PARTNERZY PORTALU

Cargo lotnicze w Polsce i na świecie - raport WNP.PL

Cargo lotnicze w Polsce i na świecie - raport WNP.PL
Transport cargo znajduje się na huśtawce także z tego powodu, że zmienia się struktura ładunków. Fot. Shutterstock.com
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
  • Dodano: 20-02-2018 12:20

Centralny Port Komunikacyjny może mieć dodatkowy wymiar, o którym zbyt mało się mówi i może poprawić sytuację Polski w cargo lotniczym na świecie. Przedstawiamy raport WNP.PL na ten temat. Polska ma dziś 0,7 procentowy udział w europejskich przeładunkach towarów w portach lotniczych, a ok. 0,4 proc. - w transporcie powietrznym. Mimo sporej dynamiki wzrostu, nie ma wielu przesłanek do tego, abyśmy szybko dołączyli w tej branży do średniaków, nie mówiąc o liderach. To zupełnie inna sytuacja niż w międzynarodowym transporcie drogowym, gdzie polskie firmy są numerem 1 (przewozy kabotażowe) i kolejowym (drugie miejsce w Europie pod względem wolumenu).

Jak stwierdza IATA (Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych) kraje, które poprawią o 1 proc. obsługę ładunków powietrznych zyskują 6-proc. wzrost w wymianie towarowej z zagranicą. To dlatego, że choć transport towarów drogą lotniczą ma tylko 1 proc. udział w globalnym wolumenie transportu, to aż 35 proc. pod względem jego wartości. Po prostu, wozi się nim najdroższe towary.

Wśród kilku czynników decydujących o przeładunkach towarów w transporcie lotniczym, a które omawiamy poniżej, najważniejszym jest odpowiednia skala ruchu samolotów. Ale wcale nie frachtowców, czyli samolotów przeznaczonych wyłącznie do wożenia ładunków.

Rynkiem cargo lotniczego rządzą bowiem, po pierwsze, przewozy pasażerskie, mając w nim od ok. 50 do 80 proc. udziału w zależności od kraju, a po drugie - loty dalekodystansowe (long haul), czyli transkontynentalne.

To determinuje, że duże porty lotnicze, które odprawiają najwięcej pasażerskich połączeń transkontynentalnych, przejmują też rolę terminali cargo. W Europie są to m.in. Frankfurt, Amsterdam, Paryż, Londyn, Lipsk.

Do nich towary dowozi się przeważnie… samochodami (system transportu zastępczego - RFS, czyli Road Feeder Service). Także np. z Katowic lub Rzeszowa. Nawet, jeżeli odprawia je już Lufthansa.

W Polsce nie ma jeszcze hubu lotniczego. Port Chopina ciągle aspiruje do tego miana, ale raczej nie osiągnie takich przesłanek. Czy budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego odmieni zatem sytuację?

Sęk w tym, że zadekretowanie takiej inwestycji może nie wystarczyć do rozwoju i rynku cargo w Polsce, i przejęcia przez CPK roli hubu. Muszą być spełnione dodatkowe warunki, które nie zależą od polskiej strony.

Czytaj obszerny, bogato ilustrowany danymi, raport WNP.PL o rynku cargo lotniczego w Polsce i na świecie.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Cargo lotnicze w Polsce i na świecie - raport WNP.PL

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.70.175
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!