PARTNERZY PORTALU

EEC 2013. Porty lotnicze w Polsce - dogoniliśmy Europę

EEC 2013. Porty lotnicze w Polsce - dogoniliśmy Europę
Fot. PTWP
  • Autor: wnp.pl (Oskar Filipowicz)
  • Dodano: 16-05-2013 13:38

Debata panelowa pod hasłem "Transport i infrastruktura lotnicza w Europie i w Polsce" w ramach V Europejskiego Kongresu Gospodarczego rozwiała wątpliwości co do motywów inwestowania w infrastrukturę lotniskową. Inwestycje te w ostatnich latach pozwoliły dogonić Europę pod względem standardu obsługi ruchu lotniczego - przekonywali uczestnicy debaty. Wskazano trendy i szanse rozwojowe, aspiracje i zagrożenia.

Osiem największych portów lotniczych w Polsce, na co zwrócił uwagę moderator Sebastian Gościniarek, partner w BBSG Doradztwo Gospodarcze, wyda do 2015 r. na inwestycje (głównie w rozbudowę terminali i pasów startowych) prawie 4,8 mld złotych. Ubiegły rok był szczególny - do użytku oddano w kraju siedem nowych terminali.

- Czy to rzeczywiście racjonalny poziom nakładów uwzględniający obecne nieduże wykorzystanie infrastruktury i spadki ruchu lotniczego wynikające ze spowolnienia gospodarczego? - prowokował dyskusję moderator.

Michał Marzec, dyrektor naczelny PP Porty Lotnicze (udziałowca portów regionalnych) oraz dyrektor Lotniska Chopina w Warszawie zapewnił, że wszelkie statystyki przewidują rozwój ruchu lotniczego w Polsce - zarówno jeśli chodzi o liczbę pasażerów, jak i operacji lotniskowych.

- Przedsięwzięcia te realizujemy bez pomocy państwa, bez wykorzystywania środków publicznych. Projekty finansowane są z funduszy unijnych, środków własnych udziałowców, ich realizacja opiera się na zasadach w pełni komercyjnych, a u ich podstaw jest opłacalność ekonomiczna i przedstawiane naszym partnerom parametry ich biznesowej efektywności.

Inwestycje na lotniskach, jak zauważa Marzec - mają swoją specyfikę. Nie da się zwiększać przepustowości lotniska płynnie, zawsze odbywa się to skokowo. Zarządca portu musi więc przewidywać i kolejnymi inwestycjami wyprzedzać wzrost ruchu.

Mariusz Wiatrowski, prezes zarządu Portu Lotniczego Poznań-Ławica, zwrócił uwagę na fakt czterokrotnie mniejszego ruchu lotniczego w Polsce niż w zachodniej Europie. Nowy terminal w poznańskim porcie o przepustowości rzędu 1,2 mln pasażerów rocznie to, jak podkreślił Wiatrowski, inwestycja z 15-letnim horyzontem.

Wypełnianie przepustowości lotnisk wiąże się jednak także z potrzebami inwestowania w obsługę ruchu (infrastrukturę nawigacyjną), co podkreślił Janusz Janiszewski, przewodniczący Związku zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego

O biznesowym charakterze inwestycji w nowoczesny terminal przekonywał także Krzysztof Żuk, prezydent Lublina, którego port lotniczy sytuuje się poza „wielką piątką” polskich lotnisk (Warszawa, Kraków, Katowice, Wrocław, Poznań). Lubelski samorząd ma 65-proc. udziałów w porcie.

- Nikt tu nie stawia pomników, to jest biznes - zapewnił Żuk. - Inwestycję sfinansowaliśmy ze środków własnych miasta, obligacji i środków unijnych. Twardo liczymy pieniądze, bo z tego jesteśmy rozliczani.

Żuk przypomniał o kwocie 2 mld zł, jaką lubelskie uczelnie zainwestowały w infrastrukturę laboratoryjną i naukowo-badawczą. Lubelskie lotnisko, położone blisko terenów dawnej WSK Świdnik, ma dobre połączenie drogowe z centrum miasta.

- Te aspiracje trzeba umiędzynarodowić, a infrastrukturę wykorzystać poprzez ułatwienie współpracy biznesu z nauką - uważa prezydent Lublina. - Nie oczekujemy cudu, ale port lotniczy daje impuls dla kapitału. Liczymy na otwarcie na wschód i na ciążenie Ukrainy w kierunku Europy.

Mariusz Dąbrowski, prezes Eurolotu, patrzy na problemy lotnisk z punktu widzenia ich klienta, kreującego zysk dla udziałowców portu. W trakcie panelu namawiał do ostrożnego traktowania statystyk. - Nigdy nie rozpoczęlibyśmy działalności, gdybyśmy tylko patrzyli w tabelki - powiedział. - Ta branża uczy cierpliwości i tego, że nic nie jest dane raz na zawsze.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: EEC 2013. Porty lotnicze w Polsce - dogoniliśmy Europę

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.200.252.156
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!