PARTNERZY PORTALU

Będzie strategia rozwoju terenów wokół CPK. Wkrótce start konsultacji

Będzie strategia rozwoju terenów wokół CPK. Wkrótce start konsultacji
- Jeżeli ktoś nie chce, jeżeli woli poczekać na ewentualne wywłaszczenie pod konkretną lokalizację, to jego wybór - mówi wiceminister Horała. fot. PTWP
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Adam Sierak
    Adam Sierak
  • Dodano: 10-12-2020 13:16

Marcin Horała, wiceminister infrastruktury, uważa, że za 30 lat region wokół CPK będzie jednym z najbogatszych w Polsce. – Żeby tak było, proces inwestycyjny wokół portu nie może przebiegać „na dziko”. Jak spojrzymy na ten obszar za 20, 30 lat, chcemy zobaczyć świetnie  zagospodarowany i zurbanizowany z głową obszar – mówi w „Rządowej ławie” pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

  • Planowanie przestrzenne nie należy do polskich mocnych stron. - Byłoby niedobrze, gdyby miało się to powtórzyć przy CPK – podkreśla Horała.
  • Okolice CPK mają być za 20-30 lat "świetnie zagospodarowanym obszarem". Sprawny przebieg konsultacji skomplikowała pandemia. 
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (13)

Do artykułu: Będzie strategia rozwoju terenów wokół CPK. Wkrótce start konsultacji

  • marian 2020-12-11 16:52:33
    Gdyby nie covid, to 45milionów - a taką maksymalną przepustowość ma mieć cpk w pierwszej fazie (2027 lub 2028) - osiągnęlibyśmy samym popytem wewnętrznym na loty w 2027. Okęcie przecież już nie wyrabia, budowa nowego lotniska jest niezbędna. Sam wpływ covid19 na branżę lotniczą nie jest znany, część ekspertów twierdzi, że trwale wpłynie na spadek popytu na te usługi, część twierdzi, że po opanowaniu pandemii wszystko wróci do stanu sprzed pandemii, czyli w Polsce ~10% wzrost ilości pasażerów rok do roku. Jeśli ktoś dużo lata, to wie że np do Tajlandii leci się przez Doha, Dubaj, Moskwę lub Kijów. Do Hongkongu z Frankfurtu, Amsterdamu lub Londynu. Można tak wymieniać długo, nie widzę powodu dlaczego np z Amsterdamu można latać do Azji i się to opłaca, a z CPK już nie. Proponuję zmienić nieco mapy mentalne, jesteśmy położeni dokładnie w centrum Europy, takie lotnisko oczywiście jest opłacalne i potrzebne, myślę że dużo ludzi neguje projekt z uwagi na to że powstał gdy rządzi pis - platforma też proponowała budowę huba przesiadkowego, proponuję więc nie patrzeć na projekt przez pryzmat sympatii politycznych. Jeśli nie zbudujemy go my, za 10 lat takie lotnisko powstanie pod Budapesztem i to ono przejmie rolę, którą teraz pełnić ma CPK. CPK to nie tylko lotnisko, komponent kolejowy jest chyba nawet ważniejszy - naprawia opóźnienia siegające czasów zaborów i w końcu spina system komunikacji w kraju w jedną całość.
  • Proboszcz 2020-12-10 17:29:40
    On słowa prawdy nie powiedział jeszcze
  • Urzy 2020-12-10 14:16:47
    CPK to moim zdaniem marnowanie pieniedzy. Prosze postawic sie w sytuacji mieszkanca Europy Zachodniej i pomyslec kto i po co mialby brac 2-3h lot posredni przez Polske, zeby poleciec do Azji, jesli mozna poleciec bezposrednio z wlasnego lotniska lub po 1h locie np z Amsterdamu? Po drugie, niestabilna Ukraina jest blisko, kazdy lot na poludniowy wschod moze byc z miejsca wydluzony przez omijanie tego kraju. Sny o wielkosci pewnie skoncza sie jak budowa lotnisk w kazdej wsi Hiszpani...
    • Skąd was biorą? 2020-12-10 14:58:25
      Na szczęście twoje zdanie się nie liczy. Analizowali to przedsięwzięcie mądrzejsi od ciebie. Tobie wystarczy rower z niemieckiej wystawki i wychodek za stodołą.
      • Hiob 2020-12-10 15:31:19
        Podaj nazwiska tych mądrzejszych
      • Urzy 2020-12-10 16:02:47
        Panie/Pani, tak jest, analizowali i pytali np czy LOT jest w stanie rozwinac sie i byc wystarczajaco duzym przewoznikiem by utrzymac to lotnisko? Obecnie nie wyglada na to by byl nawet blisko potrzebnej skali i popularnosci, gdy tymczasem w innych krajach gdzie inwestowano w takie lotniska, tacy przewoznicy juz istnieli. Sa tez inne watpliwosci, np takie, czy nie lepiej wydac te pieniadze na rozwoj transportu wewnetrznego, zeby - jak to pan/pani przywoluje - pomoc ludziom sie bogacic i rozwinac sie poza poziom "wychodkow za domem"? Mysle, ze celem podobnych, ogromych inwestycji powinien byc zysk ekonomiczny polskich obywateli a nie satysfakcjonowanie politycznych ambicji konkurowania z sasiednimi krajami w kwestiach wizerunkowch (jak to niektorzy przywolywali, "przeciez w Berlinie zbudowali to czemu nie my").
      • Jesteś w błędzie. 2020-12-10 22:21:52
        Ty hiobie myślisz, że ktoś rano wstał i bez żadnych analiz postanowił zbudować CPK. To projekt bardzo wiekowy. Pierwsze koncepcje jeszcze z okresu międzywojennego. Potem niektórzy PSLowct nawet ziemi nakupili, bo lotnisko miało być w okolicy Belska. Potem SLD przegrało i projekt upadł, bo PO miało wszystko gdzieś, a Niemcom to nie pasowało. To, że to są pachołki Niemiec, nie ma chyba nikt rozsądny wątpliwości.
      • podaj swoje imie 2020-12-11 10:45:03
        Komentarz poza tematem. "Skąd was biorą" ten to jak coś napisze to z jego tekstów wychodzi mniej więcej taki przekaz - jestem pisowskim ćwokiem. czym charakteryzują się pisowskie ćwoki? Nie mają nic merytorycznego do napisania oprócz ataków na tych co merytorycznie napisali i nie dając kontrargumentów. Zarzuci mojemu wpisowi to samo. Mój wpis przestawia analizę fragmentu zachowań pisowskich ćwoków. Dla nich może się wydawać atakiem bo jest krytyką. Oni nie potrafią przyznawać się do błędów.
    • Tomek 2020-12-10 19:37:18
      Ale z Amsterdamu czy Frankfurtu jest kolejne 1000 albo więcej kilometrów i nie wszędzie doleci się lotem bezpośrednim. Mam tu na myśli lot nie tylko bezpośredni w sensie bez przesiadki, ale także bez tankowania po drodze, bo to wydłuża znacznie czas podróży. Podam prosty przykład - swego czasu leciałem do Melbourne w Australii - musiałem dostać się do Londynu na lot bezpośredni, na co straciłem praktycznie cały dzień. A potem jeszcze 2 kolejne godziny na tankowanie w Singapurze. Uważam, że większość pasażerów, którzy znajdują się na wschód od Frankfurtu wybierze przesiadkę u nas, niż lot najpierw na Zachód, żeby potem jeszcze dalej lecieć na wschód. Bo to wydłuża nie tylko czas ale i podraża podróż o niepotrzebnie pokonaną trasę w obie strony. Dodam jeszcze, że lecąc z Australii do Londynu w drodze powrotnej leciałem dokładnie nad Warszawą, z której wyjechałem. A trzeba pamiętać, że wysłużone Boeingi 747 będą wycofywane ze służby i nie są już produkowane, Airbusy A380 okazały się klapą i nie będą produkowane i obecnie jedynym długodystansowym samolotem pozostaje Dreamliner. Więc uważam, że budowa u nas lotniska przesiadkowego ma sens. Podobnie ludzie lecący ze wschodu będą się przesiadać u nas, żeby lecieć na Zachód i południe Europy.
      • Ot co 2020-12-10 22:14:22
        Pan to rozumie, a inni, albo nie rozumieją, albo są tak zacietrzewieni, że negują wszystko co robią nie,, nasi"
  • gos 2020-12-10 14:09:53
    40 000 Zł co miesiąc za gadanie to jednak bardzo dużo. Tym się różni sektor prywatny od państwowego, w tym pierwszym żeby prezes zarabiał 40 000 zł na mc to musi najpierw coś zbudować co zarabia na podatki, na pracowników itd, państwówka od d pstrony zawsze najpierw 40 000 zł a możę powstanie za 10 lat a może przez kolejne 10 będzie przynosić straty, dlatego tam gdzie uwolniło się gospodatkę od partycjnych ch ludzie żyją w dobrobycie
  • gosc 2020-12-10 14:06:03
    Już Radom jest najbogatszy, tyle ważniejszych spraw, zasmiast ten w Modlinie rozbudować tam już z 1 mld zł aj aj
    • Tomek 2020-12-10 19:39:43
      W Modlinie wyczerpano możliwości - nie można tam prowadzić więcej operacji lotniczych niż jest obecnie. Tako rzecze zezwolenie środowiskowe na działanie tego kuriozum, które dotuje jedną linię lotniczą i jest już zadłużone na 140 mln zł. Radom przynosi mniej strat...

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.156.34
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!