Ambitny plan: 90-kilometrowy Kanał Śląski miałby połączyć Wisłę z Odrą

Ambitny plan: 90-kilometrowy Kanał Śląski miałby połączyć Wisłę z Odrą
Barka na Odrze Fot. Pixabay

Rząd przygotowuje się do budowy 90-kilometrowego kanału, który połączy Wisłę z Odrą. W gmachu Sejmu Śląskiego w Katowicach zorganizowano samorządowe konsultacje poświęcone tej inwestycji. To projekt o cywilizacyjnym znaczeniu dla Śląska i ważny element międzynarodowego planu otwarcia wodnego szlaku handlowego spinającego państwa bałtyckie z basenami Morza Czarnego i Adriatyckiego.

  • Kanał Śląski miałby powstać w ciągu kilkunastu lat.
  • Szacowany koszt budowy miałby wynieść ok. 11 mld zł.
  • Nowa droga wodna o długości ok. 90 km miałaby połączyć Wisłę z Odrą, przebiegając w rejonach Kuźni Raciborskiej, Rybnika, Żor, Tychów i Bierunia.

- Rzeki to najbardziej ekonomiczny i ekologiczny transport - mówi Izabela Kloc, poseł do Parlamentu Europejskiego ze Śląska, członek Komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii (ITRE). - Jedna barka o wyporności tysiąca ton zabiera tyle towaru, ile czterdzieści tirów. Przepłynięcie stu takich barek dziennie pozwoli zdjąć z dróg cztery tysiące ciężarówek. Takie porównania przemawiają do wyobraźni i wreszcie nadszedł czas, że możemy o tym mówić w Polsce w kontekście planów, a nie marzeń - zaznacza Izabela Kloc.

(Na razie) jesteśmy w ogonie Europy

Pod względem wykorzystania wodnych dróg śródlądowych jesteśmy w samym ogonie Europy. Według danych GUS przewozi się w ten sposób w Polsce około 7 mln ton towarór rocznie, co stanowi tylko 0,7 proc. całego transportu.

W Niemczech wskaźnik ten wynosi 20 proc., a w Holandii 40 proc. Z drugiej strony Polska zajmuje piąte miejsce w Europie pod względem liczby dróg wodnych. Oznacza to, że mamy w tej branży ogromny, lecz niestety uśpiony potencjał.

Izabela Kloc nieprzypadkowo wzięła przed kilkoma dniami udział w katowickiej debacie poświęconej budowie Kanału Śląskiego. W 2015 roku, podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy, uczestniczyła w panelu dyskusyjnym na temat budowy transgranicznych, europejskich szlaków wodnych. Ślady tamtych idei widać w polityce prezydenta Andrzeja Dudy, który forsuje budowę silnego regionu w Europie Środkowej, tzw. Trójmorza.

Echa krynickich debat nabrały konkretnego przełożenia także w „Planie Morawieckiego”. Obecny rząd nadał transportowi rzecznemu taką samą rangę, jak drogowemu i kolejowemu. Hasło przenoszenia tirów z dróg na barki stało się planem.

Do inwestowania w transport rzeczny zmusza nas również Bruksela. Unijne plany klimatyczne zakładają, że do 2030 r. 30 proc. ładunków jeżdżących po drogach trafi do innych środków transportu. Do połowy stulecia proporcja ta ma wzrosnąć aż do 50 proc.    

Budowa Kanału Śląskiego przebiegającego w rejonach, m.in. Kuźni Raciborskiej, Rybnika, Żor, Orzesza, Tychów oraz Bierunia, to dopiero początek i element szerszego planu, zmierzającego do utworzenia wodnej „autostrady” łączącej Odrę, Dunaj i Łabę. Ta inwestycja trafiła pod obrady niedawnych polsko-czeskich konsultacji międzyrządowych.

Dalekosiężne plany

Dalekosiężne plany rozbudowy rzecznej infrastruktury handlowej przewidują, m.in. utworzenie w Gorzyczkach-Wierzniowicach największego w Europie ponadnarodowego centrum logistycznego o powierzchni około 500 hektarów.

Mniej więcej połowa po stronie polskiej, a pozostała część w Czechach. Taka inwestycja dałaby ogromny impuls do rozwoju w Polsce transportu intermodalnego. To nie tylko nowoczesne, ale i tanie rozwiązanie. Najprościej rzecz ujmując, chodzi o to, aby przewozić towary wieloma środkami transportu, m.in. ciężarówkami, koleją i barkami rzecznymi.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (26)

Do artykułu: Ambitny plan: 90-kilometrowy Kanał Śląski miałby połączyć Wisłę z Odrą

  • eytu 2019-11-11 11:14:29
    kanal może być nowatorski - trzeba zrobić dwa "tory jazdy" - czyli statki w jedną stronęi w drugą. statek plynie albo dzięki odpychaniu wody jeżeli plynie w wodzie stojącej, albo plynie bez napedu - wraz z nurtem rzeki albo hybrydowo - odpycha wodę i plynie z nurtem lub pod prąd. Można zastosować w tym kanale sile wody czyli plyniecie po kanale "za darmo". Co jest potrzebne ? po pierwsze dwa kanaly - statki ze wschodu na zachod i z zachodu na wschod. Po drugie te dwa tory wdone najlepiej jak będą poruszlay się po gładkiej wybetonowanej nawierzchni - glazurowany beton nasączony szklem wodnym , po trzecie jak zpaewnic ruch wody w dwóch o odmiennych kierunkach. Te tory wodne o szerokości powiedzmy 100 metrow musza być oddzielone najlepiej scianą w kształcie trójkąta - graniastosłupa o podstawie trojkata lezacego na jednej scianie. Jak zapewnić ruch wody ? trzeba zbudować dwa duże zbiorniki retencyjne zasilane na przykald "akweduktami " z gór. Jeden zbiornik przy jednym początku kanalu i drugi zbiornik przy drugim początku kanalu. I teraz każdy tor trzeba z jednej strony zaslepić tak aby ruch wody ze zbiornikow był ukierunkowany. Ile wody potrzeba ze zbiornikow - trzeba to wyliczyćw programi komputerowym.
  • Paweł 2019-09-19 16:04:14
    I zniszczą dziką rzekę, pięknie meandrującą przez lasy. Kajakarską atrakcję turystyczną, ostoję ptaków wodnych, naturalne rozlewiska powodziowe. Bo eksperci tak chcą, bo Rząd tak chce? A gdzie opinia mieszkańców, nasze zdanie, nasze potrzeby. Przecież to teren Parku krajobrazowego! Mało mamy zniszczonych terenów przez przemysł? I jeśli idzie o transport wodny. Jest kanał gliwicki, od lat nie jest chyba nawet na 10 % wykorzystywany. Trochę węgla się spławia do Wrocławia i tyle. A oni coś paplają o rozwoju. Wisłę od Krakowa do Gdańska niech zrobią spławną, jak nie mają na co kasy wydawać!
  • Szymon 2019-09-19 11:42:02
    po chore to komu? Chcę widzieć te barki ze śmieciami i węglem pod Wawelem ! Cofają nas do lat 50tych :/ może by tak w kolej doinwestować? Miał być centralny węzeł przeładunkowy w okolicach Łodzi gdzie docierały by pociągi właśnie z bałkanów i spinały kraje bałtycki i śródziemnomorskie no to pan MACIOREWICZ uznał że byłoby to zagrożenie bezpieczeństwa polski (sic!)
  • Zjednoczony Narod 2019-09-17 14:54:12
    Duzo tych inwestycji, jak nie przekop mierzei, porty lotnicze w Radomiu czy Baranowie a podatki nadal wysokie. Ostatnio nawet w Warszawie powstał rurociąg specjalnie dla ścieków i chyba blokuje transport statków po Wiśle? A nie lepiej zainwestować w zimna fuzje by by nie kupowac ropy i gazu za granicą?
  • goodwill 2019-09-02 14:40:44
    Taak, kajakiem Odrą w Raciborzu nie dało się w sierpniu przepłynąć, bo za płytko. No ale może będą barki-poduszkowce? Oczywiście z napędem elektrycznym. A energia elektryczna z Elektrowni Ostrołęka (na węgiel:)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.173.35.159
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!