Angażowanie sił samorządów w koleje regionalne mija się z celem

Angażowanie sił samorządów w koleje regionalne mija się z celem
fot. PTWP
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • PTWP - PortalSamorzadowy.pl
    Autor: Portalsamorzadowy.pl
  • Dodano: 10-02-2013 09:54

Musimy np. dotować koleje, które kursują na trasach międzynarodowych, np. do Grodna, a to powinno być finansowane z budżetu państwa, a nie z budżetu samorządu województwa - mówi marszałek województwa podlaskiego Jarosław Dworzański.

Coraz więcej marszałków, którzy są właścicielami Przewozów Regionalnych tworzy konkurencyjne spółki dla tej, którą już mają - w ostatnich latach powstały m.in. Koleje Śląskie, czy też Koleje Wielkopolskie. Czy nie uważa pan tego za irracjonalne

- Życzę powodzenia w tworzeniu spółek konkurencyjnych wobec Przewozów Regionalnych... Jestem doświadczonym urzędnikiem, w styczniu br. minęło 5 lat, odkąd pełnię urząd marszałka województwa podlaskiego i ja takiego błędu nie popełnię.

To, że koleje regionalne powinny być języczkiem uwagi każdego marszałka województwa, a decyzje w tych sprawach dobrze przemyślane pokazała niedawna sprawa odwołania marszałka śląskiego, który tylko z powodu bałaganu na kolei musiał pożegnać się ze stanowiskiem.

To prawda, choć trzeba pamiętać, że koleje w Wielkopolsce czy właśnie na Śląsku odgrywają ważną rolę. U nas na Podlasiu ta rola nie jest tak duża. Decyzje odnośnie tworzenia konkurencyjnych spółek dla własnych kolei są obarczone ogromnym ryzykiem.

Angażowanie sił samorządów w koleje regionalne, z racji porządków panujących na kolei, mija się z celem. Samorządy nie powinny płacić niebotycznych cen na przykład za tory, powinno to być uregulowane na poziomie centralnym.

Jaka będzie - pana zdaniem - przyszłość kolei regionalnych w Polsce?

- Po wydzieleniu z PKP przewozów regionalnych jeszcze za czasów ministra Cezarego Grabarczyka samorządy województw zostały postawione przed faktem dokonanym i przed koniecznością dotowania kolei. Trzeba zracjonalizować te dopłaty i zrewidować niektóre połączenia. U nas w regionie przewozy regionalne nie są szybkie, są mało komfortowe i drogie. Dlatego trzeba się zastanowić, czy w naszym regionie należy obciążać budżet województwa koniecznością dotowania kolei.

U nas występuje także inny problem. Chodzi mi o wysyłanie pociągów za granicę. Do 2013 r. Ministerstwo Transportu dopłacało do tych połączeń, teraz dopłacać przestało, twierdząc, że są to połączenia transgraniczne i samorządy powinny ponosić te koszty.

Czytaj cały wywiad tu

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Angażowanie sił samorządów w koleje regionalne mija się z celem

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.215.79.204
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!