PARTNERZY PORTALU

Branża lotnicza rocznie zapłaci ok. 3 mld euro za handel emisjami CO2

Branża lotnicza rocznie zapłaci ok. 3 mld euro za handel emisjami CO2
Fot. Fotolia

Blisko 3 mld euro rocznie do 2020 r. zapłacą linie lotnicze, które będą musiały kupić na unijnym rynku handlu emisjami (ETS) pozwolenia na emisję CO2 - ocenia sekretarz generalny Stowarzyszenia Europejskich Linii Lotniczych (AEA) Ulrich Schulte-Strathaus.

W 2012 r. linie lotnicze obsługujące loty z i do UE będą musiały kupić na unijnym rynku handlu emisjami (ETS) ok. 15 proc. pozwoleń na emisję CO2, resztę dostaną za darmo. Komisja Europejska wyliczyła, że bilety na trasach transatlantyckich mogą podrożeć od 2 do 12 euro. Zdaniem KE międzynarodowe lotnictwo to sektor, w którym emisje gazów cieplarnianych rosną szybko. Obecnie stanowią ok. 3 proc. wszystkich emisji.

W ubiegłym tygodniu Komisja ogłosiła tzw. benchmarki, na podstawie których kraje UE będą przyznawały operatorom lotniczym lądującym lub startującym z ich portów darmowe pozwolenia na emisję CO2 od przyszłego roku. Oznacza to, że od 2012 r. linie lotnicze otrzymają za darmo pozwolenia na 85 proc. emisji, a od 2013 r. do 2020 r. przewoźnicy mają otrzymać za darmo ok. 82 proc. potrzebnych pozwoleń.

"Nowe zasady będą kosztowały przemysł lotniczy ok. 3,1 mld euro rocznie do 2020 r., a z tego 1,1 mld euro pójdzie do rządów państw europejskich" - powiedział w środę Schulte-Strathaus.

W jego ocenie włączenie lotnictwa do unijnego systemu handlu emisjami to ogromny wydatek dla linii lotniczych, który może zaważyć na rentowności i konkurencyjności. "Parlament Europejski opracował program [ETS], który będzie miał znaczący wpływ nie tylko na stabilność finansową europejskich przewoźników, ale także na wzrost gospodarczy i turystykę - szczególnie w nowych krajach przystępujących do UE, a będzie to skutkować ledwo mierzalnym obniżeniem emisji CO2 na całym świecie" - powiedział.

Podkreślił, że linie lotnicze chcą uczestniczyć w procesie redukcji CO2, ale powinno się szukać rozwiązań globalnych. "Nie powinno się skupiać tylko na Europie, gdyż to będzie miało istotne konsekwencje dla reszty świata, choć niektóre rządy sygnalizują swój zdecydowany sprzeciw wobec jednostronnych działań podejmowanych przez UE. Chodzi o nałożenie ETS na linie lotnicze spoza Unii, jak np. USA i Chiny" - powiedział. KE chciała, by USA i Chiny także na swoim obszarze stosowały "ekwiwalentne" do europejskich środki zmniejszania emisji CO2 w lotnictwie.

Zdaniem sekretarza Polska podczas prezydencji może odegrać znaczącą rolę w znalezieniu globalnego rozwiązania tego problemu. "Kryzys ekonomiczny, niepewność linii lotniczych odnośnie swojej przyszłości, wahania ruchu pasażerskiego, do tego dodatkowe koszty związane z emisją CO2 - Polska może doprowadzić do politycznej dyskusji, która może wskazać, w jak trudnej sytuacji są i będą linie lotnicze po nałożeniu na nich dodatkowych kosztów. Nie jest jeszcze wszystko stracone" - podsumował.

Z wyliczeń PLL LOT wynika, że przewoźnik w 2010 r. wyemitował milion ton CO2. Z ostatnich danych wynika, że tona CO2 kosztuje kilkanaście euro.

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych ruszył 1 stycznia 2005 r. Początkowo obejmował on wyłącznie naziemne instalacje przemysłowe. Począwszy od 2012 r. do ETS będzie włączona także działalność operatorów eksploatujących samoloty obsługujące loty przylatujące do i odlatujące z portów lotniczych Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Przepisy obejmują 27 państw UE, a także Norwegię, Islandię i Liechtenstein.

AEA (Association of European Airlines) zrzesza 35 linii lotniczych.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Branża lotnicza rocznie zapłaci ok. 3 mld euro za handel emisjami CO2

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.172.236.135
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!