PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Centralny Port Komunikacyjny w szczegółach

Autor: Dariusz Malinowski
13-05-2019 18:56
Centralny Port Komunikacyjny w szczegółach

Według szacunkowych danych koszt budowy CPK szacuje się w przedziale od 30,9 mld zł do 34,9 mld zł, w łącznym koszcie zawierają się następujące komponenty: lotniczy 16-19 mld zł (koszt portu lotniczego); kolejowy 8-9 mld zł (koszt połączeń kolejowych Warszawa-CPK-Łódź i CPK-CMK); drogowy od 1,75 (w przypadku budowy 65 km nowych dróg) – 6,87 mld zł (w przypadku rozbudowy Autostradowej Obwodnicy Warszawy, w oparciu o szacunki Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad).

mat.pras.

Tylko dobrze zaplanowana budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego sprawi, że będzie ona sukcesem. Bez dobrego przygotowania może się okazać, że megalotnisko nie spełni pokładanych nadziei. Pierwsze instytucje już przygotowują się do uruchomienia budowy. W Katowicach pokazano planowany układ infrastruktury CPK.

Budowa nowego portu lotniczego jest przedsięwzięciem ambitnym. Polska jednak nie ma doświadczenia w realizacji tak dużych projektów. Co więcej, od 20 lat dyskutujemy o nowym dużym polskim lotnisku. – Tak długa dyskusja kończy się czasem paraliżem. Każda duża inwestycja wiąże się z podejmowaniem decyzji. Minął już czas, że zastanawiamy się, czy budować. Teraz zastanawiamy się, jak – tłumaczy Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Jak zaznacza, kluczowa jest współpraca ze wszystkimi zainteresowanymi stronami. Tylko to spowoduje, że CPK będzie dobrze odbierany przez interesariuszy.
Złożoność inwestycji podkreśla Dariusz Sawicki, członek zarządu spółki Centralny Port Komunikacyjny. – Budowa CPK, jego lotniczej części, to ogromne wyzwanie – stwierdza Sawicki. Jak zaznacza, lista czynników ryzyka towarzyszącej tak dużej inwestycji jest długa.

– Jednym z nich jest ryzyko popytowe, jeśli okaże się, że liczba pasażerów w ruchu lotniczym będzie spadać. Inny to ryzyko podażowe, oznaczające, że np. potencjał nowego lotniska będzie niewykorzystywany – mówi Sawicki. Jak zauważa, Polska nie ma doświadczenia w realizacji tak dużych projektów. To zaś oznacza, że szczególnie wnikliwe trzeba będzie tę inwestycję przygotować. Zwłaszcza że budowa CPK przypomina trochę górę lodową. Tylko około 10 proc. inwestycji jest widoczna dla pasażerów, reszta pozostaje w ukryciu.

Jedną z instytucji, która musi się do budowy CPK przygotować, jest Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. – Czeka nas kompletna zmiana struktury zarządzania. Konieczne będą także inwestycje w wyposażenie – podkreśla Janusz Janiszewski, p.o. prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. – Liczba operacji lotniczych wzrośnie dwukrotnie.

Wyniki z 2018 roku dotyczące ruchu lotniczego w Polsce (przez krajowe porty w 2018 roku przewinęło się ponad 46 mln pasażerów, o 15 proc. więcej niż w 2017 r.), wieloletni trend jego wzrostu, ok. trzy razy szybszy niż w Europie (tylko od 2015 r. odprawy pasażerów wzrosły w Polsce o 53 proc.) oraz dobre prognozy dla globalnego ruchu lotniczego z każdym miesiącem potwierdzają celowość budowy CPK. Jak podają PPL, zarządca portu Chopina w Warszawie, już obecnie w sezonie letnim jest prawie wykorzystana dobowa przepustowość środowiskowa (600 startów i lądowań samolotów) oraz godzinowa zdolność operacyjna (42).

Według szacunkowych danych koszt budowy CPK szacuje się w przedziale od 30,9 mld zł do 34,9 mld zł, w łącznym koszcie zawierają się następujące komponenty: lotniczy 16-19 mld zł (koszt portu lotniczego); kolejowy 8-9 mld zł (koszt połączeń kolejowych Warszawa-CPK-Łódź i CPK-CMK); drogowy od 1,75 (w przypadku budowy 65 km nowych dróg) – 6,87 mld zł (w przypadku rozbudowy Autostradowej Obwodnicy Warszawy, w oparciu o szacunki Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad). Dzięki inwestycji może powstać ponad 150 tys. miejsc pracy. W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe.Komunikacyjny.

Chcemy wybudować lotnisko, które znajdzie się w top 10 najlepszych dla pasażerów lotnisk świata – mówi Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Budowa CPK, jego lotniczej części to ogromne wyzwanie – podkreśla Dariusz Sawicki, członek zarządu spółki Centralny Port Komunikacyjny.

Schemat Centralnego Portu Komunikacyjnego

Podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach po raz pierwszy zaprezentowany więc został planowany układ infrastruktury Centralnego Portu Komunikacyjnego – w tym dróg startowych, dróg kołowania, terminali i stacji kolejowej. Są też pierwsze wyniki uzgodnień strategicznych z partnerami branżowymi.

- To schematyczne ujęcie. Na razie nie wiemy, czy drogi startowe będą równoległe, czy np. będą krzyżowały się. Na razie trwają prace koncepcyjne – mówi Dariusz Sawicki.

Jak wyjaśnia spółka CPK, definicja części lotniskowej inwestycji stanowi pierwszy krok w procesie planowania, a później projektowania CPK. Na wstępnym schemacie lotniska uwzględnionych dotychczas zostało ponad 60 elementów infrastruktury, które wejdą w jego skład. Model będzie jeszcze modyfikowany w zależności od potrzeb m.in. partnerów branżowych i doprecyzowany m.in. na etapie planu generalnego (masterplanu), który ma zostać zlecony jeszcze w tym roku.

Schemat zakłada dwie drogi startowe w ramach pierwszego etapu, w ramach którego port będzie mógł obsłużyć 45 mln pasażerów. Docelowo będą cztery drogi startowe.

Tzw. test prywatnego inwestora wykonany w tym roku wykazał, że stopa zwrotu z lotniskowej części inwestycji wynosi ponad 10 proc. 

CPK ma powstać 37 km na zachód od Warszawy na ok. 3 tys. ha. Planowane inwestycje kolejowe pozwolą dojazd do niego z największych polskich miast w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. 

CPK to także wielkie inwestycje kolejowe

Budowa CPK i linii kolejowych wspólnie to najlepsze rozwiązanie. Nie tylko będzie oznaczać, że liczni mieszkańcy wielu mniejszych miast zyskają dostęp do komunikacji kolejowej. Będzie to także tańsza droga do osiągnięcia celu - przekonywali także uczestnicy panelu „Centralny Port Komunikacyjny. Czy ta inwestycja się zwróci?” podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Jak wynika z dotychczasowych ustaleń stron (z udziałem Ministerstwa Infrastruktury), inwestycji lotniskowej towarzyszyć ma budowa ok. 1,6 tys. km nowych linii, prowadzących z 10 kierunków do CPK i Warszawy, do realizacji do 2040 r.

Wśród nich odcinki długości ok. 140 km są określane jako tzw. etap zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez port zdolności operacyjnej, czyli - przed 2027 r.

- Oczywiście możliwe byłoby wybudowanie oddzielnie infrastruktury kolejowej i Centralnego Portu Lotniczego tylko po co? Połączenie dwóch projektów ze sobą wyzwala synergie. W tym przypadku 2 plus 2 daje 5. Mamy więcej korzyści niż oddzielne realizowane budowa lotniska i budowa oraz rekonstrukcja linii kolejowych – tłumaczy Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP, sekretarz stanu, Ministerstwo Infrastruktury.

Według Andrzeja Olszewskiego, członka zarządu członek PKP budowa nowych linii to możliwość skoku cywilizacyjnego.

- 1600 km planowanych linii w standardzie 250 km/h daje wielki impuls dla polskiej kolei. Skrócenie czasu podróży pozwoli konkurować z samochodami i ruchem autostradowym. Rewitalizacja polskiej kolei od 2015 roku pozwoliła osiągnąć wzrost liczby przewozów pasażerów PKP Intercity o 70 proc. – tłumaczy Olszewski.

Zdaniem prezesa Piotra Malepszaka, p.o. prezesa zarządu, Centralny Port Komunikacyjny należy spajać sieć i skracać czas przejazdu pociągów. To przyniesie bowiem korzyści także cywilizacyjne.

Etap zero obejmuje budowę nowej linii kolejowej Warszawa - CPK - Łódź Fabryczna. Pokrywa się on z pierwszym odcinkiem, wstrzymanego do realizacji w 2012 r., projektu Kolei Dużych Prędkości (w układzie Y - do Poznania i Wrocławia). W rejonie Baranowa powstanie węzeł, którego częścią będą łączniki między CPK a istniejącymi liniami: nr 1 i 4 (Warszawa - Grodzisk Maz. - Łódź z odbiciem CMK w stronę Katowic) oraz nr 3 (Warszawa - Kutno - Poznań).

Docelowo na potrzeby programu CPK zostanie zbudowana m.in. linia CMK Północ, czyli przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej z rejonu Żyrardowa do CPK, a dalej w kierunku Płocka, Włocławka, Grudziądza i Trójmiasta.

Układ „szprych” ma zapewnić dojazd pociągiem do centralnego nie dłużej niż 2 godz. W zasięgu tej sieci znajdą się największe miasta w kraju (poza Szczecinem, do którego z racji odległości kolej ma docierać w czasie 3 godz. 15 minut). Założenia te są przyjęte wstępnie dla pociągów jeżdżących z prędkością do 250 km/godz.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (15)

  • qwerty 2019-05-14 07:40:38
    "Wiesz co robi ten miś? On odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. To jest miś na skalę naszych możliwości. Ty wiesz, co my robimy tym misiem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie – mówimy – to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo"
  • niePISmienny 2019-05-14 08:33:09
    Bełkot marketingowy nie poparty ZADNYMI analizami. Już widzę, jak mieszkańcy Krakowa jadą 3 godziny pociągiem, potem odprawiają się 2 godziny na lotnisku - żeby polecieć do Wiednia czy do Chorwacji... Trzeba natychmiast rozbudować Modlin, gdzie jest mnóstwo miejsca na 2 kolejne pasy startowe, trzeba doprowadzić tam szybka kolej z centrum Warszawy i trzeba wspomóc lokalne porty lotnicze, jak Gdańsk, Katowice i Poznań. Więcej lotnisk nie potrzebujemy!
    • 3xX 2019-05-14 10:23:07
      Trudno się z Tobą nie zgodzić, ale Modlin z uwagi na układ właścicielski jest do "zaorania" przez piSSbolszewie, już nawet "trupa radomskiego" reanimują aby tylko pominąć Modlin
      • Kazimierz 2019-05-14 18:15:26
        UKŁAD - to jest właśnie słowo-esencja jeśli chodzi o lotnisko Modlin.
    • Tomek 2019-05-14 19:09:54
      Modlina nie można rozbudować z tych samych powodów, co Okęcia - kwestie środowiskowe. Liczba operacji lotniczych na dobę jest na wyczerpaniu. Bo albo mamy ochronę przyrody, albo lotnisko - półśrodków w tym przypadku nie ma. Ponadto Modlin jest słabo położony komunikacyjne - Baranów lezy przy autostradzie i między Łodzią i Warszawą. Nawet z Poznania czy południa kraju będzie tam można szybko dojechać. Do Modlina trzeba by jechać przez Warszawę, bo inaczej linie kolejowe musiałyby przeciąć praktycznie Kampinos. Praktycznie nic nie przemawia za Modlinem poza tym, że jest tam tzw. "port lotniczy" w stylu barakowym.
  • 3xX 2019-05-14 10:20:19
    Co za BREDNIE!!! Skąd weźmiecie 45 mln? Port w Monachium II co do wielkości porn w Niemczech obsługuje w największym szczycie ok. 42 mln. pasażerów. Na duży hub nie mamy co liczyć bo lokalizacja przestała być istotna w momencie gdy zasięg samolotów przekroczył 10k km i pozostanie nim Frankfurt i Londyn. Jest TYPOWA polityczna inwestycja typu BalicPipe ( ta na szczęście ta chyba padnie!). Dobry sposób by utopić 30 mld. złotych ale zgarnąć x% prowizji.
    • Tomek 2019-05-14 19:22:41
      Leciałem kiedyś z Londynu do Australii. Ok. 1,5 godz. to była strata na tankowanie w Singapurze. Z Warszawy da się tam Dreamlinerem dolecieć bez lądowania. To może być atrakcyjne dla niektórych linii lotniczych, które być może będą tu miały międzylądowanie. Ponadto Baranów może zbierać pasażerów ze wschodniej Europy, którzy będą mieli "po drodze" Warszawę, a nie Frankfurt czy Londyn. Ja jechałem najpierw do Berlina, potem leciałem do Londynu żeby potem lecieć dokładnie nad Warszawą do Melbourne... Straciłem na to niemal cały dzień ekstra. Ps. Okęcie już obsługuje ponad 17 mln pasażerów, spokojnie dobije do 25, a potem może więcej. Monachium jest o prawie 1000 km dalej - to są 2 godziny lotu. Do Frankfurtu i Londynu - jeszcze dłużej.
  • maja 2019-05-14 10:35:27
    Przedstawienie, rzeczą są grunty po Okęciu o które już buldogi walczą. To prawdopodobnie cała prawda o tym projekcie.
    • Tomek 2019-05-14 19:24:30
      Z grubsza policzyłem, że sprzedaż gruntów po Okęciu spłaci z naddatkiem koszt CPK. Ale czy to źle?
  • Prognostyk 2019-05-14 11:15:01
    Wydłużenie linii kolejowej z Warszawy do Modlina jest już w planach od kilku lat - i te kilka kilometrów dzięki przebojowej działalności PKP jakoś nie może powstać. To jak PKP będzie miało wybudować nowe linie w szczerym polu to i 100 lat nie starczy... nawet przy specustawach (czytaj błyskawicznych wywłaszczeniach). A z Radomia dalej jednotorową linią będą te pociągi jeździły??? Czy tez jakieś roboty tam trwają??? Wie ktoś?
    • Tomek 2019-05-14 19:29:02
      Skoro wybudowanie tego kawałka linii to pikuś, to dlaczego nie pojawiła się tam jakas prywatna firma, która by to zbudowała? Dlaczego Struzik tego nie zrobił? Dlaczego nie zrobiły tego KM, które są własnością m.st. Warszawy (na spółkę z PKP)? Modlin już funkcjonuje 7 lat, ale jest tam tylko jedna linia lotnicza. Ktoś zaryzykuje jakiekolwiek pieniądze dla jednej prywatnej firmy? A jak się wycofa z interesu albo splajtuje? A więcej latać tam nie może (decyzje środowiskowe).
      • 70MA52 2019-05-15 09:52:11
        Koleje Mazowieckie (KM?) to spółka której szefa z tego co wiem wybiera A Struzik Marszałek Mazowsza. spółka samorządowa.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.162.151.77
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


POLSKA I ŚWIAT

27 452 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

102 532 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 217 ofert w bazie

397 692 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.