PARTNERZY PORTALU

B787 Dreamliner to "elektryczny samolot"

B787 Dreamliner to "elektryczny samolot"
Fot. Archiwum

Boeing 787 to pierwszy komercyjny samolot, który wykorzystuje głównie energię elektryczną do zasilania różnych układów w samolocie. Zastępuje to większość pneumatycznych i jeden z trzech systemów hydraulicznych znajdujących się na starszych typach samolotu.

Można powiedzieć, że w zasadzie Dreamliner to elektryczny samolot.

Źródłem dymu i ognia w jednym z dotychczas odnotowanych przypadków, była litowo-jonowa bateria znajdująca się w przedniej elektronicznej komorze (EE), w tylnej dolnej części kokpitu. Drugi akumulator znajduje się w tylnej części elektronicznej komory (EE) stosowanej głównie jako pomocnicze źródło zasilania (APU) i do kontrolowania samolotu w razie awarii.

Energia elektryczna jest wytwarzana przez 6 235-voltowych generatorów prądu zmiennego AC (2 na każdy silnik i 2 na APU). Te generatory zależą od zmiennej prędkości silnika i wytwarzają energię w zakresie od 360 do 800 Hz. Dwa transformatorowe prostowniki przekonwertowują prąd z 235 V AC do 270 V DC (prąd stały). Większość systemów samolotu 787 używa 115 V AC i 28 V DC. Ta bateria znajduje sie w przedniej komorze i jest niezbędną częścią całego systemu.

Boeing wybrał japoński akumulator litowo-jonowy, ponieważ może produkować szybko i dużo mocy w stosunku do masy w porównaniu do akumulatorów ołowiowych lub niklowo-kadmowych.

Nie wiadomo czy obwiniać akumulator czy system jego kontroli. Wiadomo, że korozyjny i palny płyn wydobywa sie z obudowy akumulatora i jest źródłem zapłonu w komorze elektronicznej. Płomień jest trudny do ugaszenia, ponieważ płyn z akumulatora jest źródłem tlenu.

W przypadku 787 przyczyną może być przeładowanie akumulatora z powodu źle działającego systemu kontroli zaprojektowanego przez francuską firmę Thales.

Samochód Chevrolet Volt ma taki sam typ akumulatora i miał podobne problemy.

Polskie Linie Lotnicze LOT i ich dwa 787 nie miały żadnych problemów elektrycznych. Kapitan Stanisław Radzio, który wylądował w Chicago wczesnym wieczorem w dniu 16 stycznia stwierdził, że samolot był najlepszy, jakim kiedykolwiek latał.

Boeing, linie lotnicze i FAA badają anomalię. Być może silniejsza obudowa akumulatora i nowe zabezpieczenia w systemie przeładowania i niedoładowania akumulatorów trwale wyeliminują ten problem w najbardziej zaawansowanym technicznie samolocie na świecie.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: B787 Dreamliner to "elektryczny samolot"

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.234.97.53
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!