PARTNERZY PORTALU

Bałtyckie porty stawiają na kontenery

  • Morza i oceany
    Autor: Morza i Oceany (Marek Gałęzia)
  • Dodano: 07-04-2012 11:03

5,9 mln TEU ( kontenerów o długości 20 stóp) przeładowano w 2011 roku w bałtyckich portach. Ten wynik nawiązuje do okresu koniunktury z lat 2004 – 2008, gdy wzrost przeładunków kontenerowych wynosił średnio 14,4% rocznie.

Dobrą sytuację w branży przewozów kontenerowych z powodzeniem wykorzystują także polskie spółki z sektora TLS, które skutecznie pozyskują zagranicznych kontrahentów. Jedną z nich jest notowana na rynku NewConnect spółka Uboat Line SA, która w 2011 roku założyła w Gliwicach międzynarodowe call center.

Call center wyspecjalizowało się w obsłudze klientów z całej Europy, pod kątem usług dla firm transportowych, jak również wyszukiwania nowych klientów w Polsce i w Europie – mówi Grzegorz Misiąg, prezes zarządu Uboat Line SA. – Uruchomienie tego projektu stanowiło naszą reakcję na rosnące zapotrzebowanie firm, które poszukują platformy biznesowej umożliwiającej szybki dostęp do tanich usług m.in. z zakresu transportu. Rozwojowi tego rodzaju działalności w Polsce sprzyja także położenie naszego kraju, który znajduje się na skrzyżowaniu szlaków komunikacyjnych prowadzących ze wschodu na zachód Europy oraz z północy na południe naszego kontynentu. Kolejny czynnik, ułatwiający rozwój naszej spółki stanowi rozbudowa morskich terminali przeładunkowych w portach basenu Morza Bałtyckiego. Coraz lepsza sytuacja w branży przewozów kontenerowych ma pozytywne odzwierciedlenie również w wynikach finansowych Uboat Line SA.

Najważniejszymi rynkami obsługiwanymi przez bałtyckie linie kontenerowe są Rosja (25,8%), Szwecja (22,6%), Finlandia (18,8%), Polska (11,4%) i Dania (10,6%). Udział pozostałych krajów nie przekracza 10%.

Aktualnie największym bałtyckim portem kontenerowym jest St. Petersburg, który w 2011 roku obsłużył 1,9 mln TEU. Jest to jednocześnie jedyny port o przeładunkach przekraczających milion TEU. Kolejne pozycje zajmują porty w Goeteborgu, Arhus i Gdyni. W pierwszej dziesiątce znajduje się także port w Gdańsku, a port w Szczecinie – Świnoujściu zajmował 18 pozycję w regionie. Polski rynek przewozów morskich kontenerów stanowi ważną część bałtyckiego systemu transportowego.

W portach morskich w Polsce funkcjonuje obecnie, pięć terminali kontenerowych: w Gdańsku: Gdański Terminal Kontenerowy (GTK) i terminal DCT Gdańsk SA (DCT – Deepwater Container Terminal); w Gdyni: Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT – Baltic Container Terminal) oraz Gdyński Terminal Kontenerowy (GCT – Gdynia Container Terminal); w Szczecinie: terminal DB Port Szczecin (DB Szczecin)

DCT Gdańsk SA posiada możliwości obsługi 1 mln TEU rocznie, a co najważniejsze nabrzeże o głębokości 15,5 metra (nieosiągalne w innych polskich portach). Tym samym jest to nie tylko najmłodszy, ale również największy terminal kontenerowy w Polsce. Z uwagi na korzystną lokalizację posiada duży potencjał rozwojowy, który w najbliższych kilku latach może zostać zwiększony czterokrotnie.

W Gdyńskim porcie działa również terminal – BCT. Jego możliwości przeładunkowe szacowane są na 700 tys. TEU rocznie. Natomiast możliwości przeładunkowe drugiego gdyńskiego terminala – GCT wynoszą około 240 tys. TEU rocznie.

Terminale kontenerowe w polskich portach, zgodnie ze światowym trendem 2011 roku, zwiększyły swoje przeładunki, skutecznie nadrabiając starty z 2009 roku. Najwięcej zyskał terminal DCT oraz GCT. Na coraz lepszej koniunkturze w branży kontenerowej skorzystały także terminale, zlokalizowane w portach basenu Morza Północnego – Rotterdam, Hamburg oraz Bremen Haven. Wyraźnie widać, że wzrost przeładunków kontenerowych dotyczy także największych europejskich portów. Najlepsze perspektywy mają firmy, posiadające przedstawicielstwa w tych portach, dzięki temu skutecznie pozyskują nowych kontrahentów z branży kontenerowej.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Bałtyckie porty stawiają na kontenery

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.200.226.179
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!