PARTNERZY PORTALU

Branża transportowa przeciwko nowemu sposobowi wynagradzania kierowców

Obecnie, kierowca zawodowy otrzymuje dodatki wynikające z podróży służbowych, takie jak diety i ryczałty za nocleg. Fot. Shutterstock.com

82 proc. właścicieli firm transportowych przebadanych w trakcie konsultacji społecznych przez Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych wraz z Ogólnopolskim Centrum Rozliczania Kierowców, stwierdziło, że projekt Ministerstwa Infrastruktury dotyczący nowelizacji ustawy o czasie pracy kierowców zawodowych zaprezentowany w Komisji Trójstronnej jest nie do zaakceptowania.

Autorzy projektu, argumentując przedstawione zmiany, powołują się m.in. na konieczność dostosowania polskich regulacji do przepisów unijnych dotyczących minimalnej stawki za pracę w innym kraju. Jednakże, ponad połowa badanych przewoźników (56 proc.) uważa, że zmiany systemu wynagrodzenia kierowców w Polsce nie są konieczne.

Projekt nowelizacji ustawy zaproponowany przez Ministerstwo Infrastruktury zakłada rewolucję w systemie wynagradzania kierowców zawodowych. Zamiast podróży służbowych, mają być rozliczani jak pracownicy delegowani do pracy za granicą, co będzie oznaczać koniec diet i ryczałtów za nocleg.

Obecnie, kierowca zawodowy otrzymuje dodatki wynikające z podróży służbowych, takie jak diety i ryczałty za nocleg. Stanowią one nawet do 2/3 struktury całego wynagrodzenia i nie są opodatkowane. Natomiast, składki ZUS odprowadzane są tylko od wynagrodzenia podstawowego. Projekt nowelizacji zakłada, że kierowcy zawodowi mają być traktowani tak jak inni pracownicy oddelegowani za granicę, a ich wynagrodzenie ma być zasadniczo oskładkowane do wysokości prognozowanej średniej krajowej ogłaszanej przez ministra właściwego do spraw pracy - komentuje Kamil Wolański z Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców.

Dla większości ankietowanych nowy projekt oznacza wzrost kosztów ponoszonych przez firmy transportowe. 85 proc. respondentów uważa, że zastosowanie takiego systemu rozliczania płacy kierowców znacząco podwyższy koszty działalności przedsiębiorstw. W przypadku, gdy przedsiębiorcy będą chcieli wypłacać kierowcom pensję netto na tym samym poziomie co przed zmianami, to łączne koszty pracodawcy przypadające na jednego kierowcę wzrosną nawet o 2500 złotych - tłumaczy ekspert OCRK.

Warto dodać, że nowe przepisy uwzględniają ulgi związane z oskładkowaniem i opodatkowaniem, ale nie są one tak korzystne, jak w przypadku podróży służbowych.

Nowe przepisy nie uproszczą również prawidłowego wyliczania wynagrodzeń. W celu zastosowania ulg konieczne będzie określenie tzw. wirtualnych diet. Dobrą stroną zmiany jest to, że proponowana konstrukcja wynagrodzenia, podczas kontroli płacy minimalnej przez służby zagraniczne uniemożliwi zakwestionowanie zaliczania wypłacanych składników wynagrodzenia w poczet płac minimalnych – wyjaśnia Kamil Wolański.

Zaproponowane przez Ministerstwo zmiany do ustawy wynikają m.in. z wyroku Trybunału Konstytucyjnego, podważającego prawidłowość stosowania ogólnych zasad dotyczących delegacji w sektorze transportowym, według których obecnie wypłacane są wynagrodzenia kierowców. Zdaniem eksperta, nowe projekty to także odpowiedź na naciski ze strony innych krajów UE. Jednakże w opinii przedsiębiorców transportowych są one przedwczesne i niedopracowane. Obecnie, zarówno eksperci, jak i właściciele firm transportowych twierdzą, że nie ma jednej dobrej propozycji zmian.

Jak pokazuje raport ZMPD i OCRK ankietowani krytykują także, a może nawet przede wszystkim, propozycje związkowe. 94 proc. przewoźników uważa, że postulaty związkowców, którzy chcą powołania sektorowej płacy minimalnej, są nie do przyjęcia.
×

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.191.31
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!