Polska może zyskać nawet 10 – 11 mld zł dodatkowych wpływów z tytułu odpraw celnych i podatków do budżetu państwa, dzięki dynamicznemu wzrostowi przewozów kolejowych towarów z Azji oraz krajów Euroazjatyckiej Unii Celnej do Europy. Aby sięgnąć po nie, trzeba najpierw zainwestować w unowocześnienie infrastruktury i likwidacje wąskich gardeł, ale także lepiej wykorzystać istniejący majątek, czego przykładem może być szerokotorowa linia kolejowa numer 63 od Dorohuska do Zawadówki k. Chełma.
- W 2018 r. z czterech krajów sąsiednich mających szerokie tory (Białoruś, Litwa, Rosja, Ukraina) do Polski wwieziono koleją łącznie 27,7 mln ton, a w eksporcie do nich wywieziono 1,6 mln ton.
- Liczba pociągów kontenerowych na Nowym Jedwabnym Szlaku wzrosła z 42 w 2012 roku, do 2256 w 2018 roku. Obecnie ok. 90 proc. z nich przekracza wschodnią granicę Polski, z czego 75 proc. jedzie dalej tylko w tranzycie. Prognozy chińskie zakładają, że w 2022 r. liczba pociągów wzrośnie do 10 tys.
- To wymaga m.in. usprawnienia odpraw granicznych oraz budowy kolejnych suchych portów, także z dala od granicy, dokąd mogą być wprowadzane pociągi kontenerowe na szlaku wschód-zachód i północ-południe.
Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl