Centralny port aktualny. "Pasażerowie wrócą (...) być może w większej skali"

Centralny port aktualny. "Pasażerowie wrócą (...) być może w większej skali"
Prace ekspertów skupiają się m.in. na analizie wstępnej konsultacji Strategicznego Studium Lokalizacyjnego CPK. Idzie m.in. o przebieg tzw. "szprych" kolejowych. Fot. PKP PLK
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Piotr Stefaniak
    Piotr Stefaniak
  • Dodano: 26-03-2020 11:44

Wstrzymanie z powodu pandemii koronawirusa lotniczych połączeń międzynarodowych i krajowych, zawieszanie większości rejsów przez przewoźników i lawinowy spadek popytu na podróżowanie w skali całego świata powodują zrozumiały niepokój. Jednak jest jeszcze zbyt wcześnie na pogłębione oceny wpływu tej sytuacji na sektor lotniczy, tym bardziej na planowane inwestycje w nim – powiedział WNP.PL Konrad Majszyk, dyrektor komunikacji i PR spółki Centralny Port Komunikacyjny.

  • CPK nie kłania się pandemii. Władze spółki wierzą, że po wygaśnięciu wirusa popyt na podróże lotnicze się odbuduje, a w dłuższym horyzoncie – będzie rósł.
  • Budowa CPK oraz związane z nią inwestycje drogowe i kolejowe, pomogą rozruszać polską gospodarkę w dobie ewentualnego spowolnienia.
  • Prace ekspertów spółki CPK skupiają się m.in. na analizie wyników konsultacji, które zakończyły się 10 marca. Napłynęło  33 tys. wniosków od mieszkańców. Planowane są spotkania... w terenie.

Konrad Majszyk odniósł się do naszej publikacji w której zadaliśmy pytanie, czy osłabienie branży lotniczej w Polsce przesunie termin rozpoczęcia budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Będzie odbicie?

- Wsłuchujemy się uważnie w głos ekspertów z Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) i krajowych specjalistów, którzy są zgodni, że epidemię koronawirusa uda się opanować – mówi Majszyk. – A kiedy to nastąpi, pasażerowie wrócą do podróży samolotami i koleją, być może w większej skali, niż przed wybuchem epidemii.

Potwierdzają to dane, oparte na wcześniejszych analizach, Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA). Zwykle po kilku miesiącach od wybuchu kryzysu popyt na podróże lotnicze się odbudowywał, a w dłuższym horyzoncie - rósł.

- Jak długo potrwa ten okres tym razem, tego na razie nie wiemy, ale nie ulega wątpliwości, że „na koniec dnia" pasażerowie wrócą do latania. Gotowi na to będą ci, którzy podejmują mądre decyzje i myślą długofalowo, bowiem planowane inwestycje lotniskowe i kolejowe będą uruchamiane za kilka lat, a posłużą przez co najmniej sto kolejnych lat – mówi Majszyk.

Inwestycja dobra na kryzys

Dlatego w tej sytuacji wstrzymywanie przygotowań do budowy CPK byłoby decyzją całkowicie niezrozumiałą i krótkowzroczną.

- Funkcjonujemy w warunkach globalnej gospodarki co oznacza, że kiedy wprowadzone obecnie ograniczenia się skończą, znów będziemy musieli i będziemy chcieli się przemieszczać – dodaje dyrektor Majszyk. - Przygotowania do budowy CPK więc trwają, zarówno w części lotniskowej, jak też kolejowej.

Co istotne, podkreśla, to właśnie realizacja tej inwestycji oraz związanych z nią zadań drogowych i kolejowych, pomogą rozruszać polską gospodarkę w dobie ewentualnego spowolnienia.

Prace ekspertów spółki CPK skupiają się m.in. na analizie wstępnej, miesięcznej konsultacji Strategicznego Studium Lokalizacyjnego CPK (SSL), które zakończyło się 10 marca.

Głównym jej celem było wyznaczenie korytarzy inwestycji - kolejowych (o ponad 1600 km długości) i drogowych (ok. 400 km), z czego niektóre mogą mieć szerokość nawet kilku kilometrów. Ich wstępne wytyczenie będzie podstawą dalszych prac studialno-projektowych. Łącznie napłynęło 33 tys. wniosków od mieszkańców. Trwają intensywne prace nad analizę każdej ze zgłoszonych uwag. Wewnątrz korytarzy planiści zaproponowali po kilka wariantów przebiegu nowych szlaków transportowych.

Wstępnie wiadomo, że wnioski i uwagi dotyczą w największym stopniu kilkunastu lokalizacji: Krakowa, Konstantynowa Łódzkiego, Wieliszewa, Grójca i Bolimowa na Mazowszu, Miedzianej Góry pod Kielcami, Dąbrowy Górniczej, Olkusza i Mikołowa w województwie śląskim oraz Jelcza-Laskowic na Dolnym Śląsku.

Propozycje są niekiedy rozbieżne – niektórzy postulują, by linię kolejową poprowadzić przez tereny niezabudowane, inni, by wyłączyć z trasowania np. obszary zielone. W części wniosków zgłaszano, by miasta lepiej skomunikować z CPK nowymi liniami (wnioski np. z Torunia, Bydgoszczy, Elbląga, Skarżyska-Kamiennej i Starachowic).

Ciąg dalszy nastąpi

- Od kilku dni analizujemy uwagi zebrane w konsultacjach SSL – dodaje Konrad Majszyk. - Zostaną one podsumowane w raporcie, który planujemy opublikować do końca czerwca.

Jak zastrzega, ostateczny termin tej publikacji będzie zależał od liczby i złożoności uwag przekazywanych w wersji papierowej, które wysłane zostały pocztą i dopiero docierają do spółki.

W ciągu najbliższych miesięcy CPK planuje rozpocząć kolejny etap konsultacji, w tym spotkania tych w gminach, przez które przebiegają projektowane trasy komunikacyjne.

- Nasze dalsze plany kolejowe zakładają przygotowanie studium wykonalności dla poszczególnych linii, a także wykonanie oceny oddziaływania na środowisko, która zostanie poprzedzona inwentaryzacjami przyrodniczymi – informuje Majszyk. – Przedstawimy też bardziej szczegółowe rozwiązania techniczne, np. tras nowych linii kolejowych przez wytypowane obszary na estakadach lub w tunelach.

A w części lotniskowej? W ciągu ostatnich dni spółka CPK zakończyła aktualizację briefu strategicznego, czyli wstępnych założeń nowego portu lotniczego, które wysłała do ponad 130 partnerów branżowych inwestycji. Najnowsza wersja briefu uwzględnia uwagi zgłoszone w ramach procesu konsultacji z interesariuszami, w ramach których zgłoszonych zostało prawie 10 tys. uwag.

Na najbliższe miesiące spółka ma w planie m.in. wybór wykonawcy master planu portu, rozpoczęcie prac nad nim (określi m.in. strategię rozwoju planowanego lotniska i plany etapowania budowy) oraz kontynuację procedur wskazania doradcy strategicznego CPK.


 

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (4)

Do artykułu: Centralny port aktualny. "Pasażerowie wrócą (...) być może w większej skali"

  • pis na wode 2020-03-28 19:42:21
    Ile za jedną wypłate pisowskiego Horały i jego sitwy można by zakupić maseczek do szpitali ......wypłate za udawanie pracy nad lotniskiem które nigdy nie powstanie ?
    • MaxBombel 2020-03-29 10:18:04
      O wiele mniej niz kosztowala nas spolka atomowa i kosmiczna PO. Z tej maja szanse skorzystac obywatele z tamtej tylko PO.
  • hj 2020-03-27 14:39:27
    kolejny idiotyczny pomysł "jenjuszy", nie mamy hajsu na szpitale czy choćby, (...), maseczki a mamy hajs na niepotrzebny moloch xD
  • sztajger 2020-03-26 12:59:17
    zastępy idiotów są widać nieskończone. Jakim tłukiem kamiennym trzeba być żeby w obecnej sytuacji choćby pomyśleć o wydaniu złotówki na ten absurd. Nie będzie kasy w budżecie na podstawowe wydatki to i na ten pisowski pomnik idiotyzmu nie będzie. Oczywiście porzucenie projektu byłoby przyznaniem się do porażki no ale to w pisie nigdy sie nie wydarzy.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.201.96.43
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!