Centralny Port Komunikacyjny ma sens. Ale mnożą się pytania

  • Autor: Michał Wroński
  • Dodano: 06-10-2021 13:30

W pierwszej połowie przyszłego roku mają ruszyć prace nad raportem oddziaływania na środowisko dla budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz wiodących do niego kolei szybkich prędkości. Przedstawiciele spółki nadal utrzymują, że samo rozpoczęcie budowy mogłoby się zacząć w roku 2023 , a pierwsi pasażerowie odlecieć z CPK cztery lata później... Mnożą się jednak pytania o możliwości rynku wykonawców, tempo wykupu gruntów i faktyczny potencjał rynku lotniczego po pandemii.

  • Ograniczone możliwości rozwoju warszawskiego lotniska im. Fryderyka Chopina - wynikające z jego usytuowania w obrębie granic stolicy - powodują, że budowa nowego portu centralnego wydaje się koniecznością - wskazywali uczestnicy panelu "Centralny Port Komunikacyjny"  w czasie Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
  • Przyśpieszeniu prac nad CPK mają pomóc odpowiednie działania legislacyjne, a także zbieranie know-how od partnerów zagranicznych. Tych znaleziono już w Korei Południowej i Hiszpanii, a niebawem może zostać podpisana umowa z partnerem z Francji.
  • Chcemy uzyskać najlepsze lotnisko przesiadkowe co najmniej w naszej części świata – zapowiada Michał Fijoł, członek zarządu ds. handlowych Polskich Linii Lotniczych LOT, które będą kursować z CPK.



- Wrócą trendy, które obserwowaliśmy przed COVID-19 – taką tezę stawia Michał Czarnik, dyrektor wykonawczy Centralnego Portu Komunikacyjnego, powołując się na zamówione przez spółkę prognozy (m.in. w IATA) dotyczące wpływu pandemii na rynek lotniczy w przyszłości.

Dziś rynek jest "sponiewierany", a liczby pasażerów dalece odbiegają od poziomów z roku 2019. Jak jednak przekonuje Michał Czarnik, zamówione prognozy pokazują, że obecna sytuacja to ”zaburzenie o charakterze przejściowym”.

W powrót do czasów sprzed pandemii koronawirusa wierzy też Marcin Horała, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i zarazem pełnomocnik rządu ds. CPK. Ów powrót miałby przejawiać się zarówno w liczbie samych pasażerów, jak i modelu podróży.

To najlepszy moment na taką inwestycję. Nie stać nas na rezygnację

- Większość ekspertów nie przewiduje rewolucji w strukturze rynku lotniczego. To nie jest tak, że nagle ludzie przestaną latać hubowo... – przekonywał Horała w trakcie sesji dyskusyjnej „Centralny Port Komunikacyjny” podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Uczestniczący w debacie paneliści nie polemizowali z tezą o konieczności CPK. Wskazywano w tym kontekście chociażby na ograniczone możliwości rozwoju warszawskiego lotniska im. F. Chopina, wynikające z jego usytuowania w obrębie granic stolicy.

Czytaj: Na warszawskim lotnisku Chopina w tym roku obsłużono już 5 mln pasażerów

- Czy stać nas obecnie na zaprzestanie inwestowania? Moim zdaniem - nie. To najlepszy moment, by dokonać inwestycji, które będą napędzać rynek transportu lotniczego, a CPK będzie elementem tej przebudowy. Na wschodzie Europy brakuje takiego rozwiązania infrastrukturalnego, które łączy lotnictwo i transport naziemny – stwierdził podczas Kongresu Janusz Janiszewski, p.o. prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Harmonogram ambitny, ale realny? Politycy deklarują pomoc

Sporo pytań pojawia się jednak w kontekście modelu biznesowego CPK, jego znaczenia i konkurencyjności wobec innych portów w tej części Europy, a także możliwości rynku wykonawców i realności przyjętego harmonogramu prac nad tą inwestycją.

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (9)

Do artykułu: Centralny Port Komunikacyjny ma sens. Ale mnożą się pytania

  • Marian 2021-10-07 03:10:49
    O ile dobrze pamiętam to CPK miało być finansowane przez prywatnych inwestorów. Kiedy to się zmieniło bo nie przypominam sobie żeby coś w tej materii było oficjalnie ogłaszane? A jeśli rząd zecydował że tym inwestorem ma być podatnik to może podatnik powinien mieć coś do powiedzenia w tej sprawie? Np. jakieś referendum? Pomijając juz sprawę kto ma być inwestorem tej szopki to na miejscu lotnisk regionalnych a szczególnie Balic i Pyrzowic nie martwił bym sie wogóle jeśli CPK powstanie w Baranowie. Nic sie dla was nie zmieni. Jeśli natomiast ktoś by zdecydował że CPK ma powstać w połowie drogi między Warszawą i Śląskiem przy CMK to poważnie zastanowił bym się Krakowie i Katowicach jak długo jeszcze ładować pieniędze w rozwój tych lotnisk gdyż z każdą dekadą czas dojazdu na CPK będzie się skracał i za 20-30 lat mogłoby się okazać że pokonanie 150 km z Warszawy, Katowic i Krakowa zajmie około 30 min a więc ruch pasażerski w Balicach i Pyrzowicach będzie wygasał jeśli CPK będzie lotniskiem dla wszystkich linii a co za tym idzie będzie miał odpowiednią siatkę połaczeń bo przy dojeździe w granicach 30-40 min z czterech największych aglomeracji Polski nie powinno to być trudnością. Ale wiadomo że w sprawach CPK decyzje podejmują politycy a nie biznesmeni i ekonomiści. Tak więc w Balicach i Pyrzowicach możecie spać spokojnie. Tak samo wszystkie większe huby w Europie i linie lotnicze które z nich operują też mogą być spokojne bo pasażerów z południa Polski nie stracą bo CPK w Baranowie dla ludności Śląska i Małopolski nie stanie się lotniskiem z którego będą latać P2P, po prostu za daleko. Chyba że się stanie cud i zamiast CMK Śląsk i Kraków zostaną połaczone z CPK przy pomocy Hyperloop z prędkością 1000km/h a bilet bedzie kosztował tyle co za tramwaj. LOL!!!
  • Dedal 2021-10-06 23:32:56
    CPK jest piękną przykrywką pod cel właściwy- jeszcze tego nie rozumiecie? Zapytajcie o długość pada startowego, może się Wam nieco rozjaśni.
    • Dedal 2021-10-07 09:32:19
      Przepraszam za literówkę- miało być pasa.
  • Jasnowidz 2021-10-06 21:07:40
    Nie zdążą cokolwiek zacząć, gdyż w następnym roku mogą odbyć się przyspieszone wybory. A po wyborach - nawet gdyby ponownie wygrali - koalicjant może nie zgodzić się na ten megalomański projekt.
  • Patrz 2021-10-06 16:09:18
    Oczywiście że to ma sens, głupi tylko się sprzeciwia, a CPK zwrócić się w 5 lat
  • WK 2021-10-06 15:50:09
    W świetle wprowadzania ograniczeń emisji CO2 przez transport lotniczy właśnie loty wielkopojemnymi maszynami pomiędzy hubami i dalej zelektryfikowany transport szynowy są przyszłościowe.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.16.173
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!