Mimo ogłoszenia w tym roku przez PKP PLK przetargów na ponad 11 mld zł i zapowiedzi zwiększenia rządowego udziału w programie Kolej Plus - z 5,5 mld zł do 11 mld zł, branża budownictwa kolejowego jest nadal pełna obaw.
Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod tym linkiem.
- - Trudna sytuacja w branży transportowej szczególnie mocno dotyka firm związanych z inwestycjami kolejowymi - zwraca uwagę Krzysztof Niemiec, wiceprezes Track Tec.
- - Nie można osłabiać potencjału branży, kondycji przedsiębiorstw. Rolą rządu jest reagowanie na obecne problemy, podejmowanie działań awaryjnych na miarę zagrożeń. A te są poważne, wpływające nawet na dalsze istnienie wielu podmiotów - zwraca uwagę.
- O infrastrukturze transportowej w Polsce będziemy rozmawiać podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego. Debata na ten temat odbędzie się 25 kwietnia. Zapraszamy! Rejestracja dostępna TU.
Jak mówi, następstwa takiego nagromadzenia problemów mocno dotyczą firm związanych z realizacją inwestycji w infrastrukturze transportowej, a przecież to one mają pracować i dostarczać środków do budżetu (podatki) czy też korzyści dla społeczeństwa (zatrudnienie.
Zdaniem wiceprezesa Track Tec potrzeba pilnych działań idących sektorowi w sukurs.
- Nie można osłabiać potencjału branży, kondycji firm... Rolą rządu jest reagowanie na obecne problemy, podejmowanie działań awaryjnych na miarę zagrożeń. A te są poważne, wpływające nawet na dalsze istnienie wielu podmiotów - mówi.
Co więc trzeba zrobić?
- Rząd polski musi dać szansę urzędnikom z Unii na odblokowanie pieniędzy - w pierwszej kolejności z Funduszu Odbudowy, a to z uwagi na krótki czas na ich wykorzystanie (do sierpnia 2026 roku). Niezależnie od tego funduszu powinniśmy mieć dostępne środki z III perspektywy unijnej na lata 2021-2027, tj. z funduszy FEnIKS i Connecting Europe - argumentuje Krzysztof Niemiec.
Przypomnijmy, spora część Krajowego Planu Odbudowy zawiera propozycje inwestycji kolejowych - i to zarówno w tabor, jak i w infrastrukturę.
Czytaj także: Lepiej dla przewoźników kolejowych, gorzej dla drogowych. Szczegóły polskiego planu odbudowy
- Rząd ma też drugie ważne zadanie: zapewnienie finansowania pomostowego dającego możliwość inwestorowi - PKP PLK - ogłaszanie przetargów i podpisywanie umów z wykonawcami, zapewniając w ten sposób ciągłość realizacji inwestycji kolejowych - mówi Krzysztof Niemiec.
Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl