PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Brexit to utrapienie dla przemysłu lotniczego

Autor: PRTL.pl
24-03-2019 06:00 |  aktualizacja: 22-03-2019 23:21
Brexit to utrapienie dla przemysłu lotniczego

Dla biznesu, w tym lotniczego, najgorsza jest niepewność. Brexit, w szczególności taki jak obecnie realizowany przez Wielką Brytanię, jest źródłem coraz większej niepewności, która może spowodować duże straty finansowe dziś i większe w przyszłości

fot. Pixabay

Zaraz po wejściu brexitu w życie powinny zacząć się negocjacje w sprawie kompleksowej umowy o komunikacji lotniczej. To jedyna podstawa prawna dla otwartego i konkurencyjnego rynku lotniczego. Pamiętajmy, że Wielka Brytania jest bardzo ważnym graczem na europejskim rynku lotniczym - mówi prezydent Grupy Pracodawców EKES, sprawozdawca Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w dziedzinie lotnictwa Jacek P. Krawczyk.

  • W 2017 roku ruch lotniczy w Wielkiej Brytanii wynosił ponad 260 milionów pasażerów, z tego ponad 150 milionów pasażerów to ruch między Wielką Brytanią a pozostałymi krajami UE.
  • Wszystkie prawa przyznane przewoźnikom z Wielkiej Brytanii są uzależnione od tego, czy Londyn będzie przestrzegał zasady równoważności, czyli czy zapewni takie same prawa przewoźnikom unijnym.
  • Jeśli nie, to Komisja Europejska będzie mogła te prawa elastycznie ograniczać - wyjaśnia prezydent Grupy Pracodawców EKES, sprawozdawca Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w dziedzinie lotnictwa Jacek P. Krawczyk.
  • Lotnictwo musi się przygotować na różne scenariusze, z tym najgorszym włącznie. Tu nie ma dobrego wyjścia.
Co moment wyjścia Wielkiej Brytanii z UE będzie oznaczał dla lotnictwa?
- Choć brexit prawdopodobnie zostanie opóźniony, nadal utrzymują się dwa możliwe scenariusze. Pierwszy (optymistyczny) zakłada, że wynegocjowana umowa o wystąpieniu Wielkiej Brytanii z UE zostanie jednak wreszcie przegłosowana przez brytyjską Izbę Gmin. W takiej sytuacji można będzie mówić o zachowaniu status quo. Wielka Brytania podlegałaby dotychczasowym prawodawstwu UE do czasu zawarcia nowej kompleksowej umowy nt. komunikacji lotniczej między Wielką Brytanią a UE-27. Wielka Brytania musiałaby stosować się do unijnych przepisów, ale jednocześnie nie miałaby już żadnej roli w procesie decyzyjnym, w tym w decyzjach podejmowanych np. przez EASA. Taki scenariusz zapewniłby czas na wynegocjowanie nowej kompleksowej umowy (takiej jaką UE ma z państwami trzecimi, np. z USA).

A mniej optymistyczny scenariusz?

- Druga możliwość to tak zwany twardy Brexit – czyli wyjście Wielkiej Brytanii z Unii bez umowy. Choć Izba Gmin wczoraj zagłosowała przeciwko takiemu rozwiązaniu to nadal nie można go wykluczyć. To oznacza, że z dniem wyjścia wszystkie unijne przepisy dotyczące lotnictwa (przede wszystkim rozporządzenie 1008/2008, regulujące podstawy ruchu lotniczego w UE) przestają obowiązywać. Pozostalibyśmy w pustce prawnej i nagle zaczęłoby obowiązywać prawo z lat 70tych – sprzed wejścia Wielkiej Brytanii do UE. Te przepisy są kompletnie niedostosowane do współczesnych realiów i taka sytuacja z pewnością spowodowałaby chaos i możliwe zakłócenia w połączeniach.

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.211.135.32
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


POLSKA I ŚWIAT

26 199 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

102 532 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 218 ofert w bazie

397 692 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.