PARTNERZY PORTALU

Czego brakuje, aby polski transport mógł rosnąć w Europie?

Czego brakuje, aby polski transport mógł rosnąć w Europie?
fot. PTWP
  • Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
  • Dodano: 14-05-2013 21:50

Polska ma szansę wykorzystania swojego położenia geograficznego i odcinać kupony z działalności logistycznej, świadczonej także na rzecz krajów sąsiednich, szczególnie przez transport kolejowy. Jednak wcale nie jest to przesądzone, tym bardziej, że nie ma sprzyjającej polityki transportowej państwa. Takie są m.in. wnioski z sesji EEC 14 bm., zatytułowanej „Transport w Europie. Polska na europejskim rynku cargo.”

W UE Polska ma silną pozycję w transporcie towarów koleją i samochodami. W szczególności, PKP Cargo jest drugim przewoźnikiem kolejowym na rynku unijnym, z ok. 12 proc. w nim udziałem. „Choć nadal głównym asortymentem są przewozy węgla, tłucznia, piasku i metali, to jednak udanie reagujemy na zmiany rynkowe, w tym przewozy towarów w kontenerach” – powiedział Łukasz Boroń, prezes zarządu tej spółki.

Silną jej stroną jest udanie przeprowadzona restrukturyzacja, rzadko spotykana nadal wśród innych spółek kolejowych z kapitałem państwowym w UE. Dzięki temu PKP Cargo poprawiła zdolności konkurencyjne do podjęcia samodzielnego prowadzenia pociągów na rynkach zagranicznych. Po zdobyciu odpowiednich certyfikatów dopuszczenia (certyfikat B), w ten sposób operuje już na siedmiu rynkach zagranicznych. Właśnie 14 bm., zdobyła certyfikat B na Węgrzech.

- Dzięki restrukturyzacji i realizacji strategii wyjścia za granicę, PKP Cargo może stać się regionalnym championem na kolejowym rynku przewozów towarów – stwierdził prezes Boroń. - Wielu gestorów ładunków oczekuje alternatywy, dla dominującego w Europie przewoźnika, DB Schenker.

Według niego, najważniejszą sprawą dla PKP Cargo jest teraz udany debiut giełdowy, co nastąpi na przełomie trzeciego i czwartego kwartału br. Będzie to pierwsza w historii prywatyzacja państwowego przewoźnika kolejowego w Europie. Środki pozyskane z IPO mogą posłużyć m.in. na przejęcia innych spółek przewozowych, szczególnie w krajach leżących na południe od Polski, co przyspieszy jej zasięg działania i rozwój.

Uwarunkowania

Unia Europejska zakłada w kilku programach, że rola kolei w transporcie towarów powinna rosnąć, głównie w celu zmniejszenia przez niego emisji spalin. Jednak obecnie jej udział w nadal relatywnie maleje, w porównaniu do łącznych przewozów ładunków. Największą konkurencją jest transport samochodowy, przypomniano podczas sesji.

- Musimy zdawać sobie sprawę z tego, że kolej jest zbyt drogim środkiem transportu w porównaniu do samochodów, z wyjątkiem potoków towarów masowych – powiedział prof. Wojciech Paprocki, kierownik Zakładu Ekonomiki Przedsiębiorstwa Transportowego SGH. – Do jej ożywienia potrzebny jest natomiast przemysł z jej popytem.

Jego zdaniem, w Polsce nie nastąpiła drastyczna redukcja ani roli przemysłu w gospodarce, ani roli kolei. Jednak bez sprawniejszej kolei, poprawy infrastruktury - nie będzie też rewitalizacji przemysłu.

Zmieniają się też uwarunkowania, zarówno pod wpływem tendencji zachodzących w gospodarce, jak i czynników zewnętrznych. „Od 2-3 lat silnie wzrósł udział przewozów koleją towarów w kontenerach z naszego terminala i przekracza 40 proc. Głównym powodem był znaczny wzrost podaży, na skutek pojawienia się w Polsce globalnych zleceniodawców towarów” – powiedział Piotr Frąckowiak, kierownik Wydziału Kolejowego w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym (BCT) Gdynia.

Jego zdaniem, państwo powinno stwarzać korzystne warunki rozwoju tym dużym zleceniodawcom, aby zachować tendencję wzrostu popytu.
Korzystnym uwarunkowaniem jest działalność właściciela BCT, międzynarodowej korporacji ICTSI z siedzibą na Filipinach. Przed rokiem kupił on inny terminal kontenerowy w Europie – w Rijece (Chorwacja). „W ten sposób rozwój korytarza transportowego północ-południe, co zakłada polityka UE, stał się także celem korporacyjnym i jest szansa na zwiększenie potoków towarów pomiędzy Gdynią a Rijeką” – dodał Frąckowiak.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Czego brakuje, aby polski transport mógł rosnąć w Europie?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.66.86
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!