PARTNERZY PORTALU

B. prezes Kolei Śląskich: w biznesie kolejowym zmiany muszą być przemyślane

B. prezes Kolei Śląskich: w biznesie kolejowym zmiany muszą być przemyślane
Fot. Archiwum

Każdemu z samorządów wojewódzkich, które jeszcze nie mają własnych spółek, już teraz rekomendowałabym zorientowanie się na optymalny dla danego województwa model transportu zbiorowego - mówi Anna Patalong, była prezes i członek zarządu Kolei Śląskich w latach 2010-2013.

W trakcie zakończonego w Katowicach Europejskiego Kongresu Gospodarczego sporo dyskutowano m.in. na temat kolei i ich roli w regionalnym i -aglomeracyjnym systemie transportowym. Pani także zabrała głos w tej sprawie. Podzieliła się Pani doświadczeniami z kilkuletniej pracy w Kolejach Śląskich.

Anna Patalong: - Samorządy w ostatnich latach kilkakrotnie zdecydowały się na pełne wzięcie odpowiedzialności za funkcjonowanie tej części systemu transportu. Kluczowe zdają się być w tym względzie doświadczenia śląskiego i mazowieckiego, które zastosowały dwa różne modele, przynoszące co prawda odmienne doświadczenia, ale już nie całkiem odmienne skutki – przynajmniej na początku funkcjonowania samorządowych przewoźników. Z obu lekcji można wyciągnąć wnioski natury ogólnej jako rekomendacje dla kolejnych samorządów – organizatorów projektów kolejowych. Uznałam, że moje opinie czy wnioski, mogą być dla tych podmiotów pomocne.

Jak była główna przyczyna załamania się sytuacji śląskiego przewoźnika?

- Powodem był zbyt duży przyrost liczby realizowanych połączeń. W latach 2011-2012 Koleje Śląskie realizowały codziennie około 100 połączeń. Z różnych względów zdecydowano, że od 9 grudnia 2012 r. ta liczba wzrośnie do około 600. To spowodowało konieczność zapewnienia szybkiego i znaczącego przyrostu liczby pracowników, taboru, procedur, zaplecza technicznego itd. Niestety, okazało się, że to wyzwanie, którego w ówczesnych warunkach nie dało się skutecznie zrealizować. Konsekwencje decyzji o tak skokowym przyroście zasobów ludzkich i taboru obserwowała w grudniu cała Polska.

Teraz widać, że skala przerosła możliwości finansowe województwa…

- Przyczyny braku możliwości sfinansowania tak licznych przewozów na Śląsku są złożone. Jednak niezależnie od indywidualnych uwarunkowań, trzeba skrupulatnie pilnować kalkulacji kosztów funkcjonowania przewoźnika i możliwych do uzyskania przychodów. Wraz z uwzględnieniem istniejących i przyszłych ryzyk, jest to warunek konieczny bilansowania się spółki kolejowej. Organizator przewozów ma wtedy możliwość zaplanowania w budżecie niezbędnych nakładów na usługi kolejowego przewozu pasażerów.

Genezą powstania Kolei Śląskich było niezadowolenie z jakości i ilości usług świadczonych przez Przewozy Regionalne. Swoisty sceptycyzm do PR-ów i spółek z całej grupy PKP widoczny był także w późniejszym okresie.

- Taki schemat myślenia jest bardzo niebezpieczny dla wszystkich polskich samorządów. Obiegowa opinia o jakości, sprawności i kulturze organizacyjnej spółek kolejowych powoduje, że w momencie organizowania przewoźnika regionalnego, bardzo często rodzi się chęć stworzenia swoistej antytezy PKP. To myślenie zgubne, chociażby w momencie poszukiwania kompetentnych pracowników. Ta przekora może prowadzić do bardzo sceptycznej postawy wobec zatrudniania byłych pracowników PKP. Sytuacja na krajowym rynku specjalistów kolejowych jest jednak jednoznaczna – tylko w spółkach PKP można było zdobyć doświadczenie i kompetencje. Dotyczy to w głównej mierze pracowników związanych z ruchem kolejowym.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: B. prezes Kolei Śląskich: w biznesie kolejowym zmiany muszą być przemyślane

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.184.78
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!