PARTNERZY PORTALU

Budowa lotniska Berlin-Brandenburg - niekończąca się historia

Budowa lotniska Berlin-Brandenburg - niekończąca się historia
Fot. Olaf Tausch /wikimedia, licencja Creative Commons
  • Polski Rynek Transportu Lotniczego
    Autor: Sławomir Heller, HELLER Ingenieurgesellschaft mbH / Niemcy
  • Dodano: 28-08-2016 12:13

Dieter Faulenbach da Costa, rocznik 1944, jest doświadczonym planistą. Budował już 45 terminali na całym świecie. Lotnisko Berlin-Brandenburg zna od podszewki. Tym bardziej szokujące są jego prognozy, co do przyszłości tego największego w Europie przedsięwzięcia komunikacyjnego. Jego zdaniem lotnisko berlińskie nigdy nie zostanie uruchomione.

„Od 4 lat prowadzona przebudowa instalacji przeciwpożarowych przeszkodzi oddaniu nowego lotniska do użytku”. Permanentne, nieskoordynowane zmiany doprowadziły do braku jednolitej architektury systemowej. Każda kolejna przebudowa odsuwa w czasie termin otwarcia.

Jeśli ta katastroficzna przepowiednia miałaby się sprawdzić, mielibyśmy do czynienia z najbardziej spektakularnym bankructwem wielkiego projektu infrastrukturalnego wszechczasów. Ale nawet jeśli projekt ten udałoby się kiedykolwiek doprowadzić do końca, będzie to podręcznikowy przykład na to, do czego prowadzi prymat decyzji politycznych nad inżynierskimi.

Stolica bez lotniska

W ponad ćwierć wieku od zburzenia muru 3,5-milionowy Berlin wciąż jest pozbawiony lotniska nie tylko na miarę jego stołecznych aspiracji, ale nawet odpowiadającego przeciętnym współczesnym standardom. I nic nie zapowiada szybkiej zmiany. Genezy tego stanu rzeczy należy szukać w najnowszej historii.

Aglomeracje dużych miast zawsze dążą do odsuwania lotnisk możliwie daleko poza ich obrzeża. Cisza jest bowiem dobrem nieocenionym a bogate społeczeństwa są gotowe płacić za nią wysoką cenę. Mieszkańcy dawnego Berlina Zachodniego, jakże silnie uzależnieni od transportu lotniczego, nie mogli nigdy zaznać tego luksusu. Od zakończenia II wojny światowej aż do zjednoczenia Niemiec w roku 1989 Berlin Zachodni stanowił swoistą twierdzę a jego granice dzieliły Europę na dwa obozy. Nie było zatem możliwości przeniesienia jego obydwu lotnisk, czyli Tempelhofu i Tegel poza granice miasta. Tempelhof, położony nieomalże w centrum, był eksploatowany jeszcze do 2008 roku. Natomiast Tegel obsługuje rocznie ponad 21 milionów pasażerów, o 10 milionów więcej niż jego techniczna przepustowość. Jego dwa, stosunkowo krótkie asfaltowe pasy startowe o długościach 2,5 i 3,0 km nie mają prawa ulec jakiejkolwiek awarii, co stanowi ogromne wyzwanie dla służb utrzymaniowych. Na domiar złego Tegel jest od 20 lat zawieszony w próżni. W 2007 roku miał bowiem zaprzestać działalności, tak więc nie inwestuje się ani w samo lotnisko, ani w infrastrukturę dojazdową.

Jedyne berlińskie lotnisko, usytuowane poza granicami miasta to Berlin-Schönefeld, ale i ono jest przeciążone. Berlińskie lotniska są nota bene jedynymi w Niemczech, których techniczna przepustowość jest niższa aniżeli faktyczny ruch pasażerski. Stanowi to poważną przeszkodę dla rozwoju samego miasta oraz całego regionu wokół Berlina i Brandenburgii. Ten coraz silniej zaciskający się węzeł gordyjski można było jedynie przeciąć radykalnie, inwestując w nowe lotnisko.

Wielkie plany

Wielkiej narodowej euforii po zjednoczeniu Niemiec towarzyszą od samego początku plany budowy nowego, 4-pasowego lotniska na 60 milionów pasażerów rocznie. Ma ono napędzić koniunkturę w regionie i przyciągnąć jeszcze więcej pasażerów z Europy wschodniej. Już teraz przez Berlin lata rocznie 1,5 miliona Polaków. Od euforii do rozczarowania droga była krótka.

W 1991 roku tworzy się spółka FBB Flughafen Berlin Brandenburg GmbH. Udziałowcami są kraje Berlin i Brandenburgia oraz Republika Federalna Niemiec. W maju 1996 Berlin i Brandenburgia podejmują decyzję o budowie „stołecznego lotniska” i zlecają spółce FBB jego realizację. Nowe lotnisko Berlin-Brandenburg (BER) ma z chwilą wybudowania, czyli w roku 2007, pozostać jedynym lotniskiem w mieście i obsługiwać 27 milionów pasażerów.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Budowa lotniska Berlin-Brandenburg - niekończąca się historia

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 75.101.173.236
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!