PARTNERZY PORTALU

Autonomiczny statek powtórzy drogę żaglowca Mayflower sprzed 400 lat

W pełni autonomiczny statek Mayflower Autonomous Ship (MAS) powtórzy drogę swego imiennika - żaglowca z 1620 roku Fot. Shutterstock.com

W pełni autonomiczny statek Mayflower Autonomous Ship (MAS) powtórzy drogę swego imiennika - żaglowca z 1620 roku. Podróż śladami pielgrzymów do Ameryki rozpocznie się w przyszłym roku w Plymouth, w 400 rocznicę wydarzenia. Kadłub jednostki powstaje w Gdańsku - podało BBC.

  • MAS budowany jest przez organizację non-profit zajmującą się badaniami morskimi ProMare we współpracy z zapewniającą systemy autonomiczne firmą IBM.
  • Na podstawie danych z lidarów, radarów, GPS, satelitów i kamer autonomiczny statek samodzielnie będzie podejmować decyzje o zmianie kursu, czy manewrach w celu uniknięcia kolizji.
  • Statek sam może też skorzystać z połączenia za pomocą telefonu satelitarnego, jeśli uzna, że potrzebuje zewnętrznej pomocy. W zatoce Plymouth Sound zbierane są dane z setek innych statków, które pomogą w uczeniu algorytmu MAS.

Jednostka jest 15 metrowym trimaranem - składającym się z trzech sztywnych kadłubów - o wadze pięciu ton i prędkości maksymalnej do 20 węzłów. Napędzana będzie energią elektryczną generowaną z wiatru i słońca, choć na pokładzie znajdzie się także awaryjny generator Diesla. Kadłuby, jeden główny i dwa stabilizujące statek, obecnie są wytwarzane w Gdańsku i mają trafić do Plymouth w lutym przyszłego roku.

Dyrektor projektu autonomicznej jednostki Brett Phaneuf zaznaczył, że zainspirowały go jego rodzinne korzenie z miejsca lądowania pasażerów żaglowca Mayflower.

6 września 1620 r. 102 osadników, głównie brytyjskich purytanów, oraz ok. 30 członków załogi Mayflowera wyruszyło w podróż do Nowego Świata. Droga zajęła im ponad dwa miesiące; 21 grudnia tego samego roku zawitali do obecnego Plymouth w stanie Massachusetts.

Mayflower Autonomous Ship powtórzyć ma podróż imiennika w jej okrągłą 400. rocznicę, jednak zajmie mu to jedynie około dwóch tygodni. Phaneuf podkreślił, że pojazdy autonomiczne wywrą znaczący wpływ na kolejne czterysta lat funkcjonowania ludzkiego społeczeństwa, więc projekt w godny sposób oddaje osiągnięcie jego przodków.

Firma IBM wskazała, że jednym z wyzwań projektu MAS jest niepewne połączenie ze światem - statek nie może komunikować się z chmurą obliczeniową w trybie ciągłym, gdyż w podróży zdarzać się będą długie przerwy bez dostępu do sieci. Kluczowe w podejmowaniu decyzji będzie więc opracowane przez koncern narzędzie ODM, które używane jest m.in. do tworzenia miliardów zaawansowanych funkcji matematycznych na potrzeby rynku finansowego.

W głównym kadłubie znajdą się też trzy moduły badawcze, opracowywane przez naukowców z Uniwersytetu w Plymouth. Dyrektor instytutu morskiego Richard Thomson wskazał, że będzie to pierwsza okazja do zebrania przez autonomiczny statek danych nt. zanieczyszczenia oceanu plastikiem. Profesor Thomson w badaniach sprzed 15 lat ukuł określenie mikrodrobin plastiku, dotyczące mikroskopijnych ziarenek tego tworzywa, które mogą unosić się na powierzchni oceanów w dużych ławicach.

Obecne prognozy zanieczyszczonych obszarów budowane są jedynie na szczątkowych danych i modelach przewidywań. Profesor sądzi, że autonomiczne jednostki podobne do MAS podejmujące decyzje na podstawie bieżących danych mogą w przyszłości znacznie ułatwić śledzenie tego zanieczyszczenia.

4Buildings - nowe wydarzenie branży budowlanej w Polsce i cztery niezależne konferencje o najważniejszych trendach w budownictwie XXI wieku - już 15-17 listopada w Katowicach. Zarejestruj się teraz!

×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Autonomiczny statek powtórzy drogę żaglowca Mayflower sprzed 400 lat

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 100.25.43.188
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!