Były minister krytykuje sztandarową inwestycję. "To szukanie nowych zabawek"

Były minister krytykuje sztandarową inwestycję. "To szukanie nowych zabawek"
- Powinniśmy rozbudowywać potencjał, który mamy, a nie szukać nowych zabawek - mówi Robert Tomanek. PTWP
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Adam Sierak
    Adam Sierak
  • Dodano: 02-02-2022 12:15

Robert Tomanek, profesor w Katedrze Transportu Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach oraz wiceminister rozwoju, pracy i technologii w latach 2020-2021, krytycznie ocenia ostatnie decyzje związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego. - Nie przekonuje mnie kontekst kolejowy CPK. Oznacza on skierowanie nowych inwestycji w postaci tzw. szprych kolejowych do centrum Polski. To centralizacja, która - moim zdaniem - przy dużej policentryzacji Polski (na tle innych krajów europejskich) jest zbędna - mówi.

Europejski Kongres Gospodarczy
Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod tym linkiem.
W ocenie Tomanka Polska ma obecnie jeden z najbogatszych "potencjałów sieci kolejowej" w Europie.

- Stawiam pytanie: czy rozbudowa tego, co mamy i rewitalizacja tych linii nie byłaby bardziej efektywna niż budowanie czegoś od nowa w kształcie scentralizowanego koła ze szprychami? Mam poważne wątpliwości - przekonuje były wiceminister.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (13)

Do artykułu: Były minister krytykuje sztandarową inwestycję. "To szukanie nowych zabawek"

  • Observator 2022-02-09 09:20:53
    A co Ty chłopie zrobiłeś dla Polski i Polaków zrobiłeś dobrgo będąc wiceministrem w Rządzie RP. Może najpierw pochwal się w tym względzie a później oceniaj wyłącznie krytycznie innych. Profesor to raczej powinien posiadać trochę wiedzy i obiektywizmu.
  • Adam 2022-02-04 12:38:13
    Gdyby natura chciała to by CPK powstało samo już dawno temu. Tak to szło?
  • xyz 2022-02-02 21:38:53
    Niemcy nie odpuszczają ze swoją V kolumną
  • Tomek 2022-02-02 21:38:26
    Ale przecież budowa nowych linii może okazać się tańsza niż rewitalizacja starych (łuki, odstęp międzytorza, wiadukty). Nowe trasy można poprowadzić bokami, stare przebiegają przez środki miejscowości. Kolejna sprawa - jeśli wyprowadzi się dalekobieżny ruch pasażerski poza obecne linie zwiększy się ich przepustowość dla ruchu towarowego. Zresztą obecnie, o ile dobrze się orientuję, prędkość handlowa pociągów towarowych wynosi zaledwie 27 km/godz., a głównym tego powodem są czasy formowania i przeformowywania składów. Pociągi towarowe chyba nadal jeżdżą poza rozkładami jazdy, a ta prędkość handlowa w ogóle dyskwalifikuje kolej jako dostawcę towarów, zwłaszcza takich, które należy szybko dowieźć do celu. Jesli zbuduje się te szprychy zapewne nie tylko szybkie koleje je wykorzystają, ale także ruch lokalny, bo nie wyobrażam sobie zapełnienia szybkimi pociągami pełnej przepustowości - będą okresy, kiedy można będzie pociągi regionalne na tych trasach uruchomić. Wtedy podróż z Katowic do Gdańska (nawet przez CPK) będzie atrakcyjna (z punktu widzenia czasu jazdy) dla pasażerów, a jednocześni zwolni się zasoby Magistrali Węglowej.
    • OPtymista 2022-02-06 22:24:48
      Panie TOmku - pytanie tylko po co nam ten hub ? Tylko rozbudowa i przebudowa istniejących linii ma sens. Ten rząd co raz to się porywa na działania, o których nie ma pojęcia i traci nasze pieniądze. Proszę sobie przypomnieć budowę bloku węglowego w Ostrołęce (trata pona 1,3 miliarda zł), przekop mierzei, czy polskie auto elektryczne IZERA- ze starszych wspomnę zakup niemieckich tanich linii lotniczych za które (opłaty za flotę) do dzis płacimy krocie... To nieudacznicy, którym nieopacznie daliśmy do ręki nasze pieniądze a oni zadłużyli ten kraj na najwyższą kwotę w naszej historii.... Trzeba to jak najszybciej zweryfikowac zanim zadłużą nasze wnuki...
  • Aleksander 2022-02-02 21:07:05
    CPK to projekt skrojony pod "Polskę poza Unią Europejską" . Pierwszy Sekretarz Prezes Edward Kaczyński i świta antyeuropejska chce być niezależna od europejskich hubów lotniczych! Nie będzie mi tu niemiec Polaków samolotami woził po świecie!...ot megalomania pisowego establishmentu. To tak z przekąsem piszę, bo gdyby nie tanie linie to bym w d... był i g... widział. Więc Mnie Pyrzowice wystarczą...
    • Jurgen 2022-02-02 21:42:13
      Maine koliegen, Pyzowitz nie Pyrzowice

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.134.157
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!