PARTNERZY PORTALU

Centralny Port Komunikacyjny to "polityka zamiast podejścia rynkowego". Pożałujemy zaniechania rozwoju Modlina

2018 to dobry rok zarówno dla globalnego lotnictwa jak i rynku europejskiego. Choć nie mamy jeszcze pełnych danych, można spodziewać się rekordów przewozów pasażerskich i cargo Fot. mat. pras.
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Polski Rynek Transportu Lotniczego
    Autor: PRTL.pl
  • Dodano: 20-01-2019 06:00

Polska konsekwentnie od lat realizowała zdecentralizowany model lotnictwa, oparty na Okęciu i portach regionalnych – to przyniosło dobre rezultaty i nadal działa. Koncepcja hubu centralnego może ten mozolnie budowany rezultat zaprzepaścić. A z silnym lotnictwem regionalnym CPK po prostu się nie uda - mówi prezydent Grupy Pracodawców EKES, sprawozdawca Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w dziedzinie lotnictwa Jacek P. Krawczyk.

  • Zaniechanie rozwoju Modlina i lotnisk regionalnych będzie nas kiedyś drogo kosztowało, bo stracimy zdolność do rozwoju connectivity i zdolność do efektywnego obsługiwania dużej liczby pasażerów, zapewniając im różnorodny serwis - mówi Krawczyk.
  • Pytany o zasadność inwestycji w Centralny Port Komunikacyjny wylicza, że w 2018 roku mieliśmy niecałe 18 milionów na Okęciu i 46 miliony pasażerów rocznie w skali całego kraju, chcemy budować lotnisko obsługujące na wejściu 45 milionów a docelowo 100 milionów… To hurraoptymistyczny scenariusz, polityka zamiast podejścia rynkowego.
  • Wzrost liczby pasażerów o 30% rok do roku jest imponujący. Ale jest takie powiedzenie, że jak dzieci szybko rosną, to je kości bolą. Mam nadzieję, że LOT jest w takiej fazie, ze kości bolą właśnie z powodu tego wzrostu a nie z innych powodów - dodaje Jacek P. Krawczyk.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (20)

Do artykułu: Centralny Port Komunikacyjny to "polityka zamiast podejścia rynkowego". Pożałujemy zaniechania rozwoju Modlina

  • Gość 2019-02-02 10:43:54
    Nie zgadzam się z opiniami na temat przyszłego CPL. Taki port buduje się nie na dekady ,ale stulecia i nie trudno zgadnąć , że rozwój lotnictwa będzie tak duży , że przydadzą się wszystkie porty lotnicze. Najbardziej widzę perspektywę rozwoju lotów Cargo, Przyjdą nowe technologie i ekonomia tego przesięwzięcie będzie bardzie korzystna dla takich firm.
  • wuka 2019-01-23 14:24:51
    Biznes to zyski.By dowalić Rosji budujemy gazociągi/jamal nie bedzie zyskowny/,górnicy piszą a węgiel kupujemy z Rosji...Teraz port lotniczy na złość Berlinowi..a szpitale likwidują łóżka...
  • Fula 2019-01-21 22:34:13
    Wątpię, żebyśmy pożałowali, bo Modlin nie am takich możliwości, jakie może mieć CPK
    • Klera 2019-01-22 10:01:12
      Dokładnie. Modlin to jest lotnisko przeznaczone dla małych samolotów i tanich lotów. Ono nie ma predyspozycji na bycie HUBem
  • Tomek 2019-01-21 18:54:27
    Według mnie nie ma żadnej "polityki w zakresie rozwoju lotnisk regionalnych", bo tymi rządzą lokalni zarządcy. A ich rozwój bardzo zależy od linii lotniczych, które chcą lub nie korzystać z takich czy innych lotnisk. Modlin to "dziecko" Strózika, które uzyskuje jakieś minimalne zyski tylko dlatego, że zaproponowano Ryanairowi dumpingowe ceny obsługi pasażera. Wcale bym się nie zdziwił, gdyby była tam jakaś klauzula jak przy autostradzie A4 (że nie wolno remontować i przebudowywać konkurencyjnych dróg) dająca ewidentnie uprzywilejowane miejsce właśnie tej linii lotniczej. CPK moim zdaniem to dobry pomysł, o czym świadczą krytyczne teksty w niemieckiej prasie. I niech mi pan ekspert powie, jak z Łodzi czy Poznania do tego Modlina dojechać? Proszę zobaczyć, jak wygląda przepustowość linii nr 9 na tym odcinku. Kolejna sprawa - czy Pan ekspert wie, że w Modlinie wydano zezwolenie środowiskowe na mniej więcej tyle operacji lotniczych, ile teraz się wykonuje? Jej zwiększenie to korowody i... zagrożenie. Właśnie wczoraj w tv pokazali, jakim problemem są tam ptaki, w tym bardzo duże (mewy) - bo blisko jest Wisła. A ekologiści łatwo nie odpuszczą...
  • Insider 2019-01-21 12:42:34
    Najważeniejsze że jest już logo tego lotniska. Kto by tam potrzeował feasibility study, analizy popytu, jakichś wielu wariantów? My to wszystko zbudujem sią patryotycznego zapału i metodą gospodarczą. Grunta się kupi, beton wyleje, i potem się zobaczy, ile piniędzy zostanie.
    • Klio 2019-01-21 22:44:06
      Fachowcy już to robią, nie przejmuj się :)
      • Kszyś 2019-01-22 10:00:02
        Dokładnie, cała inwestycja jest na etapie realizacji projektu

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.238.169
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!