DB Cargo Polska o kolei i drogach: trzeba wyrównać dysproporcje

DB Cargo Polska o kolei i drogach: trzeba wyrównać dysproporcje
Transport intermodalny to przyszłość kolejowych przewozów towarowych. Fot. Mat. pras. DB
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Adrian Ołdak
    Adrian Ołdak
  • Dodano: 27-10-2020 14:00

Subsydia do transportu towarów przenoszonych z dróg na kolej, transport naczep samochodowych pociągami, wsparcie publiczne przy budowie terminali przeładunkowych to zdaniem Marka Staszka, prezesa DB Cargo Polska, rozwiązania, które pomogłyby w zrównoważeniu transportu kolejowego i drogowego w Polsce. Teraz bowiem przewaga konkurencyjna jest bezwzględnie po stronie tego drugiego.

Europejski Kongres Gospodarczy
Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod tym linkiem.

-  Rzeczywiście, w kolej w Polsce się inwestuje, przeznaczane są na to środki unijne, ale poziom inwestycji pozwala jedynie na odtworzenie, przewrócenie pierwotnego stanu, oczywiście w technologii dzisiaj obowiązującej - ocenia Marek Staszek, prezes DB Cargo Polska. - Przepustowość torów w ciągu ostatnich 15 lat znacząco się nie zmieniła. Łączna sieć dróg zwiększyła się o ponad 12 tys. km, a sieć kolejowa, mimo nakładów inwestycyjnych na odtworzenie, zmniejszyła się o 4,5 tys. km.

Zdaniem Marka Staszka, dużo mówi się o preferowaniu transportu kolejowego, który jest mniej szkodliwy dla środowiska i dla społeczeństwa niż transport drogowy, ale w rządowej Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu nie wymieniono narzędzi, które mogłyby te preferencje uruchomić.

- Kolej jest ciągle na słabszej pozycji niż transport drogowy. Weźmy na przykład sprawę opłat za dostęp do infrastruktury. Przewoźnik kolejowy musi zapłacić za każdy kilometr przejechanej trasy, natomiast autostrady i drogi publiczne są ciągle prawie darmowe. Dziś tylko 1 proc. łącznej sieci drogowej jest objęty systemem opłat. Za korzystanie z pozostałych dróg praktycznie płaci państwo - mówi Marek Staszek, dodając, że tę nierównowagę należy usunąć.

W jego opinii, deklarując potrzebę stymulowania transportu kolejowego, nie wskazano narzędzi, które miałyby ją generować. Tymczasem praktyka państw Europy Zachodniej pokazuje, że takie narzędzia mogą być skuteczne. W Austrii przewozy ładunków rozproszonych, w pojedynczych wagonach, nie całopociągowych, są subsydiowane przez państwo. Subsydia są tak skonstruowane, że każda jednostka ładunkowa "przerzucona" z drogi na tory dostaje dotację. W ostatecznym rachunku trafia ona do klienta i w ten sposób zachęca do korzystania z transportu kolejowego.

Czytaj także: Fiaty 500 Hybrid jadą z Tychów do Francji jak po sznurku

Inne rozwiązanie wspierające przewozy koleją stosuje Szwajcaria przy przejeździe przez Alpy. Wszędzie tam, gdzie dostępne jest połączenie pociągami, na które można załadować naczepy, przejazdy tirów są zabronione.

- To łatwe metody, możliwe do wdrożenia, które mogłyby obowiązującą strategię uzupełnić, jeżeli chcemy myśleć poważnie o wyrównaniu balansu między transportem kolejowym a drogowym - mówi prezes DB Cargo Polska.

Jego zdaniem, potrzebny jest także rozwój transportu intermodalnego, skonteneryzowanego, którego udział w ogólnym transporcie towarów jest kilkukrotnie w Polsce niższy niż w krajach Europy Zachodniej. Do tego potrzebna jest sieć terminali, która umożliwia przeładowanie towarów na kolej. Strategia wskazuje na finansowanie tego typu inwestycji ze źródeł prywatnych, ale o wiele lepsza byłaby budowa terminali przy wsparciu środków publicznych. Gwarantowałoby to dostęp do nich różnym przewoźnikom. W przypadku inwestycji prywatnych nie jest to oczywiste.

Czytaj także: Polska na mapie europejskiej logistyki. Może być lepiej

Rozmowa odbyła się podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach

 

Szukasz magazynu do wynajęcia. Zobacz ogłoszenia na PropertyStock.pl

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: DB Cargo Polska o kolei i drogach: trzeba wyrównać dysproporcje

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.209.138
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!