PARTNERZY PORTALU

Dlaczego przewozy kontenerów zyskują na kryzysie?

Na świecie transport intermodalny od kilku lat się kurczy. Winny tej sytuacji jest światowy kryzys ekonomiczny: konsumpcja spada, a z nią popyt. Fabryki z Azji eksportują mniej towarów do Europy. Światowy spadek przewozów w samym tylko sierpniu 2012 wyniósł 7-8%. Tymczasem przeładunki kontenerów w polskich portach si€ rozwijaj, transport intermodalny ma niespotykane tempo wzrostu: dynamika wzrostu sięga niemal jednej czwartej wartości z lat poprzednich. Nadchodzi boom intermodalny?

Światowy kryzys wymusił na armatorach zmiany czasowe i kosztowe w siatce połączeń. Największy światowy armator - Maersk Line zlikwidował serwis AE5 (Daleki Wschód - turecki Izmir) i zawiesił serwis AE9 (Azja - hiszpańska Walencja) właśnie ze względu na spadek wolumenu. Sieć połączeń została zmodyfikowana - w miejsce połączeń oceanicznych zwiększono liczbę feederów. Alians G6 - sojusz sześciu kolejnych największych operatorów transportu morskiego jeszcze wcześniej zawiesił bezterminowo swoją jedyną pętlę bałtycką.

Jednak polskie porty na tle konkurencji funkcjonują dobrze - w 2007 r., na progu kryzysu, Maersk Line uruchomił do terminalu DCT Gdańsk bezpośrednie połączenie z Szanghajem - serwis AE10. Ruch kontenerowy w Polsce obsługują wspomniany DCT (Deepwater Container Terminal), GTK (Gdański Terminal Kontenerowy), w Gdyni - BCT (Baltic Container Terminal), GCT (Gdynia Container Terminal), w Szczecinie - DB Port Szczecin. DCT i BCT pełnią wiodącą rolę pod względem ilości przeładunków. Wszystkie te terminale przy transporcie w głąb lądu korzystają z transportu samochodowego i szynowego, ale to kolej jest najbardziej efektywną ekonomicznie i czasowo formą transportu intermodalnego.

Wskaźniki mocno w górę

Według danych opublikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego w III kwartale 2012 r. przewoźnicy kolejowi przetransportowali 255,7 tysiąca TEU - o 22,4% więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku.

- Bieżący rok był bardzo łaskawy dla całego rynku przewozów intermodalnych, jako jedyny segment rynku wykazując tendencję rosnącą. Nie inaczej było w Lotos Kolej. W 2012 r. spółka przewiozła o ok. 34% towarów więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku - mówi Mirosław Łosiński, dyrektor ds. operacyjnych w Lotos Kolej.

Słowa przedstawiciela Lotosu potwierdza Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP LHS: - Od kilku lat obserwuje się trend wzrostu przewozów kontenerowych. Tendencji wzrostowej nie zahamowały kryzysowe lata 2008-2010, co najwyżej spowolniły. Ta dynamika widoczna jest w obrotach morskich terminali kontenerowych - zwłaszcza trzech największych: gdańskiego DCT i gdyńskich BCT i GCT.

W III kwartale 2012 r. spółka przewiozła 2073 TEU (2 653 TEU w III kwartale 2011 r.). W ciągu dziewięciu miesięcy 2012 r. było to 7 337 TEU (7 254 TEU w analogicznym okresie 2011 r.).

Obecnie najsilniejszym graczem na rynku przewozów intermodalnych jest Grupa PKP Cargo. W imieniu PKP Cargo przewozy kontenerów realizuje Cargosped. W roku 2011 spółka przewiozła ponad 130 tys. TEU. W 2012 r. zamierza przewieźć 170 tys. TEU i wszystko wskazuje na to, że plan zostanie zrealizowany: za pierwsze sześć miesięcy przewoźnik zanotował wzrost na poziomie 55% w stosunku do roku 2011. Po trzech kwartałach 2012 r. przewozy intermodalne w Grupie PKP Cargo wzrosły do 3,8 mln ton, czyli zwiększyły się o 32,5% w stosunku do analogicznego okresu 2011 r. Tym samym ich udział w łącznych przewozach PKP Cargo zwiększył się z 2,9% do 4,4%.
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Dlaczego przewozy kontenerów zyskują na kryzysie?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.233.139
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!