PARTNERZY PORTALU

Centralny Port Komunikacyjny ma zapewnić przełom na kolei

Centralny Port Komunikacyjny ma zapewnić przełom na kolei
Pendolino na Centeralnej Magistrali Kolejowej - symbol udanej zmiany na polskiej kolei Fot. Mat. pras. PKP PLK

Od kilkunastu lat wydajemy w Polsce duże pieniądze na inwestycje kolejowe. W sumie poszło już na nie 75 mld zł, w ostatnim czasie w tempie 10 mld zł rocznie. Czy udało się osiągnąć postawione cele? Więcej - czy cele zostały dobrze wyznaczone? Tu zdania są podzielone.

  • Po 1989 roku rozebrano 1/3 linii kolejowych, pozamykano stacje, odwołano połowę pociągów, zrobiono wiele, żeby ludzi do kolei zniechęcić.
  • Rząd prowadzi dziś politykę sprzyjającą inwestycjom na kolei, ale już na poziomie samorządów regionalnych bywa z tym różnie.
  • Przełomem ma być budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zasadniczo inwestycje kolejowe prowadzono dotychczas na trasach już istniejących. Dla CPK mają zostać wybudowane zupełnie nowe.
  • Artykuł powstał na podstawie dyskusji, która odbyła się podczas EEC Trends, prologu do Europejskiego Kongresu Gospodarczego, który już w maju odbędzie się w Katowicach, a na który serdecznie zapraszamy. Strona internetowa tegorocznego kongresu znajduje się tutaj.
Polska kolej doznała zapaści wraz z transformacją gospodarczą na początku lat 90. i przez dwie dekady nie potrafiła się z niej podnieść.

- Bardzo pracowicie przez te lata kolej likwidowaliśmy - mówi z sarkazmem Jakub Majewski, prezes zarządu Fundacji ProKolej.

- Rozebraliśmy 1/3 linii, pozamykaliśmy stacje, odwołaliśmy połowę pociągów, zrobiliśmy wszystko, żeby ludzi z nich wypędzić. To była bardzo konsekwentna polityka ponad podziałami. Zmieniały się rządy, zmieniali się premierzy, ministrowie, a wszyscy zgodnie podpisywali decyzje o zamykaniu kolejnych linii. Zmiana nastąpiła niedawno, w dużej mierze na skutek pojawienia się pieniędzy i standardów unijnych - dodaje

Rząd prowadzi dziś politykę sprzyjającą inwestycjom na kolei, ale już na poziomie samorządów regionalnych bywa z tym różnie. Zdarzały się przypadki, w których na unijne pytanie o potrzeby kolejowe odpowiadano, że ich nie ma, a całe unijne pieniądze przeznaczone na infrastrukturę powinny trafić na budowę dróg wojewódzkich.

- Polak ma do pociągu bardzo daleko. Kiedyś połączenie było co pół godziny, dziś kilka razy dziennie. Trudno, żeby pół dnia czekał na zydelku, aż pociąg się zabłąka na stacji. Nie ma oferty, nie ma efektu. Nie ma ambitnego planu rozwoju kolei - ocenia Majewski.

Dokąd ten pociąg jedzie?

Przełomem na kolei powinna być budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego, a przede wszystkim linii, które mają do niego prowadzić.

- Dzisiaj realizujemy inwestycje na liniach wybudowanych wiele lat temu, za czasów komunistycznych albo jeszcze wcześniej. Budowa CPK ma przemodelować polską kolej. Pierwsze odcinki mają szanse pojawić się około roku 2030. W sumie ma być to 1600 km, budowane sukcesywnie. Na początek najważniejszy odcinek Warszaw-Łódź z wyjściem na Poznań i Wrocław - informuje Jakub Kapturzak, wicedyrektor Departamentu Kolejnictwa Ministerstwa Infrastruktury. - Inną ważną kwestią jest dalsze wykorzystanie wieloletnich ram finansowych w zakresie bieżącego utrzymania infrastruktury i remontów.
×

KOMENTARZE (6)

Do artykułu: Centralny Port Komunikacyjny ma zapewnić przełom na kolei

  • niePISmienny 2020-03-04 08:44:40
    Nie bedzie CPK i nie bedzie torów - PLK nie potrafi ich budować. Energetyka zasilać a Intercity przewozić. Trzeba sprywatyzować kolejnictwo, zwolnić 80% zbędnych ludzi, obnizyc ceny przejazdów i wprowadzić rynkowe zarządzanie.
    • Gorzym 2020-03-07 13:26:00
      Oczywiście trzeba sprzedać Niemcom. Polak nie ma prawa do niczego oprócz pracy dla obcych, gdziekolwiek by nie żył.
  • miki 2020-03-03 17:17:59
    pisowcy lubią fetować rocznice. Czy bedziemy swiętować XXV lecie przebudowy linii Katowice - Kraków?
  • Adi 2020-03-01 21:50:43
    O czym ten Majewski bredzi? Jakie "pociąg co pół godziny"? Gdzie? Kiedy? Za komuny te rozebrane linię to były zajechanie na śmierć często z prędkością v40-60 i trzema pociągami na dzień. Nie ma czego mitologizować. Kolej nie przypadkowo zaliczyła glebę po 89 roku.
  • joko 2020-03-01 13:09:04
    I oczywiście Planuje sie trasę po "żałośnie" planowanej trasie w ramach Studium Wykonalności Szybkiej Koleji Północ-Południe. Trasy planowane na mapach topograficznych , bez wizji w terenie. Przecięcia z drogami krajowymi - jednopoziomowe w Olkuszu. Tutaj obowiazkowo powinien być skok technologiczny ? Transrapid? Madlew? Odciąć Instytut Kolejnictwa, czyli przechowalnie dla emerytów bo nic z tego nie wyjdzie. Już wystarczająco ośmieszliśmy się na Lini Y, każąc współdzielić tory dla SK z przewozami towarowymi. Obowiązkowo powinna to być linia autonomiczna - bez maszynistów - , których juź brakuje
    • Adi 2020-03-01 21:46:07
      Ten CPK to jeden wielki bzdet ale ty, o czym ty pieprzysz??

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.239.156
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!