PARTNERZY PORTALU

Bajki o szybkiej kolei?

  • Rynek Kolejowy
    Autor: Robert Wyszyński
  • Dodano: 03-11-2011 00:00

Jan Raczyński, PKP Intercity, ekspert ds. szybkiej kolei, były dyrektor Centrum Linii Dużych Prędkości w PKP PLK, mówi w rozmowie z Rynkiem Kolejowym o szansach na powstanie szybkich kolei w Polsce.

Robert Wyszyński: Niektórzy twierdzą, że publicznie lubi pan opowiadać bajki - głównie o polskim KDP. Akurat ja bajki lubię, bo uwrażliwiają wyobraźnię, są przydatne przy wizualizacjach mentalnych, a w każdej bajce jest ponoć ziarnko prawdy, ale nie wszyscy wierzą w polską szybką kolej. Czy polskie składy na bazie Pendolino ETR 610 to początek transformacji "bajek" o KDP w real?

Jan Raczyński, PKP Intercity, ekspert ds. szybkiej kolei, były dyrektor Centrum Linii Dużych Prędkości w PKP PLK: - Kolej dużej prędkości to konieczność w Polsce. Bajki to dyskusje na forach internetowych, że modernizacja obecnych linii kolejowych do 160 km/h w sposób istotny zmieni sytuację rynkową dla kolei. Realizowany z przeszkodami program budowy dróg i autostrad w Polsce jednak zostanie zrealizowany. Przyniesie on istotną zmianę jakościową i poważną utratę konkurencyjności kolei. Modernizacja linii kolejowych z typowego standardu polskiego 120 km/h na 160 km/h i to z kompromisami daje co najwyżej 10 minut skrócenia czasu na każde 100 km długości linii. Trudno mówić tu - w przeciwieństwie do programu drogowego - o skoku jakościowym.

To raczej jest utrzymanie status quo.

Statystki są bezlitosne. Ponad 20 lat inwestycji w kolej konwencjonalną w krajach Europy Zachodniej pozwoliło na utrzymanie wielkości przewozów pasażerskich na prawie tym samym poziomie. Przewozy drogowe wzrastały w tym czasie po kilka procent rocznie i udział kolei na rynku transportowym spadłby, gdyby nie szybki wzrost przewozów kolejami dużej prędkości. Zdecydowana większość przewozów kolejami dużych prędkości to przewozy przeniesione z innych środków transportu oraz nowy wygenerowany popyt w wyniku wysokiej jakości nowej usługi. Pasażer nie kieruje się na ogół sentymentami do kolei, tylko swoimi interesami. Koleje dużych prędkości w Unii mają już 24% udziału w rynku kolejowym.

Nowe pociągi to pierwsze pociągi dużej prędkości w Polsce (250 km/h). Jest to przełom w dziejach polskiego kolejnictwa i dobry początek, który pozwoli PKP Intercity na przygotowanie nowej oferty dla pasażerów i zdobycie doświadczeń w kolejach dużej prędkości jeszcze przed zakończeniem budowy linii dużej prędkości Warszawa - Łódź - Poznań/Wrocław. A ta budowa faktycznie już się zaczyna wraz z podpisaniem kontraktu na budowę nowego dworca w Łodzi z tunelem.
Podobnie projekt modernizacji dworców w Poznaniu i we Wrocławiu uwzględnia budowę peronów przygotowanych do obsługi pociągów dużej prędkości.

Panu jako łodzianinowi zapewne to pytanie może sprawić "kłopot", tym bardziej zapytam: dlaczego zrezygnowano z obwodnicy Łodzi, która - nie tylko moim zdaniem - powinna stanowić podstawowy ciąg dla pociągów KDP niestających w Łodzi. Przykładów w Europie dużo, choćby Lyon w relacji Paryż - Marsylia czy Saragossa w relacji Madryt - Barcelona. Nie widzę żadnych powodów, aby wszystkie pociągi zatrzymywały się w Łodzi, będącej stacją pośrednią linii KDP i traciły ok. 15 minut na skutek przejazdu mitycznymi łódzkimi tunelami z wymuszonym postojem w Łodzi Fabrycznej.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Bajki o szybkiej kolei?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.85.115
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!