PARTNERZY PORTALU

CPK to wielka gra o miejsce polskiego lotnictwa ma mapie świata

CPK to wielka gra o miejsce polskiego lotnictwa ma mapie świata
Port lotniczy Chopin wkrótce wyczerpie możliwości operacyjne. Dlatego konieczna jest realizacja - jak podkreśla rząd - bezprecedensowej inwestycji, czyli budowy CPK. Fot. mat. pras.
  • Autor: Wnp.pl (Piotr Stefaniak)
  • Dodano: 22-05-2018 13:02

Realizacja projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) ma m.in. na celu włączenie Polski w sieć głównych powietrznych szlaków handlowych i komunikacyjnych. Chodzi też o to, aby Polacy zamiast wybierać zachodnie huby lotnicze do dalekich lotów, mogli korzystać z rodzimego hubu, a także z narodowego przewoźnika. Ale w istocie realizacja CPK daleko wykracza znaczeniem poza rynek lotniczy.

  • Po pierwszym etapie budowy CPK ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie a docelowo nawet ok. 100 mln.
  • Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejne 8 lat, czyli do końca 2027 r.
  • Jednym z celów budowy CPK jest włączenie Polski do, zmieniających się, globalnych lotniczych szlaków handlowych i geograficznych. Dziś polski port lotniczy jest w istocie dostawcą pasażerów dla zagranicznych hubów lotniczych.

Pierwszy samolot w 2027 r.

- W przyszłym roku o tej porze realizacja projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie zapewne znajdowała się w trakcie wykupu gruntów, trwać będą badania środowiskowe i powinniśmy wybrać doradców, pomagających w procesie opracowania studium wykonalności – prognozował podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego Mikołaj Wild, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP, dodając, że właśnie jesteśmy świadkami mijania kolejnego kamienia milowego tego projektu. 

W ostatnich dniach obie izby parlamentu przyjęły ustawę o Centralnym Porcie Komunikacyjnym, zwaną też specustawą, która określa m.in. zasady i warunki przygotowania, finansowania i budowy portu oraz infrastruktury mu towarzyszącej.

- Projekt CPK to sieć zróżnicowanych inwestycji i te zadania będą musiały być wyodrębnione pod względem sposobu ich finansowania – mówił wiceminister.

Część z nich, jak budowa węzła lotniczo-kolejowego, jest ewidentnie nakierowana na zysk, zatem należy spodziewać się dopuszczenia do nich inwestorów prywatnych. Ale część, jak rozbudowa sieci kolejowych, to inwestycje, które będą finansowane głównie ze środków publicznych i funduszy Unii Europejskiej.

- Sejm zarazem przyjął, że spółka celowa, zarządzająca i koordynująca inwestycje, będzie ze 100-proc. udziałem kapitału Skarbu Państwa – stwierdził Mikołaj Wild.

Co dalej? 

Według wiceministra, niektóre instytucje publiczne, jak PFR i PPL, pracują już nad wstępnymi założeniami studium wykonalności. Jeżeli m.in. w oparciu o nie zapadnie decyzja, aby angażować do inwestycji partnera prywatnego, „istotnym elementem będzie maksymalizowanie korzyści dla gospodarki. Mamy prawo oczekiwać swego rodzaju offsetu” - dodał wiceminister.

Na przełomie maja i czerwca spodziewane jest też przedstawienie przez firmę doradczą analizy lokalizacyjnej CPK, przygotowywanej na zlecenie PFR przez firmę zewnętrzną.

Równolegle rząd stara się zadbać o przychylność lokalnych społeczności do projektu. W środę 23 maja pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild jedzie do Baranowa, przekonywać do inwestycji mieszkańców, którzy obawiają się skutków powstania w bezpośrednim sąsiedztwie tak wielkiego lotniska.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: CPK to wielka gra o miejsce polskiego lotnictwa ma mapie świata

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.226.243.36
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!