PARTNERZY PORTALU

Dyrektor generalny Kapsch: Polska ma dobry system elektronicznych opłat drogowych

Dyrektor generalny Kapsch: Polska ma dobry system elektronicznych opłat drogowych
Od początku działania, czyli od lipca 2011 roku, system elektronicznego poboru opłat drogowych viaTOLL przyniósł ponad 4,2 mld zł wpływów, które zasiliły Krajowy Fundusz Drogowy, zarządzany przez GDDKiA. Fot. Kapsch
  • Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
  • Dodano: 08-04-2015 16:23

Decyzja rządu o wdrożeniu viaTOLL, podjęta w 2010 roku, była trafna, a jego działanie okazało się sukcesem. Spełnia on też już w pełni wymogi europejskiego systemu poboru opłat drogą elektroniczną - mówi Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services.

Czy system elektronicznego poboru opłat drogowych viaTOLL się sprawdza?

- Ocenia to zamawiający, czyli GDDKiA, która bezpośrednio podpisała z nami umowę. Co miesiąc raportujemy dane o przychodach i skuteczności poboru opłat oraz ewentualnych problemach bieżących. Na tej podstawie otrzymujemy należne wynagrodzenie, które - jak przewiduje umowa - może być zmniejszone z powodu wad systemu.

Poza krótkim okresem tuż po wdrożeniu viaTOLL, zamawiający nie miał podstaw do zredukowania naszego honorarium.

Ile zarobił system i dla kogo?

- Od początku działania, czyli od lipca 2011 roku, przyniósł ponad 4,2 mld zł wpływów, które zasiliły Krajowy Fundusz Drogowy, zarządzany przez GDDKiA.

Przy jakich kosztach wdrożenia?

- Około 1,2 mld zł. Ale nie używajmy pojęcia "koszty" lecz raczej "nakłady inwestycyjne". Budowa systemu jest przecież długotrwałą inwestycją, która przekracza okres ośmioletniej umowy pomiędzy GDDKiA a KTS.

Zbudowany majątek jest własnością Skarbu Państwa, a takie jego podstawowe elementy, jak infrastruktura, centra obliczeniowe, sieci obsługi klienta - będą służyć jeszcze znacznie dłużej, poza okres obecnej umowy. Oczywiście, po określonych modyfikacjach, wynikających z nowych uwarunkowań technicznych.

Czy macie dane, jak oceniają viaTOLL użytkownicy?

- Pozytywnie wypowiada się o nim około 80 proc. użytkowników. Natomiast jest on w 100 procentach rozpoznawalny, jako jeden z europejskich systemów poboru opłat. Użytkownicy nie mają wątpliwości, jak działa, jak się zarejestrować i jak wnosić opłaty.

O tym, że rozpoznawalność viaTOLL jest pełna, świadczy też znikomy już udział naruszeń w łącznej liczbie wnoszonych opłat, wynoszący niespełna 1 proc. wszystkich wpływów do KFD. Użytkownicy mają więc pełną świadomość, że systemu nie da się ominąć.

Restrykcyjność "opłat dodatkowych" została złagodzona przez Sejm.

- Tak, ponieważ uściślono niektóre pojawiające się wątpliwości i pogrupowano niektóre wykroczenia, np. łącznie za przejazd bez opłaty pomiędzy kilkoma bramownicami, a nie za każdy odcinek z osobna. System stał się przez to łagodniejszy, lecz pozostał równie szczelny.
Dowodzi to także tego, że decyzja rządu o wdrożeniu viaTOLL podjęta w 2010 roku była trafna, a jego działanie okazało się sukcesem. Dodam, że został on wdrożony w najkrótszym terminie w Europie.

Wadą systemu nie jest to, że za przejazd samochodów osobowych, w tym służbowych, płaci się głównie ręcznie?

- Nie, ponieważ istnieje alternatywa i możliwość opłaty elektronicznie, w systemie viaAUTO. Problemem jest małe zainteresowanie nim, bowiem używanych jest około 22 tys. urządzeń, za pomocą których wnoszonych jest ok. 8 procent opłat od tego typu pojazdów.

Dlaczego jest tak małe zainteresowanie?

- O to samo zapytaliśmy potencjalnych użytkowników w naszym badaniu. Wynika z niego, że podstawowym czynnikiem negatywnym jest możliwość wykorzystywania urządzeń pokładowych tylko na dwóch odcinkach autostrad publicznych: A4 Gliwice-Wrocław oraz A2 - Konin-Stryków.

Odpowiedź była prosta: gdyby można było korzystać z systemu elektronicznego na pozostałych odcinkach płatnych autostrad, to cieszyłoby się znacznie większym zainteresowaniem.

Dlaczego nie można upowszechnić systemu na odcinki autostrad prywatnych koncesjonariuszy?

- Rozmowy w tej sprawie pomiędzy nimi a GDDKiA trwają od dawna. Ale dopiero ostatnio pojawiły się klarowniejsze deklaracje koncesjonariuszy.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Dyrektor generalny Kapsch: Polska ma dobry system elektronicznych opłat drogowych

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.146.10
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!