PARTNERZY PORTALU

Brak pieniędzy na kolejowe inwestycje uderza w budowlankę

Brak pieniędzy na kolejowe inwestycje uderza w budowlankę
Próby obciążeniowe nowego wiaduktu kolejowego w Wojkowicach w województwie śląskim Fot. PKP PLK

Z powodu zatrzymania środków unijnych branża budownictwa kolejowego w Polsce znalazła się w inwestycyjnym dołku. O pomoc zwróciła się do premiera Mateusza Morawieckiego. Mówi nam o tym Krzysztof Niemiec, wiceprezes Track Tec, firmy produkującej materiały do budowy nawierzchni kolejowej.

  • Z dużą nadzieją przystępowaliśmy do roku 2021. Inwestor przedstawił zamiar ogłoszenia przetargów na poziomie 17 mld zł. Skończyło się na sumie kilkukrotnie mniejszej - mówi Krzysztof Niemiec.
  • Spowodowało to problemy szczególnie u producentów kruszywa, podkładów i rozjazdów. Brak zapotrzebowania krajowego nie można łatwo zastąpić eksportem.
  • Z wiceprezesem Track Tec rozmawiamy także o finansowaniu inwestycji kolejowych w Polsce po roku 2027, gdy środki unijne nie będą napływały już do naszego kraju tak szerokim strumieniem.



- Z dużą nadzieją przystępowaliśmy do roku 2021, dlatego, że mimo pandemii COVID-19 deklaracje inwestora były bardzo optymistyczne - zamiar ogłoszenia przetargów na poziomie 17 mld zł. Skończyło się na sumie kilkukrotnie mniejszej. Przeżyliśmy w branży taką sytuację już w 2016 r., kiedy załamanie w inwestycjach kolejowych związane było z brakiem dokumentacji po stronie inwestora. Tym razem powodem był jednak brak finansowania - mówi Krzysztof Niemiec.

Jego zdaniem, było to o tyle niefortunne, że budownictwo kolejowe jest stosunkowo odporne na COVID-19, prace wykonuje się przede wszystkim w otwartej przestrzeni, co zmniejsza ryzyko zakażenia wirusem. Dlatego w przeciwieństwie do wielu innych branż nie wymaga szczególnego wsparcia, w interesie rządu powinno być więc to, żeby w czasie pandemii branża pracowała z całą mocą. Do tego potrzebne są jednak pieniądze na inwestycje.

- Organizacje branżowe zwróciły się najpierw do ministra finansów, żeby zapewnił pewien rodzaj pomostowego finansowania. Wiadomo, że środki unijne w większej czy mniejszej wysokości kiedyś będą. Chodziło o wypełnienie luki choćby środkami z BGK, żeby większość przetargów została ogłoszona. Tak się jednak nie stało - relacjonuje wiceprezes Track Tec.

Spowodowało to problemy szczególnie u producentów kruszywa, podkładów i rozjazdów. W kosztach inwestycji stanowią one 40 proc., a brak zapotrzebowania krajowego nie można łatwo zastąpić eksportem.

- Reakcja Ministerstwa Finansów była niekonstruktywna. Pozostawiono problem po naszej stronie, stąd interwencja u premiera - wyjaśnia Krzysztof Niemiec. - W 2021 r. rozpoczęła się III perspektywa unijna, w związku z czym pieniądze z dawnego POIiŚ (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko - red.) czy obecnego FEnIKS-a (Program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko - red.) powinny być już uruchomione, a są one zatrzymane. Nie ma też środków podstawowych, tych, które są głównym źródłem zasilania programu kolejowego.

W połowie stycznia PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły pięć przetargów na szacunkową kwotę prawie 6 mld zł. Postępowania dotyczą modernizacji linii w województwie śląskim - od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach, kolejowej obwodnicy Poznania oraz przebudowy stacji Słupsk. Inwestycje mają zostać sfinansowane już z nowej perspektywy finansowej UE na lata 2021-2027 z funduszu CEF2 („Łącząc Europę"). Przetargi zostały ogłoszone jeszcze przed rozstrzygnięciem konkursu.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (5)

Do artykułu: Brak pieniędzy na kolejowe inwestycje uderza w budowlankę

  • kasjer 2022-01-30 08:33:03
    Pinindzy ni ma i nie byndzie.
  • Marek 2022-01-30 08:03:52
    Odbudowa mostu kolejowego w Wojkowicach według mnie dużo mówi o prowadzeniu inwestycji kolejowych w PL. Otóż ten most jest na bocznicy kolejowej która prowadzi do byłej kopalni Jowisz w Wojkowicach. Bocznica ta chyba nawet nie jest własnością PKP plk tylko chyba właściciela sortowni węgla po KWK Jowisz. Dodam, że bocznica ta była kiedyś linią nr 183 DG Ząbkowice- Piekary Śląskie Brzeziny ale obecnie kończy się w Łagiszy a do Wojkowic jest już chyba tylko jako prywatna bocznica. Nigdzie nie umiem znaleźć informacji odnośnie własności tej bocznicy. Jeden fakt jest pewny - poprzedni most lada chwila chyba by się zawalił i trzeba było go rozebrać (tak jak zrobiono to chyba z 2 lata wczesniej z nastepnym mostem w kierunku Brzezin, ale już na szlaku odgałeźnym od bocznicy do sortowni wegla ) lub zbudować nowy oraz był fatalną wizytówką dla Wojkowic (brawa dla chyba burmistrza bo ponoć lobbował o to ). Jeśli jednak PKP plk nie mają w planach odbudowy lini nr 183 do Brzezin to jaki sens ekonomiczny ma budowa mostu dla max jednego składu węgla ( chyba za wschodniej granicy) dziennie , no chyba że firma która ma sortownie węgla po byłej kopalni dorzuciła się do tej inwestycji. Czy ktoś z PKP plk mógły rozwiać moje wątpliwości? Ktoś powie że się czepiam a przecież postawili ładny nowy most. Ok , ale chciałbym ,aby nasze wspólne pieniądze były wydawane rozsadnie
  • ooo 2022-01-28 11:09:07
    Zacznijmy od tego, że infrastruktura kolejowa powinna na siebie zarobić. Przecież pociąg jadący po torach nie jedzie po nich za darmochę, tylko płaci za tory, jeśli je porównacie z drogą, mają znacznie dłuższa żywotność, więc tym bardziej nie powinno być problemu, aby na siebie zarobić. Jeśli transport kolejowy porównacie z transportem tirami, to wyjdzie wam, że jeden maszynista przewiezie tyle samo towaru co 40 kierowców, więc macie tu pod tym względem gigantyczne oszczędności no chyba, że maszynista zarabia około 200 000 zł miesięcznie, choć raczej w to wątpię. Idziemy dalej, pociągi zwykle poruszają się po płaskim terenie, więc w porównaniu do ciężarówek, również zużywają mniej paliwa na pokonaniu tego samego dystansu co 40 ciężarówek. Jak podliczy się to wszystko, to wychodzi, że transport koleją powinien być tańszy, więc jak to jest, że tańszy jednak jest transport tirami. Taka sama sytuacja jest z siecią trakcyjną, pociągi nie płacą tylko za prąd, ale płacą także za korzystanie z sieci trakcyjnej, tak samo jak wy jako zwykli klienci, nie płacicie za energię tylko po cenie jej produkcji, ale płacicie również za jej przesył i zwykle 50% za energię to opłata za korzystanie z linii przesyłowych. Więc albo jest tak i raczej na pewno jest tak, że jest to źle zarządzane i pieniądze gdzieś się rozchodzą, jak to zwykle bywa w spółkach zarządzanych przez państwo. Zacznijmy od tego, że na przejazdach kolejowych wciąż są dróżnicy, a to są bezsensowne koszty, skoro można zrobić automatyczny zwłaszcza gdy przez cały dzień przejedzie może 6 pociągów. Na pewno zarządzanie trasami kolejowymi jest przestarzałe, więc tam pewnie również jest nadmiar personelu, który generuje koszty.
  • a mialo byc tak pieknie 2022-01-28 10:54:59
    w kraju balagan, nie ma pieniedzy i jeszcze zaraz bedzie wojna- ile mozna zepsuc w 7 lat...
  • Jacek 2022-01-28 09:08:54
    Wydaje się, że Polska powinna wstrzymać składkę do kasy Unii i pieniądze te przeznaczyć na inwestycje.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.40.122
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!