PARTNERZY PORTALU

Centralny Port Komunikacji wejdzie do sieci TEN-T

Centralny Port Komunikacji wejdzie do sieci TEN-T
Centralny Port Komunikacyjny ma powstać do końca 2027 roku. Fot. Shutterstock.com

Wynegocjowaliśmy, że Centralny Port Komunikacyjny będzie objęty transeuropejską siecią transportową TEN-T - poinformowało 11 marca na Twitterze Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, cytując ministra Jerzego Kwiecińskiego.

  • CPK w pierwszym etapie ma być w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.
  • Docelowa roczna przepustowość lotniska ma wynosić 100 mln pasażerów.
  • Koszty związane z realizacją inwestycji szacowane są na poziomie do 35 mld zł.

"Centralny Port Komunikacyjny CPK będzie wpisany w aneksie w instrumencie 'Łącząc Europę', który jest głównym instrumentem finansowy Komisji Europejskiej" - podał resort rozwoju, cytując wypowiedź Kwiecińskiego dla telewizji TVN 24 BiŚ.

Wcześniej minister informował, że Polsce udało się przeforsować m.in. możliwość finansowania ze środków unijnych niektórych przedsięwzięć związanych z CPK.



"Obecnie z pieniędzy wspólnotowych mogą być wspierane tylko inwestycje transportowe transeuropejskie (TEN-T), a CPK nie było w tej sieci". (...) "Dzięki polskim staraniom możliwe będzie także dofinansowanie inwestycji poprawiających bezpieczeństwo w portach lotniczych. W propozycji Komisji Europejskiej ten sektor transportu pozbawiony był możliwości dofinansowania z funduszy Polityki Spójności - mówił szef resortu rozwoju w lutym.

Instrument "Łącząc Europę" (ang. Connecting Europe Facility - CEF) to nowy instrument finansowy, który zastąpił dotychczasowy program TEN-T. Wspiera rozwój trzech obszarów - sieci transportowej, energetycznej oraz telekomunikacyjnej.

Program ma pomóc UE wytyczyć drogę do neutralności klimatycznej zgodnie z propozycją "Czysta planeta dla wszystkich" wspierając infrastrukturę dla "czystych" środków transportu. Priorytetowo mają być traktowane projekty dotyczące kolei, czy np. zwiększanie liczby punktów ładowania samochodów elektrycznych.

Zgodnie z propozycją Komisji Europejskiej w ramach instrumentu "Łącząc Europę" na okres 2021-2027 o niemal 50 proc. wzrośnie finansowanie inwestycji w ogólnoeuropejskie sieci infrastruktury transportowej, energetycznej i cyfrowej. W czerwcu 2018 roku KE zaproponowała na ten cel 42,3 mld euro.

Centralny Port Komunikacyjny - według rządu - ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną. W ramach tego projektu 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze około 3 tys. hektarów, zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane do przepustowości około 100 mln ludzi. Do końca 2019 r. mają się zakończyć prace przygotowawcze, a sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r. Koszty związane z realizacją inwestycji szacowane są na poziomie do 35 mld zł, w tym 16-19 mld zł na realizację części lotniskowej, 8-9 mld zł - kolejowej i 7 mld zł - drogowej.
×

KOMENTARZE (7)

Do artykułu: Centralny Port Komunikacji wejdzie do sieci TEN-T

  • belmondo 2019-03-12 15:13:36
    A jak tam negocjacje z mieszkańcami terenów które ma zająć CPK? Mają ich po prostu w d.... ?
    • Tomek 2019-03-13 10:16:41
      Jakie negocjacje? To się załatwia od lat w trybie takim: "Stanisław Ptaszyński i Jerzy Łąpieś z gminy Krzyżanów koło Kutna nie chcą oddać ziemi pod budowę autostrady A1. Nie uznają decyzji o wywłaszczeniu. Tymczasem na ich pola wjechał ciężki sprzęt budowlany. Mężczyźni wezwali policję i powiadomili prokuraturę. To jedni z ostatnich, którzy sprzeciwiają się sprzedaży ziemi pod przyszłe autostrady w woj. łódzkim. " Możesz też poszukać informacji, jak zabrano fragment posesji Gmurkom w Warszawie - ich dom nieco wcinał się w ulicę... Jeśli inwestycja jest ważna to się wykwaterowuje ludzi za godziwym odszkodowaniem i tyle.
  • Paweł 2019-03-12 11:15:17
    CPK o takich parametrach, aby w razie ruchawki na Bliskim Wschodzie Herkulesy wylądowały pełne mieszkańców uciekających z Bezcennego ....... K(R)aju.
  • Lotnik 2019-03-12 10:22:03
    W całej prasie ten sam nic nie mówiący komunikat mający jedyny cel wesprzeć poroniony pomysł CPK. A może sukces nadejdzie jakby tak przekop Mierzei pociągnąć do lotniska, Unia kocha takie modalne projekty!
    • Marek 2019-03-12 10:48:21
      Lotniku co padło ci na rozum? Propaganda antypolska?: cpk nie bo jest berlin, przekop nie bo ekoterroryści chcą tam mieć zdrowotną plażę dla nudystów, drogi powiatowe - nie bo można jeździć ekologiczną furmanką.
      • Jang. 2019-03-12 11:32:40
        Szanowny omni-specjalisto..45-100 ml pasażerów rocznie to jednak prędzej obsłuży infrastruktura miasteczka Berlin niż metropolii Baranów...A przekop dający tor wodny dla jachcików /głębokość 2,5 m/najpewniej zatrzyma sie na wydobyciu bursztynów szacowanym na kilkaset milionów zł.....
      • Tomek 2019-03-13 10:27:31
        Do Jang - Dlaczego porównujesz Berlin do Baranowa? To sławetne "lotnisko w Berlinie" nie mieści się w Berlinie, ale w miejscowości Schönefeld. Cała gmina liczy ok. 12 tys. mieszkańców - niewiele więcej niż w Baranowie. :-) Kolejna sprawa - Lotnisko Schoenefeld po rozbudowie ma 25 rękawów do obsługi pasażerów, nasze Okęcie ma 19, więc jest tylko nieco większe od Okęcia. Z pewnością nie przejmie dużo ruchu tranzytowego - będzie po prostu lotniskiem dla aglomeracji berlińskiej. Ma tylko 2 pasy startowe i to równoległe. Na dokłądkę - 30 tys. usterek, z których część jest nie do naprawienia (np. architekt założył, że dym w razie pożaru będzie nie wyciągany do góry, ale wtłaczany w kanały pod podłogą, co jest absurdem i w dodatku grozi wytruciem wszystkich ludzi znajdujących się w okolicach posadzek. Co ciekawe - projektantem tego był Hiszpan. polecam ciekawy film na Discovery o tym lotnisku - póki co jest tam parking dla diesli Volskwagena, które się nie sprzedały po aferze.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.215.33.158
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!