Bruksela chce tirów bez diesli

Bruksela chce tirów bez diesli
Elektryczne ciągniki siodłowe są na etapie prototypowania. Dla spalinowego napędu dalekobieżnych ciągników ciężarowych nie rysuje się dziś realna alternatywa. Fot. Mat. pras.

Branża transportu drogowego nie ma ostatnio szczęścia w wakacje. Latem ubiegłego roku uchwalono pakiet mobilności, który już poważnie odbija się na jej działalności. Teraz z kolei Komisja Europejska w pakiecie Fit for 55 zaproponowała rozwiązania, które mogą zmienić fundamenty jej funkcjonowania, a w negatywnym scenariuszu doprowadzić do jej znacznego okrojenia.

Zapraszamy do Katowic na Międzynarodowe Targi Obrabiarek, Narzędzi i Technologii Obróbki TOOLEX. Targi pod patronatem WNP.PL odbędą się 4-6 października 2022 r. - w ich ramach zapraszamy na ciekawą konferencję Nowy Przemysł 4.0. Rejestracja trwa!

  • Źródłem zmiany jest postulat, aby po roku 2035 wszystkie nowe samochody w Europie nie emitowały CO2.
  • I o ile w przypadku aut osobowych i małych dostawczych można to sobie wyobrazić, o tyle w przypadku tzw. tirów, na których opiera się branża transportu drogowego, wydaje się to bardzo trudne.
  • Jeśli nie nastąpi przełom technologiczny, może być to wręcz niemożliwe. W Polsce mamy prawie 450 tys. spalinowych ciągników siodłowych, a ich elektryfikacja dopiero raczkuje.
14 lipca Komisja Europejska ogłosiła plan przyspieszenia redukcji emisji CO2. Duża część tzw. pakietu Fit for 55 (chodzi o dostosowanie unijnej polityki klimatycznej do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55 proc. do 2030 r. w porównaniu z poziomami z 1990 r.) odnosi się do transportu drogowego. Tu emisje, w przeciwieństwie do energetyki, cały czas rosną wraz ze wzrostem liczby samochodów spalinowych.

W unijnym dokumencie można przeczytać, że aby przeciwdziałać emisjom w transporcie drogowym, konieczne jest włączenie go do systemu handlu uprawnieniami do emisji CO2 (energetyka jest w nim od lat). Co więcej, do roku 2030 ma nastąpić obniżenie średniej emisji generowanej przez nowe samochody osobowe i dostawcze o 55 proc. w stosunku do roku 2021 r., a do roku 2035 o 100 proc.

Oznacza to, że za 14 lat w Unii Europejskiej nie będzie można zarejestrować żadnego nowego samochodu z silnikiem spalinowym. To na razie propozycja, a nie obowiązujące prawo, ale powinna dać branży transportu drogowego sporo do myślenia, tym bardziej w Polsce, która jest liderem unijnego rynku.

Tiry na prąd, na wodór, ze wsparciem?

Radykalne normy mają sprowokować przemysł motoryzacyjny do opracowania nowych technologii np. zwiększenia pojemności ładowania baterii, a państwa do zadbania o budowę de facto nowej sieci zasilania pojazdów energią, skoro benzyna, olej napędowy i gaz w nowych samochodach do niczego się nie przydadzą. Będzie wymagało m.in. zainstalowania punktów ładowania co 60 km przy autostradach i stacji tankowania wodoru co 150 km.

Zgodnie z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu całkowita dekarbonizacja sektora transportowego w Europie ma nastąpić do roku 2050.

- Pakiet „Fit for 55” to bardzo ważny i długo oczekiwany krok legislacyjny ze strony Komisji Europejskiej. Wielokrotnie zwracaliśmy uwagę - zarówno w Polsce, jak i podczas dyskusji prowadzonych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej - by zaproponowane regulacje miały wiążący charakter - mówi o projektach legislacyjnych KE Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. - Ambitne limity emisji CO2 wliczają istotne ograniczenia w możliwości rejestracji pojazdów konwencjonalnych w Europie po 2035 roku. Osiągnięcie tych celów w naszym regionie i na naszym rynku wymaga jednak efektywnych mechanizmów wsparcia.

Problem w tym, że na razie mechanizmy wsparcia omijają pojazdy ciężarowe. Na dofinansowanie mogą liczyć jedynie samochody osobowe i autobusy. W efekcie, według danych prezentowanych w najnowszym liczniku elektromobilności PSPA, pod koniec czerwca park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył w Polsce dokładnie 1001 sztuk, wobec ponad 3 mln ciężarówek konwencjonalnych i i prawie 450 tys. ciągników siodłowych. Poza tym używane do transportu towarów „elektryki” to pojazdy średniej wielkości, nie zaś potrafiące zabrać nawet 40 ton ładunku tiry.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

KOMENTARZE (28)

Do artykułu: Bruksela chce tirów bez diesli

  • Trogir 2021-08-24 06:36:26
    A Petrobaltic będzie stawiać wiatraki, a ........ będą zawijac w sreberka ........
  • Bonaducci 2021-08-17 21:58:34
    Jeśli nawet wyposażymy ciągnik siodłowy w baterię pozwalająca na zbliżone zasięgi do ciągnika spalinowego, to zmniejszy to jego ładowność o 1/3-1/2. To znaczy, że będzie potrzeba 50-100% więcej ciągników na drogach jak i kierowców. Jak ładowanie nie będzie trwało najwyżej 10-15 minut, to skróci to czas pracy zarówno ciągnika jak i kierowcy, a więc znowu potrzebujemy więcej ciężarówek i kierowców. Jak żywotność baterii będzie krótsza od takiego silnika robiącego miliony w ciągu życia, to czas eksploatacji się skróci. Czyli w rzeczywistości elektryczne ciągniki siodłowe to przynajmniej podwojenie liczby ciężarówek na drogach i znaczny wzrost kosztów transportu. Już widzę jak wszyscy się cieszą z tego, że teraz to samo wymaga dwa razy tyle ruchu ciężarowego na drogach. Faktycznie ekologicznie i ekonomicznie.
    • Jack 2021-08-19 15:31:12
      Bo w tym wszystkim nie chodzi o ochronę środowiska, a jak zawsze o napchanie kabzy urzędnikom i nowym-starym biznesmenom.
  • jgregor 2021-08-17 16:51:49
    Polska powinna iść dalej , wszystkie towary przesyłane tranzytem przez nasz kraj powinien odbywać się nowoczesnymi szlakami kolejowymi.
  • Qra 2021-08-17 15:32:44
    Chce świata bez pieprzonej Brukseli i tych (...) tam siedzących.
  • Floda 2021-08-17 14:15:32
    Oczywiście BRUKSELA pamięta też o samolotach startujących i lądujących w granicach miast, oraz statkach morskich płynących przez miasta po rzekach np. NIEMCY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.27.159
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!