczęścia, bo miesiąc wcześniej zawalił się świat finansów.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Akcje PKP Cargo w debiucie zdrożały o 17,9 proc.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.51.151
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!