PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Boeing 707 - samolot, który uczynił latanie przez Atlantyk prostszym

Autor: Dariusz Malinowski
21-07-2019 06:00 |  aktualizacja: 19-07-2019 20:21
Boeing 707 - samolot, który uczynił latanie przez Atlantyk prostszym

Pierwszu odrzutowy Air Force One, B707 o rejestracji 26000 - maszyna służyła prezydentom Johnowi F. Kennedy'emu, Lyndonowi B. Johnsonowi i Richardowi Nixonowi. W prezydenckim parku maszyn pozostawała aż do rządów Billa Clintona

fot. domena publiczna

Gdyby pracował, właśnie osiągnąłby wiek emerytalny. 65 lat temu oblatano pierwszy popularny samolot odrzutowy. Sporo maszyn wciąż pozostaje w służbie, choć na lot nimi jako pasażerowie nie mamy już większych szans. Boeing B707 stał się fundamentem, na którym amerykańska firma zbudowała swoją wielkość. Był także jedynym tak wielkim samolotem, na którym przeprowadzono crash test.

  • B707 dzięki dużej sprzedaży dał Boeingowi mocne podwaliny finansowe.
  • Ten model Boeinga stał się maszyną, która zapoczątkowała masowe loty przez Atlantyk.
  • Samoloty wciąż wykorzystują siły zbrojne kilku krajów.

II Wojna Światowa wprowadziła na salony napęd odrzutowy. Od początku budził on zainteresowanie producentów samolotów i odbiorców maszyn. Jego wielką zaletą była możliwość uzyskania przez samoloty dużo większych prędkości niż z wykorzystaniem silników tłokowych. Jako pierwsi do użytku odrzutowy samolot pasażerski wprowadzili Anglicy.

Czytaj też: Comet, pierwszy pasażerski odrzutowiec debiutował 2 maja

Comet jednak z kilku powodów nie osiągnął zakładanego sukcesu komercyjnego. Stało się to m.in. z powodu wprowadzenia do użytku kilka lat później Boeinga B707.
Boeing B707 w pierwotnej postaci jeszcze jako Dash80. Fot Boeing/CC BY 2.0
Boeing B707 w pierwotnej postaci jeszcze jako Dash80. Fot Boeing/CC BY 2.0

Tankowiec dla lotnictwa

Droga do sukcesu w lotnictwie pasażerskim nie była jednak prosta. Przyszły B707 powstał bowiem z myślą o potrzebach amerykańskiej armii. To ona zażyczyła sobie, aby firmy lotnicze opracowały tankowiec powietrzny, który mógłby wspomagać lotnictwo strategiczne. Co oczywiste, konieczny był napęd odrzutowy. W drugiej kolejności maszyna miała pełnić rolę transportowca. A dopiero w następnej móc przewozić pasażerów.

Opracowana przez Boeinga przy dużym ryzyku finansowym maszyna otrzymała nazwę Boeing 367-80. Swój pierwszy lot odbyła 15 lipca 1954 roku. Zarówno oblatujący czterosilnikowy samolot piloci, jak i wojskowi ocenili pojazd bardzo dobrze. Wojsko zdecydowało się zamówić nowego Boeinga – późniejszy tankowiec KC-135 Stratotanker, choć zażyczyło sobie także zwiększenia średnicy kadłuba o 12 cali.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.175.120.59
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


POLSKA I ŚWIAT

23 276 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

280 871 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 216 ofert w bazie

397 692 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.