PARTNERZY PORTALU

Decydująca perspektywa UE. Jakie pieniądze na tory i drogi?

Decydująca perspektywa UE. Jakie pieniądze na tory i drogi?
Zdaniem Krzysztofa Niemca, wiceprezesa zarządu Track Tec, transportowa spójność z krajami UE i aspiracje społeczne to dominanty III perspektywy finansowej UE. Track Tec

Ważna jest stabilność, jeśli chodzi o zlecenia i ogłaszanie przetargów – bardzo istotna dla potencjału wykonawczego, dla producentów materiałów, wyrobów i urządzeń – podkreśla Krzysztof Niemiec, wiceprezes zarządu Track Tec, w rozmowie z Rafałem Kergerem.

  • Inwestycje infrastrukturalne były finansowane z Funduszu Spójności, z którego możemy spodziewać się nieco niższych środków. Pojawił się jednak Fundusz Odbudowy, z którego Polska ma otrzymać 62,8 mld euro.
  • Na drogach przewozi się 2 miliardy ton towarów w stosunku do 233 milionów na kolei. – W ostatnich 10 latach to na drogach przybyło około 600 milionów ton towarów, a na kolei ich nie przybyło. Musi nastąpić przesuwanie towarów ciężkich na kolej – przekonuje wiceprezes zarządu Track Tec.
  • Ważne jest, zdaniem Niemca,  by wyciągnąć wnioski z doświadczeń pierwszej i drugiej perspektywy. Dlatego, że te doświadczenia nie zawsze były najlepsze. Bardzo ważną kwestią jest stabilność, jeśli chodzi o zlecenia i ogłaszanie przetargów.


Jak bardzo jest ważny dla przedstawicieli branży nowy budżet UE na kolejne 7 lat?

- Z tym budżetem były związane pewne oczekiwania. Liczyliśmy, że będzie na poziomie poprzedniej perspektywy. Wyjście z Unii Wielkiej Brytanii, istotnego płatnika, groziło, że budżet na trzecią perspektywę 2021-2027 będzie niższy. Na szczęście niższy nie jest.

Rozpoczynające się rozmowy szefów państw Unii mówią o wysokości tego budżetu na poziomie 1100 mld euro. To o 100 mld więcej niż w poprzedniej perspektywie. To bardzo ważne dla Polski. Rozpoczęliśmy wiele inwestycji i wiele zadań mamy przed sobą.

A co do branży transportowej. Przypomnę, że była finansowana z Unii, z Funduszu Spójności, z którego możemy spodziewać się nieco niższych środków. Pojawił się jednak Fundusz Odbudowy. Z tego źródła Polska ma otrzymać 62,8 mld euro. Jeżeli do Funduszu Spójności dojdą jeszcze te środki oraz z kilku innych, drobniejszych funduszy, można spodziewać się, że pieniądze na politykę transportową i na transport w Polsce w trzeciej perspektywie będą większe niż w drugiej.

Jeśli kryterium głównym wykorzystania środków z UE będzie poprawa jakości transportu, to jak ta jakość powinna się zmieniać? Jak powinna się zmieniać infrastruktura? I czy jest na wystarczającym poziomie?


- Jesteśmy w trakcie inwestycji drogowych i kolejowych. Musimy liczyć się z tym, że trzecia perspektywa to będzie okres pierwszych rozliczeń. Stanie się najprawdopodobniej ostatnią z tak dużych, jeśli chodzi o środki przyznane Polsce. Będziemy musieli po niej spełnić oczekiwania społeczne i potrzeby gospodarki. I spełnić wymogi Zielonego Ładu.

Koniecznością jest duży postęp w zmniejszaniu ofiar śmiertelnych na drogach. A przede wszystkim: spójność z czołowymi krajami europejskimi (w kwestii transportu).

W jakich proporcjach pieniądze, które trafią do nas w tej kolejnej, siedmioletniej perspektywie, będą skierowane na kolej i na drogi?

- To kwestia stale podnoszona i w Brukseli, i w Warszawie. Zwiększenie roli kolei musi nastąpić po trzeciej perspektywie.

Jeśli chodzi o aspiracje społeczeństwa: te środki, znaczące, będą weryfikowane z możliwością pomieszczenia na drogach 610 samochodów osobowych na 1000 mieszkańców w Polsce. To o kilkadziesiąt więcej niż w Niemczech. Samochody na drogach muszą się zmieścić. Oczekiwaniem społecznym będzie, by korki były wyjątkiem od reguły, a nie regułą.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Decydująca perspektywa UE. Jakie pieniądze na tory i drogi?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.210.11.249
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!