PARTNERZY PORTALU

Budowa CPK. Czy jesteśmy w Polsce gotowi do realizacji mega projektu?

Fot. Shutterstock

Administracja rządowa w sposób jednoznaczny angażuje się w projekt CPK, ale też zapowiada zmiany w krajobrazie lotnisk regionalnych w otoczeniu CPK. Myślę, że w niedługim czasie możemy spodziewać się nowej strategii transportowej dla Polski, z nowym spojrzeniem na sektor lotniczy - mówi Krzysztof Łyszyk, radca prawny, partner w kancelarii KKLW w rozmowie z Anną Jakubczyk z PRTL.pl.

Czy jesteśmy w Polsce gotowi do realizacji inwestycji o takiej skali jak Centralny Port Komunikacyjny? Eksperci podnoszą, że projekt CPK jest trudny, że kwestie formalne będą bardzo skomplikowane, że jest wiele ryzyk…


- Nie mam wątpliwości, że od strony organizacyjnej i formalnej jak najbardziej tak - jesteśmy gotowi. W ostatnich latach Polska zdobyła bardzo dużo dobrych doświadczeń w realizacji skomplikowanych projektów infrastrukturalnych. Program budowy autostrad, modernizacja sieci kolejowych, czy tez inwestycje lotniskowe są faktem – te projekty były prowadzone z dużą intensywnością w związku z UEFA EURO 2012. Nie wszystkie oczywiście udało przeprowadzić się bez błędów, ale uczymy się i wyciągamy wnioski. Jest zatem solidna podstawa: są doświadczenia, ludzie, rozwinięta branża budowlana, doradcy…. Oczywiście skala projektu CPK jest bez precedensu, ale niekoniecznie musi to oznaczać, że jest to inwestycja trudniejsza.

Pamiętajmy, że mówimy o realizacji projektu od zera, a takie inwestycje bardzo często łatwiej jest zrealizować niż przebudowę. W ostatnich latach byłem osobiście zaangażowany w projekt modernizacji Lotniska Chopina. To było ogromne wyzwanie między innymi dlatego, że trzeba było realizować inwestycje na czynnym lotnisku – przebudowa dróg startowych, a jednocześnie wykonywanie operacji lotniczych, w zasadzie budowa od nowa Terminala 1 i konieczność przesunięcia rosnącego ruchu pasażerskiego do Terminala 2. Na to wszystko nakładał się bardzo napięty harmonogram prac wynikający z finansowania inwestycji z funduszy UE.

Często przytaczany jest przykład perturbacji przy realizacji znacznie mniejszej inwestycji, budowie lotniska Berlin-Brandenburg. Spółka celowa do przeprowadzenia inwestycji powstała w 1991 r. Lotnisko miało zostać otwarte do użytku w 2007 r. Faktycznie zaś budowa została rozpoczęta dopiero w 2006 r. Jak wiadomo lotnisko nie jest otwarte do dziś i nowy termin oscyluje w granicach przełomu lat 2019/2020!


- Przykład BER jest oczywiśce przestrogą. Ale jest to zaledwie jedno z wielu lotnisk, jakie w ostatnim czasie budowano na świecie. Oczywiście popełniono tam wiele błędów, szczególnie dotyczących organizacji, koordynacji i nadzoru nad pracami projektowymi i budowlanymi, które zaowocowały w taki, a nie inny sposób. Należy wyciągnąć z tego wnioski (przede wszystkim związane z generalnym wykonawstwem inwestycji).

Jednakże, trudności z jakimi zmagają się teraz Niemcy nie powinny determinować decyzji naszego kraju o CPK. Innymi słowy to, że Niemcy mają w Berlinie problem nie znaczy, że Polska nie jest w stanie zrealizować CPK. Znaczenie BER rozpatrywałbym raczej w kategoriach przychodowości CPK. Nasuwa się pytanie jak będzie wyglądał rynek lotniczy w Polsce po otwarciu tego lotniska, które może być bardzo atrakcyjną alternatywą i zarazem największym konkurentem CPK.

Czy zatem mamy niezbędne zasoby, kompetencje, doświadczenie, żeby taką inwestycję zrealizować? Kto powinien ją prowadzić?


- Zdecydowanie tak. Pamiętajmy, że działamy na wspólnym europejskim rynku i nawet jeśli pewnych cząstkowych kompetencji nie mamy w Polsce, to są one w Europie.
×
EEC Trends: poznaj megatrendy decydujące o przyszłości gospodarki, szansach rozwojowych i jakości życia. Osiem zróżnicowanych tematycznie i formalnie sesji, od dynamicznych debat poprzez indywidualne rozmowy na scenie po prezentacje dobrych praktyk i case studies. Już 25 lutego w Warszawie. Zarejestruj się!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Budowa CPK. Czy jesteśmy w Polsce gotowi do realizacji mega projektu?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.175.113.29
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!