PARTNERZY PORTALU

Do uruchomienia tranzytowych korytarzy już blisko

  • Rynek Kolejowy
    Autor: Paweł Rydzyński
  • Dodano: 05-06-2013 09:34

Jeszcze w tym roku na terenie Unii Europejskiej ma zacząć funkcjonowanie pierwszych sześć międzynarodowych korytarzy transportowych dla przewozów towarowych.

Mają one zostać stworzone do dnia 10 listopada 2013 r. Kolejne trzy korytarze, w tym dwa przebiegające przez Polskę, mają zacząć funkcjonować dwa lata później. Tak wynika z zapisów Rozporządzenia Parlamentu i Rady UE nr 913/2010 z 22 września 2010 r. w sprawie europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy, nakładającego na państwa członkowskie UE obowiązek utworzenia takich korytarzy.

Zapisy rozporządzenia wychodzą w wielu względach naprzeciw postulatom zgłaszanym od lat przez przewoźników towarowych, dotyczących przede wszystkim niskich prędkości handlowych (na terenie Polski wynoszą średnio 25-35 km/h), braku rozwiniętej infrastruktury dla przewozów towarowych czy pierwszeństwa przewoźników pasażerskich przy konstruowaniu rozkładów

Wychodzą one w pewnej mierze też naprzeciw problemowi opóźnień pociągów. Na terenie Polski w III kwartale wg danych UTK średni czas spóźnienia pociągu towarowego wynosił aż 311 min (314 min w ruchu krajowym, 267 w międzynarodowym), jednocześnie średni czas spóźnień pociągów pasażerskich wynosił 22 min (a z uwzględnieniem spóźnień poniżej 5 minut - średni czas spóźnień wynosił 9,5 minuty). Opóźnienia w III kwartale na sieci PKP PLK odnotowano w przypadku prawie 54% pociągów towarowych i 26% pociągów pasażerskich, przy czym aż 78% spośród opóźnionych pociągów towarowych zanotowało spóźnienia większe niż godzinę, a 63% - więcej niż 2 godziny. Jednocześnie spośród opóźnionych pociągów pasażerskich 65% miało opóźnienia nie większe niż 5 minut (co de facto uznaje się za brak spóźnienia), a tylko niewiele ponad 2% pociągów miało opóźnienia przekraczające 60 minut.

Mając na względzie zarówno średnie prędkości handlowe, jak i przeciętną wysokość spóźnień, średni czas przejazdu pociągu towarowego z południa na północ Polski wynosi obecnie około doby - dwa razy tyle, ile zajmuje przejazd samochodem ciężarowym od granicy z Czechami bądź Słowacją do portów nad Morzem Bałtyckim.

Wszystko to - w połączeniu z częstym na sieci PKP PLK zjawiskiem odwoływania przez zarządcę tras zamówionych już przez przewoźników (przy braku wypłacania rekompensat z tego tytułu) - skutecznie zniechęca przedsiębiorców do korzystania z usług kolei. Najlepszym tego dowodem są statystyki przewozów towarowych w transporcie drogowym i kolejowym. Ilość towarów przewożonych ciężarówkami w perspektywie lat 1990-2011 wzrosła w Polsce siedmiokrotnie, a wielkość pracy przewozowej w kolejowych przewozach towarowych zwiększyła się w tym samym czasie tylko o 65%.

Rozporządzenie tworzące tranzytowe korytarze naturalnie w żaden sposób nie spowoduje, że ilość towarów przewożonych koleją będzie większa niż w przypadku transportu drogowego - wszelkie prognozy, zarówno tylko dla Polski, jak i dla całej UE, dotyczące struktury rynku przewozów przewidują w kolejnych latach daleko idącą dominację transportu samochodowego - ale przynajmniej ma spowolnić spadek udziału kolei w łącznej wielkości przewozów towarowych.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Do uruchomienia tranzytowych korytarzy już blisko

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.204.42.98
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!