PARTNERZY PORTALU

Ambitny plan: 90-kilometrowy Kanał Śląski miałby połączyć Wisłę z Odrą

Barka na Odrze Fot. Pixabay
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: JD
  • Dodano: 30-08-2019 13:14

Rząd przygotowuje się do budowy 90-kilometrowego kanału, który połączy Wisłę z Odrą. W gmachu Sejmu Śląskiego w Katowicach zorganizowano samorządowe konsultacje poświęcone tej inwestycji. To projekt o cywilizacyjnym znaczeniu dla Śląska i ważny element międzynarodowego planu otwarcia wodnego szlaku handlowego spinającego państwa bałtyckie z basenami Morza Czarnego i Adriatyckiego.

  • Kanał Śląski miałby powstać w ciągu kilkunastu lat.
  • Szacowany koszt budowy miałby wynieść ok. 11 mld zł.
  • Nowa droga wodna o długości ok. 90 km miałaby połączyć Wisłę z Odrą, przebiegając w rejonach Kuźni Raciborskiej, Rybnika, Żor, Tychów i Bierunia.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

4 Design Days 2020: ikony designu, najwięksi architekci, projektanci, producenci, deweloperzy o inspiracjach i trendach w architekturze i designie. Już 6-9 lutego 2020 r. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. Zarejestruj się!

KOMENTARZE (26)

Do artykułu: Ambitny plan: 90-kilometrowy Kanał Śląski miałby połączyć Wisłę z Odrą

  • eytu 2019-11-11 11:14:29
    kanal może być nowatorski - trzeba zrobić dwa "tory jazdy" - czyli statki w jedną stronęi w drugą. statek plynie albo dzięki odpychaniu wody jeżeli plynie w wodzie stojącej, albo plynie bez napedu - wraz z nurtem rzeki albo hybrydowo - odpycha wodę i plynie z nurtem lub pod prąd. Można zastosować w tym kanale sile wody czyli plyniecie po kanale "za darmo". Co jest potrzebne ? po pierwsze dwa kanaly - statki ze wschodu na zachod i z zachodu na wschod. Po drugie te dwa tory wdone najlepiej jak będą poruszlay się po gładkiej wybetonowanej nawierzchni - glazurowany beton nasączony szklem wodnym , po trzecie jak zpaewnic ruch wody w dwóch o odmiennych kierunkach. Te tory wodne o szerokości powiedzmy 100 metrow musza być oddzielone najlepiej scianą w kształcie trójkąta - graniastosłupa o podstawie trojkata lezacego na jednej scianie. Jak zapewnić ruch wody ? trzeba zbudować dwa duże zbiorniki retencyjne zasilane na przykald "akweduktami " z gór. Jeden zbiornik przy jednym początku kanalu i drugi zbiornik przy drugim początku kanalu. I teraz każdy tor trzeba z jednej strony zaslepić tak aby ruch wody ze zbiornikow był ukierunkowany. Ile wody potrzeba ze zbiornikow - trzeba to wyliczyćw programi komputerowym.
  • Paweł 2019-09-19 16:04:14
    I zniszczą dziką rzekę, pięknie meandrującą przez lasy. Kajakarską atrakcję turystyczną, ostoję ptaków wodnych, naturalne rozlewiska powodziowe. Bo eksperci tak chcą, bo Rząd tak chce? A gdzie opinia mieszkańców, nasze zdanie, nasze potrzeby. Przecież to teren Parku krajobrazowego! Mało mamy zniszczonych terenów przez przemysł? I jeśli idzie o transport wodny. Jest kanał gliwicki, od lat nie jest chyba nawet na 10 % wykorzystywany. Trochę węgla się spławia do Wrocławia i tyle. A oni coś paplają o rozwoju. Wisłę od Krakowa do Gdańska niech zrobią spławną, jak nie mają na co kasy wydawać!
  • Szymon 2019-09-19 11:42:02
    po chore to komu? Chcę widzieć te barki ze śmieciami i węglem pod Wawelem ! Cofają nas do lat 50tych :/ może by tak w kolej doinwestować? Miał być centralny węzeł przeładunkowy w okolicach Łodzi gdzie docierały by pociągi właśnie z bałkanów i spinały kraje bałtycki i śródziemnomorskie no to pan MACIOREWICZ uznał że byłoby to zagrożenie bezpieczeństwa polski (sic!)
  • Zjednoczony Narod 2019-09-17 14:54:12
    Duzo tych inwestycji, jak nie przekop mierzei, porty lotnicze w Radomiu czy Baranowie a podatki nadal wysokie. Ostatnio nawet w Warszawie powstał rurociąg specjalnie dla ścieków i chyba blokuje transport statków po Wiśle? A nie lepiej zainwestować w zimna fuzje by by nie kupowac ropy i gazu za granicą?
  • goodwill 2019-09-02 14:40:44
    Taak, kajakiem Odrą w Raciborzu nie dało się w sierpniu przepłynąć, bo za płytko. No ale może będą barki-poduszkowce? Oczywiście z napędem elektrycznym. A energia elektryczna z Elektrowni Ostrołęka (na węgiel:)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.210.24.208
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!