PARTNERZY PORTALU

Częstochowa pracuje nad udrożnieniem wąskiego gardła na DK1

fot. PTWP

Samorząd Częstochowy chce przebudować korkujące się dziś skrzyżowanie dróg nr 1 i 46 w południowej części miasta. W trudnym terenie miałby tam powstać bezkolizyjny węzeł. Na razie zamówiona ma zostać dokumentacja umożliwiająca m.in. starania o zewnętrzną dotację.

Chodzi o najbardziej korkujące się obecnie w tym mieście jednopoziomowe skrzyżowanie "jedynki" (w Częstochowie to Aleja Wojska Polskiego) - z drogą nr 46 (ul. Bugajska) odchodzącą od głównej arterii na wschód, w kierunku Szczekocin.

Główne trudności rozważanej przebudowy tego miejsca wiążą się z trudnym terenem: niewielką ilością miejsca, a także bliskością rzeki Warty oraz linii kolejowej nr 1 Warszawa-Katowice (tzw. Wiedenki). Droga nr 46 przekracza tam Wartę mostem i nieco dalej tory kolejowe - przejazdem ze szlabanami.

W ostatnich latach władze miasta - wobec tych trudnych uwarunkowań - sygnalizowały potrzebę kompleksowej przebudowy układu komunikacyjnego w całym tym rejonie, wraz z budową nowego wiaduktu drogi nr 46 nad linią kolejową do Katowic (przy potrzebnej decyzji zarządcy kolejowej infrastruktury), a także budową nowego mostu na Warcie.

W czwartek spółka PKP PLK podała, podpisując umowę na modernizację linii nr 1 między Częstochową i Zawierciem, że prace obejmą również budowę nowego wiaduktu drogi nr 46 nad torami.

W tym kontekście rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w Częstochowie Maciej Hasik zapewnił PAP, że kolejowa inwestycja jest skoordynowana z planami miasta, które jest "przed ogłoszeniem przetargu" na przygotowanie tzw. programu funkcjonalno-użytkowego dla węzła.

Chodzi o opracowanie opisujące przyszłe zamówienie dotyczące zaprojektowania i wykonania robót budowlanych. Określa wymagania i oczekiwania zamawiającego i jest podstawą dla ustalania planowanych kosztów projektowania i robót budowlanych.

Jak wyjaśnił Hasik dokumentacja ta pozwoli na ewentualne przygotowanie wniosku o zewnętrzne środki i zwiększy szansę na ich uzyskanie. "Temat dofinansowania, które jest konieczne do realizacji, jest wciąż otwarty" - zastrzegł rzecznik miejskiej spółki.

Podkreślił, że miasto poszukuje możliwości i źródeł dofinansowania wraz z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa - przychylnym realizacji tego zadania. Prezydent Częstochowy już dwukrotnie był w tej sprawie w ministerstwie, wraz z częstochowskimi parlamentarzystami i przedstawicielami MZDiT. Obecnie rozważane są dwa warianty inwestycji - każdy wstępne szacowany na ok. 130 mln zł.

Hasik zasygnalizował przy tym, że PLK zadeklarowały budowę mostu nad infrastrukturą kolejową na swój koszt (za ok. 10 mln zł) i likwidację istniejącego przejazdu kolejowo-drogowego. W jego miejsce miałby powstać rodzaj przejścia podziemnego - umożliwiającego także przejazd rowerzystom.

Wobec skali trudności budowy węzła w tym miejscu częstochowski samorząd nie zdecydował się m.in. na włączenie tego przedsięwzięcia do projektu przebudowy śródmiejskiego odcinka drogi krajowej nr 1 (na który w ub. roku otrzymał ponad 164 mln zł dotacji ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko).

Ta oszacowana na 194 mln zł inwestycja obejmie ok. 5,5 km drogi nr 1 - jej fragment od ul. Rakowskiej (na południu) do Alei Jana Pawła II (na północy), gdzie w poprzednich latach zbudowano już bezkolizyjny węzeł wyprowadzający drogę nr 46 od "jedynki" w kierunku Opola. Pod koniec czerwca br. miasto otworzyło oferty w przetargu na wybór wykonawcy (w formule "projektuj i buduj"). Opiewają one od 139,9 mln zł do 299,9 mln zł. Prace mają zakończyć się w 2020 r.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Częstochowa pracuje nad udrożnieniem wąskiego gardła na DK1

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.233.239.20
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!